Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Marsipanformar

• Discobanan 11 november 2008

När jag var liten (15-20 år sen) gjorde min mamma alltid marsipan-grisar till jul. Hon använde en tvådelad plast-form som egentligen var till för modell-lera. Jag har inför juletider de senaste åren letat efter något likvärdigt, men inte hittat något vettigt.

Idag var det dags för årets försök, men det enda jag hittar är dyra konditori-redskap: http://www.aso.se/option,com_virtuemart/page,shop.browse/category_id,78/Itemid,23.html

Formarna där kostar över 500kr/st, och pressen kostar ytterligare 2000kr. Det är precis den sortens gris jag är ute efter, men det är aningens fel prisklass.

Har kollat med leksaksbutiker, panduro, den lokala hobby-affären, ebay, blocket, tradera, etc, men det enda som finns nuförtiden när det gäller former för modell-lera är tråkiga pepparkaksform-aktiga saker. Jag vill ha en gris i 3D! Så, är det nån som vet var jag kan få tag på det? :)

• marjoh1 13 november 2008

Vet inte om det är korkat tänkt av mig men kan du inte göra en egen form att använda? Om du köper en gris som du vill använda som modell kan du ju trycka ner den i någon form av trolldeg eller annan formdeg som torkas i ugnen och sen har du ju en form som du kan använda i fortsättningen. Ev får man kanske klä formen i lite plastfolie så det inte blir några smaköverföringar. Troligen det billigaste alternativet jag kan komma på! Hittar man inte formen får man kanske börja leta efter källan till formen!

• Discobanan 14 november 2008

Jo, jag har haft samma tanke, hittade den här sidan:

http://www.instructables.com/id/LeGummies_brick_shaped_gummy_candies/

..där dom använder något som kallas "Food Grade Silicone" .. Borde ju finnas något liknande för att göra hårda formar. Hoppades dock att jag skulle slippa det, men finns det inga andra alternativ så får det väl bli så.

• thetetra 14 november 2008

Kan det inte finnas isbitsformar eller gjutformar till tvål som skulle funka?

• Annettenn 14 november 2008

Har du kollat på Panduro Hobby, de brukar ju ha allt möjligt..
    Werner och Werner, eller andra liknande butiker..?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.