Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pizza sten

  • jas65 14 juni 2008

    Var kan man köpa täljsten för att använda vid pizza bakning ( Pizza Sten)?

  • tilda 14 juni 2008

    Du måste nog vända dig till ett företag som sysslar med sten först och främst, kanske någon som håller på med baksten till och med. Försök att googla på grossister till bagerier eller dyl.
    Klurigt. Och förmodligen inte billigt heller. Lycka till.(Y)

  • busan37 14 juni 2008

    Jag googlade på pizzasten. Det finns bla på www.tretti.se från 745 kr. Tyvärr inga bilder på dem.

  • Ernst76 14 juni 2008

    http://www.stenugnen.se

    740:- inkl frakt

  • Ernst76 14 juni 2008

    http://www.lyckasmedmat.se/product_info.php?products_id=390

    269:-

  • matnjutaren 14 juni 2008

    Mitt förslag är att du letar efter det när någon restaurang eller pizzeria har gått i konkurs och det ska säljas på exekutiv auktion. Tror det blir det billigaste alternativet, OM du är ute efter att få det så billigt som möjligt. :)
    Annars kan du säkert hitta det hos stengrossister eller så finns det hos ..hmm..var det Werner & Werner som jag såg det hos...^^ tror det, i alla fall.:o
    Annars kan jag höra med mitt "kontaktnät" om du vill. :D
    Är ju en "gammal avdankad" pizzabagare ju..:p
    Bara säg hur det "nygifta tu" vill ha de så...:D(L)
    En täljsten är ju inget man bara kan..."HÖFTA" till...:p

  • Ernst76 14 juni 2008

    http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start?ProductID=ouLD4QFHnwcAAAEXwVkYo0S4

    199:- på Elgiganten

  • matnjutaren 14 juni 2008

    glömde säga att MYCKET på priset handlar om VILKEN kvalite ni vill ha...:)

  • jas65 14 juni 2008

    Det var flera bra tips Ernst kom ju ned från 745:- till 199:-. Klart att vi skall ha pizza sten så att man kan höfta mera med egna pizza smaker och tunnbröd.

    Tusen tack till Er alla med tipsen

  • kaffesked 14 juni 2008

    Weber (grillarna) har rund och rektangulär pizzasten, beroende på vilken grill du har, välj den ena eller andra. Vi har en rund som även passar att köra i ugnen. Har inte testat att köra den i grillen än men tänkte testa snart. Blir kanon när man använder i ugnen iaf (Y)

  • Gnagett 14 juni 2008

    jag har köpt en pizza sten på en Duka butik för en 300-hundring men det var ett par år sedan. Den är rund och kan användas både i ugn och grill.

  • zudette 14 juni 2008

    Borde det inte funka att köpa en sten på ställen där de säljer täljstenskaminer??? Där vi köpte vår så fanns det att köpa sten att montera framför kaminen.... Den typen av sten kan kanske funka även till andra ändamål???

  • jas65 14 juni 2008

    Skrivet av zudette den 14 jun 2008

    Borde det inte funka att köpa en sten på ställen där de säljer täljstenskaminer??? Där vi köpte vår så fanns det att köpa sten att montera framför kaminen.... Den typen av sten kan kanske funka även till andra ändamål???


    Det borde det ju göra, för jag tycker de stenar som de andra har är lite för små. Jag skall kolla runt nu när jag har fått oliika tips här.
    Mvh
    Anders

  • mg71 27 juni 2008

    Skrivet av jas65 den 14 jun 2008

    Skrivet av zudette den 14 jun 2008

    Borde det inte funka att köpa en sten på ställen där de säljer täljstenskaminer??? Där vi köpte vår så fanns det att köpa sten att montera framför kaminen.... Den typen av sten kan kanske funka även till andra ändamål???


    Det borde det ju göra, för jag tycker de stenar som de andra har är lite för små. Jag skall kolla runt nu när jag har fått oliika tips här.
    Mvh
    Anders


    Jag funderar på att ta hem ett lass sådana "stenar" eller rättare sagt keramiska stenar för att baka stenugnsbakat bröd och pizza på.
    Det allmänna uppfattningen verkar vara att man skall grädda på någon form av sten men detta är direkt felaktigt !!
    En sten kommer med tiden att spricka och då tycker man nog inte att det var värt investeringen .
    På en riktig pizzeria med stenugn så är det keramiska material som gäller, därmed basta!
    Detta material kan ta upp överskotts fukt, spricker aldrig och har utmärkta värmeegenskaper som lämpar sig för denna typ av matlagning och kan inte efterliknas av något annat material.
    Jag har testat "stenar" från tyskland, sverige, kina, usa mfl.
    Då jag har ett antal sådana stenar hemma för utvärdering så vore glädjande om någon mer med dedikerat mat-intresse skulle vilja hjälpa till med att testa den sten som jag har valt ut som den bästa.
    Kontakta mig för en förutsättningslös dialog.
    /mg71 - [email protected]

  • Smulpajen 28 juni 2008

    Jag köpte en billig sten, typ den runda som Ernst76 tipsade om, fast min är rektangulär. Jag bakar allt bröd på den, och än så länge har den funkat jättebra och inte spruckit. Det finns ju riktiga bakstenar om man vill inverstera mera. Vet inte om det egentligen är nödvändigt med keramiska stenar i en elektrisk ugn. Annat är det nog med vedeldade ugnar. Många använder sten av granit. Ett tips är att kolla in sidan här,
    http://www.bitbox.se/1004/index.php?visaProdukt=20&visaKat=14
    där kan man även köpa jäskorgar och annat smått och gott. Har själv handlat här och kan varmt rekommendera den butiken. Ägaren Frida är en fantastisk person med stor känska förservice.

  • Amika 28 juni 2008

    http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339412

    Den har jag... Blir underbart gott varje gång. :)

  • Bresola 10 augusti 2008

    En pizzasten får du tag på på verner & verner, 299kr, en riktig sten som är till hemhushåll med en stålställning. Kanonbra, pizzan blir krispig och god! =)

  • knosan 15 augusti 2008

    Skrivet av Ernst76 den 14 jun 2008

    http://www.lyckasmedmat.se/product_info.php?products_id=390

    269:-

    Var det någom provat denna stenen?

  • segerwitch 15 augusti 2008

    (Y)Måste Ha!(Y)

  • Smulpajen 15 augusti 2008

    Jag har en pizzasten, men att ha en brödspade som inte är för tjock är också viktigt, har jag märkt. Den spaden som följde med min sten tycker jag är för tjock och har för kort skaft(N) Dom här riktiga spadarna är så himla dyra. Man skulle haft någon som var duktig på att snickra ihop en(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.