Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pizza sten

  • mg71 26 augusti 2008

    Lyckas-med-mat stenen är endast 1cm tjock vilket inte räcker till för ett bra resultat vid pizza-bak men framförallt vid bröd-bak!
    De stenar som jag utvärderar just nu är gjorda av ett poröst keramiskt material som har förmågan att suga upp all överskottsfukt vilket resulterar i otroligt krispig pizza-botten och brödet blir som om det vore bakat i en riktig stenugn.
    Tjockleken på de stenar som jag använder ligger på mellan 2,5-3,5 cm och det är tal om helt annan kvalitet än de stenar som finns på marknaden idag!!
    Det som säljs idag är sk. corderit stenar, vilka är väldigt temperatur tåliga MEN väldigt kompakta i strukturen (helt släta, precis som vanlig slipad sten) vilket omöjliggör någon fuktupptagning.
    Detta är skälet till att ni aldrig kommer bli nöjda med era "pizza-stenar", pizza-ugnar och förvärmda plåtar då den överskottsfukt som uppstår alltid kommer lägga sig mellan och resultera i ett halv-taskigt resultat, det finns inga genvägar till en riktig stenugnskänsla.
    Det gäller att använda samma meterial, -porös keramik

    Här är ett företag som vet vad dom sysslar med, massor med underbar läsning kring stenungs pizza och bakning och vilka material som skall användas för ett professionellt resultat.

    http://www.fornobravo.com/store/Professional-Grade-Pizza-Stone-13-5-8-Round-p-16181.html

    /mg71 - [email protected]

  • mialund 26 augusti 2008

    Täljstenar är väl inte så superpoppis lä´ngre, men jag har för mig att Duka, Cervera och flera sådana kedjor i alla fall har haft dem i sitt sortiment. Häls MIA

  • mg71 26 augusti 2008

    Täljsten är även det en slät sten keramik ÄR mer eller mindre poröst material.
    Detta är den huvudsakliga skillnaden mellan dessa två material.
    Skillnaden resulterar dock i helt skillda matlagningsegenskaper.
    De stenar som jag har under luppen finns dock ej att köpa i Sverige, ännu!!

    /mg71 - [email protected]

  • pedalen1965 26 augusti 2008

    Titta på sten: www.hablingbo.com
    " " bakspade: www.tramakeriet.com

    Lycka till! :)

  • mg71 26 augusti 2008

    I bruksanvisningen till Hablingbo -stenen står det tydligt:
    "Stenen kommer med
    tiden att få fläckar, framför allt när du
    gräddar direkt ovanpå den, men det
    kommer inte att påverka smaken på maten."

    Detta säger klart och tydligt att stenen saknar absorberande förmåga och det är just denna egenskap som är en stenugns viktigaste finess, att med tiden och flitigt användande tillföra en autentisk smak till det man lagar på den..

    Mer smak .. mer njutning

    /mg71 - [email protected]

  • Smulpajen 26 augusti 2008

    Skrivet av mg71 den 26 aug 2008

    I bruksanvisningen till Hablingbo -stenen står det tydligt:
    "Stenen kommer med
    tiden att få fläckar, framför allt när du
    gräddar direkt ovanpå den, men det
    kommer inte att påverka smaken på maten."

    Detta säger klart och tydligt att stenen saknar absorberande förmåga och det är just denna egenskap som är en stenugns viktigaste finess, att med tiden och flitigt användande tillföra en autentisk smak till det man lagar på den..

    Mer smak .. mer njutning

    /mg71 - [email protected]

    Du verkar kunnig i baksten. Säljer du stenar?

  • Smulpajen 26 augusti 2008

    Jag använder idag en sk pizzasten för brödbak i brist på en riktig baksten. Man vet ju inte vad som är bäst. En del säger granit andra något annat. Keramisk sten låter vettigt. Men var köper man en sådan i Sverige? Har tänkt prova en vanlig klinkerplatta som jag har liggande när jag jag får den tillskuren att passa ugnen. Hörde någon som haft det, och det hade funkat bra! Billigt är det ju också i så fall! 34:-!!

  • mg71 27 augusti 2008

    Man får tänka på att klinkers inte är ett lämpligt material att laga mat på då det finns en hel del kemikalier, bly och färg involverat vid framställning, billigt är det dock, men hälsan kan nog vara värd några hundralappar om du frågar mig..

    /mg71 - [email protected]

  • markus 27 augusti 2008

    Handöls täljsten, eller Swedish Soapstone som det nu heter, håller ju på med täljstenskaminer och har säkert också Pizzaplattor som de kan skära ur utefter beställning och mått. Det kan bli dyrt men det är kanske en investering för livet. Tel: 0647-720 80 Adress: Handöl 1050 830 15 DUVED

  • mg71 27 augusti 2008

    För sista gången , Täljsten fukar på golv och som nämt till kaminer, dock ej det optimala för matlagning.
    Hållbarheten är ochså en stor fråga då en täljsten är väldigt känslig för temp. växlingar och spricker nog ganska lätt.

  • millan121212 27 augusti 2008

    stenhuggerier har pizza stenar och även woody och fröbergs bygghandel har.. dom sistnämnda säljer ut dom sista för halva priset just nu... lycka till!:)

  • Smulpajen 27 augusti 2008

    Skrivet av mg71 den 27 aug 2008

    Man får tänka på att klinkers inte är ett lämpligt material att laga mat på då det finns en hel del kemikalier, bly och färg involverat vid framställning, billigt är det dock, men hälsan kan nog vara värd några hundralappar om du frågar mig..

    /mg71 - [email protected]

    Du har nog rätt där med kemikalierna, tänkte inte så långt...:'(
    Nyfiken fråga, du skrev att du satt en sten under luppen, vad menar du med det? Testar du stenar i kommersiellt syfte eller bara för nöjes skull?

  • mg71 27 augusti 2008

    Kan bli komersiellt om vi säger så!
    Allt är klart, men först skall grejerna hårdtestas.

    /mg71 - [email protected]

  • mg71 27 augusti 2008

    Tror inte riktigt att bygghandel eller stenhuggeri är rätt kanal för mina stenar.
    Dom är värda något mycket bättre än så , samtidigt vill jag att den stora massan skall kunna unna sig detta (användningsområdet är större än de flesta anar!) och detta kräver volymer.
    Volymer kräver pengar och rätt partners , men det kommer , allt inom sinom tid!

    /mg71 - [email protected]

  • mg71 27 augusti 2008

    Materialet i dessa stenar är analyserat och EU & FDA -godkänt för för tillagning av livsmedel.
    Varken klinkers eller stenhuggarnas varianter kan stoltsera med detta.
    Detta är en produkt som skall kunna säljas WW.

    /mg71 - [email protected]

  • Smulpajen 27 augusti 2008

    Låter väldigt intressant tycker jag som är passionerad brödbakakare på hobbybasis:p Du låter väl höra av dig när det har gått i lås?! Lycka till!

  • mg71 27 augusti 2008

    Absolut. Räkna med en tydlig annons här på matklubben , och rabatt till samtliga medlemmar förståss.

    /mg71 - [email protected]

  • Smulpajen 28 augusti 2008

    Skrivet av mg71 den 28 aug 2008

    Absolut. Räkna med en tydlig annons här på matklubben , och rabatt till samtliga medlemmar förståss.

    /mg71 - [email protected]

    (Y)(Y)(Y)(Y)(Y)

  • marsipangris 28 augusti 2008

    Jag använder en marmorskiva (som köptes på IKEA för lääänge sedan) som hittills fungerar utmärkt. Bakar mest surdegsbröd på stenen men funkar säkert även till pizza.

  • Smulpajen 28 augusti 2008

    Skrivet av marsipangris den 28 aug 2008

    Jag använder en marmorskiva (som köptes på IKEA för lääänge sedan) som hittills fungerar utmärkt. Bakar mest surdegsbröd på stenen men funkar säkert även till pizza.

    Jag bakar också mest surdegsbröd när det gäller bröd. Du har förstås goda recept också?!! Kommer du att lägga in dom??:p(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.