Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Laktosintolerant

  • AndyPandy79 19 december 2009

    Min syster är laktosintolerant och vi ska på måndag göra julgodis. Jag föll pladask för chokladbräcken med polkagrisar som finns här på sidan, men hon kan ju inte äta choklad och den vita innehåller också laktos.
    Någon som vet om det finns laktosfria choklader?

  • 123Linnea 19 december 2009

    Mörk kvalitetschoklad innehåller bara eventuella spår av mjölk.

  • AndyPandy79 19 december 2009

    Okey! Har du något förslag på alternativ till vit choklad då?

  • 123Linnea 20 december 2009

    Nej, där går jag bet.:'(

  • busan37 20 december 2009

    Det finns laktosfri choklad. Kung Markatta heter ett märke. Jag är själv laktosintolerant och jag har tagit reda på att ju högre kakaohalt desto mindre laktos. Det beror helt klart på hur känslig man är. Det finns dessutom kapslar på apoteket som heter Lactrase som man kan ta innan man äter eller dricker nåt med laktos i. Såna använder jag

  • Ulla_phu 20 december 2009

    Laga ifrån grunden, så kan du ju själv välja laktosfria alternativ- kakao, laktosfri grädde, margarin i stället för smör osv. Dessutom så lite laktos (typ 1/2 dl mjölk/mål) brukar faktiskt de flesta laktosintoleranta klara...Obs! det är skillnad om man är mjölkallergiker!!! För då tål man ju inte ens en droppe mjölk! Många blandar ihop dessa 2 former...Jobbar som kokerska på förskola och har själv en laktosintolerant son...Lycka till med julgodiset:)

  • AndyPandy79 21 december 2009

    Min syster har precis fått reda på att hon är laktosintolerant och vill därför äta helt laktosfritt nu i början för att få ordning på magen och sen gå över till en lite "friare" diet och kunna exprimentera vad hon tål och hur mycket.
    Vitchoklad är ju inte choklad, och den är ju svår att laga från grunden själv.
    Tror hon får hoppa chokladbräcken helt enkelt. Resten av julgodiset har vi lyckats fixa laktosfritt.

    Är det förresten någon som vet någon bra sida där man får info om laktosintolerans och vad man kan äta/inte äta?

    Tack för hjälpen alla!

  • Lella87 21 december 2009

    Du kan gå in på www.recept.nu och fylla i laktosintollerant. Jag e med laktosintollerant. Älskar choklad och måste ta tablett om jag ska äta nåt med mjölk. Tyvärr :( Men sådant e livet. Som ja läst tidigare så är det toppen att din syster testar lite olika. För jag hade jätte problem med min mage innan och fick försökt kollat upp mig. Fick svar att jag hade livlig mage och inget annat. Testade själv laktos produkter och jag insåg då att jag var laktosintillerant. De e som natt och dag när de gäller att äta laktosfritt och inte göra det.

    Jag brukar göra den dära rockey road och den brukar ja klara rätt så bra eftersom den ska vara minst 70% mörk choklad.
    Lycka till nu med allt. Det finns alltid en massa bra saker nu som är laktosfria. :)

  • busan37 21 december 2009

    Det finns en bra sida för matöverkänsliga, www.allergimat.com även celiaki.se är bra. Det är bara att googla.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.