Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Någon som vill skänka fläder

  • kakmaja 5 juli 2010

    {beauty} Hejsan! finns det någon snäll som kan tänka sig att skänka fläder till mej så jag kan koka saft till mina barnbarn...Bor i gävle

  • AnneNi 5 juli 2010

    Själv har jag varken fläderträd eller bor nära Gävle...
    Däremot vet jag att det kan finnas en del vilda (?) fläderträd i skogen. Iaf har jag sett många träd i en mindre ort en bit från Malmö.
    Hoppas någon kan hjälpa dig annars.

  • Mistys 6 juli 2010

    Vild fläder behöver inte vara ätlig fläder. Finns två sorter så det gäller att ta rätt. Den ena är nämligen giftig.
    Jag har Äkta fläder men den blommar inte än och jag vet att Gävle är något senare än Uppsala ( har sommarhus i Gävle) så om en vecka eller så kanske Gävle får sin. Tyvärr är min fläder så liten än så den ger inte mycket. Varför inte ringa på om du ser någon trädgård med mycket fläder. Jag skulle inte ta illa upp om någon ville ta hand om mina blommor för ett gott syfte.

  • boz1965 6 juli 2010

    Skrivet av Misty09 den 6 jul 2010

    Vild fläder behöver inte vara ätlig fläder. Finns två sorter så det gäller att ta rätt. Den ena är nämligen giftig.
    Jag har Äkta fläder men den blommar inte än och jag vet att Gävle är något senare än Uppsala ( har sommarhus i Gävle) så om en vecka eller så kanske Gävle får sin. Tyvärr är min fläder så liten än så den ger inte mycket. Varför inte ringa på om du ser någon trädgård med mycket fläder. Jag skulle inte ta illa upp om någon ville ta hand om mina blommor för ett gott syfte.


    Enligt Giftinformationscentralen är fläder ofarlig oavsett sort.

    http://giftinformationscentralen.se/search.asp?sSearch=fl%E4der

  • sikaal 6 juli 2010

    Äkta fläder (som man använder) har platta klasar. Druvfläder har toppiga, typ vindruvor.
    Annars kan man kolla på hösten, (till nästa år då), Druvfläder har röda bär och Fläder man använder har svarta, klasformen syns tydligt hela året!
    Lycka till!
    Lena

    Druvfläder
    http://giftinformationscentralen.se/AlphaList_vaxt.asp?ArticleID=11121&CategoryID=6231&pDisplayType=0

    Kanske inte helt nyttigt!

  • Mistys 6 juli 2010

    Skrivet av boz1965 den 6 jul 2010

    Skrivet av Misty09 den 6 jul 2010

    Vild fläder behöver inte vara ätlig fläder. Finns två sorter så det gäller att ta rätt. Den ena är nämligen giftig.
    Jag har Äkta fläder men den blommar inte än och jag vet att Gävle är något senare än Uppsala ( har sommarhus i Gävle) så om en vecka eller så kanske Gävle får sin. Tyvärr är min fläder så liten än så den ger inte mycket. Varför inte ringa på om du ser någon trädgård med mycket fläder. Jag skulle inte ta illa upp om någon ville ta hand om mina blommor för ett gott syfte.


    Enligt Giftinformationscentralen är fläder ofarlig oavsett sort.

    http://giftinformationscentralen.se/search.asp?sSearch=fl%E4der


    Din sökning visade vanlig fläder.
    Hursomhelst så fick jag alltid höra av min gamla farmor att man inte skulle konsumera druvfläder då den förr ansågs som giftig ( då menar jag inte dödligt giftig, kanske uttryckte mig slarvigt) Så varför chansa{bashful}

  • maxxa 6 juli 2010

    Nu tänker jag röra till det ännu mer...
    Äkta fläder (som man gör saft av) har platta blomklasar, vita blommor med gula ståndarknappar.
    Om man klipper av en gren ska den vara vit inuti. Busken får svarta bär senare.

    Förutom den redan nämnda druvflädern med ovalt runda blomställningar finns det en tredje sort som kallas sommarfläder, och den är inte heller nyttig att äta/ dricka.
    Den har platta blomställningar, vita blommor med röda ståndarknappar. Den blommar senare på sommaren. Bladen har en kväljande lukt om man gnuggar dem.

    Jag har hittat en buske vid cykelbanan som jag plockar blommor på.
    Lycka till! Flädersaft är ju så gott!

  • elleave 6 juli 2010

    Skrivet av kakmaja den 5 jul 2010

    {beauty} Hejsan! finns det någon snäll som kan tänka sig att skänka fläder till mej så jag kan koka saft till mina barnbarn...Bor i gävle


    Vi har fläder i björklinge (2 mil norr om uppsala) men det är en bit från gävle :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.