Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

"Plankor" till Plankstek

  • umen 23 januari 2011

    Var kan man få tag på "plankor" till Plankstek?

  • sandyf 24 januari 2011

    Finns att köpa på Clas Ohlson, "plankor"+ underlägg..

    http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=45596457

    /Sandy

  • The_mama97mia 24 januari 2011

    Jag har sett på CityGross också. Själv köpte jag mina i Ullared.

  • Cilla71a 24 januari 2011

    Jag har sett plankor på Cervera & Claes Ohlsson. Köpte mina på W-Frö (Weibulls) för måånga år sen & än hänger de med :)

  • frokenviol 24 januari 2011

    Har aldrig gjort eller ätit plankstek, men har förstått att det är en bit kött och potatismos? Vad ska det mer vara till? {question}

  • Hilmer54 24 januari 2011

    ½tomat, sparris, beasås.

  • Cilla71a 24 januari 2011

    Skrivet av Piffilina den 24 jan 2011

    Har aldrig gjort eller ätit plankstek, men har förstått att det är en bit kött och potatismos? Vad ska det mer vara till? {question}


    Baconlindad haricoverts eller sparris, går du på restaurang så brukar de ha wookgrönsaker under köttet. Vissa serverar lökringar oxå.

  • umen 24 januari 2011

    Tack alla ni som har svarat...............
    Måste man göra något med plankorna innan man sätter dem i ugnen?.....Ja, ja lägga på maten naturligtvis, men något annat? Hur länge ska man ha dem inne? Gör man färdigt köttet innan?
    Jisses.... så många frågor, men som ni förstår, så har jag aldrig tillagat det tidigare.
    Efter inköpet av träbitarna, så kommer det att bli ofta.:)

  • jas65 25 januari 2011

    Allt skall vara färdigt. Plankan skall bara gratineras i ugnen. Men ek smaken från plankan framträder.
    Mvh

  • Bumbis 25 januari 2011

    Jag för min del lägger inte på köttet förrän plankad är gratinerad för att slippa att köttet blir för välstekt. Jag har det färdigstekt i pannan så länge.

  • Cilla71a 25 januari 2011

    Skrivet av umen den 25 jan 2011

    Tack alla ni som har svarat...............
    Måste man göra något med plankorna innan man sätter dem i ugnen?.....Ja, ja lägga på maten naturligtvis, men något annat? Hur länge ska man ha dem inne? Gör man färdigt köttet innan?
    Jisses.... så många frågor, men som ni förstår, så har jag aldrig tillagat det tidigare.
    Efter inköpet av träbitarna, så kommer det att bli ofta.:)


    Mina plankor var "råa" så jag var tvungen att olja in dem & sen köra dem i ugnen ett tag men det stod på "bruksanvisningen" som medföljde plankorna.

    Jag brukar steka köttet nästan klart först, gör potatismos antingen egen eller på pulver. Linda bacon runt haricoverts. Lägg upp det snyggt på plankan in i ganska så varm ugn, ca 225 grader tills potatismoset fått fin färg, tag ut ur ugnen & klicka på beasås. Enjoy :-)

  • sandyf 26 januari 2011

    Ja, som föregående sa, när de är nya så måste man ju olja in och köra dom i ugnen. Brukar ju stå i bruksanvisningen vad du ska göra. Efter det varje gång du ska använda dom så olja in dom med typ olivolja(brukar jag iaf använda), låt plankorna suga åt sig av oljan lite innan du kör in dom i ugnen.

    På våra plankor brukar jag ha på hemmagjord potatismos(ha då i ägg,om du inte brukar ha det d.v.s, i moset så att det håller sig fast i ugnen), sen steker jag köttbitarna lite lätt så att de får en bra yta. Sen lägger jag på köttet och klickar på Lohmanders bearnaisesås och haricots verts. Enkelt och gott!

  • soccermum 26 januari 2011

    Man kan göra olika plankstekar, jag gillar de med lax och oxfilé :P
    Brukar "bränna av" mina plankor en stund i ugnen innan jag lägger på kött/fisk och mos för jag tycker det smakar mer ek om maten då :)

  • amoz 26 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 24 jan 2011

    Jag har sett på CityGross också. Själv köpte jag mina i Ullared.



    Jag köpte också mina i Ullared och betalade 39:- st i stället för 89:- som EKO tog för samma planka.

  • frokenviol 27 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 26 jan 2011

    Man kan göra olika plankstekar, jag gillar de med lax och oxfilé :P
    Brukar "bränna av" mina plankor en stund i ugnen innan jag lägger på kött/fisk och mos för jag tycker det smakar mer ek om maten då :)


    Lax låter spännande. Skulle vilja prova att göra plankstek i helgen, men har inga plankor, går det bra ändå? Eller det kanske är eksmaken som är det viktiga? Lägger du på grönsaker och sås efteråt?

  • poffa 27 januari 2011

    Skrivet av Piffilina den 27 jan 2011

    Skrivet av soccermum den 26 jan 2011

    Man kan göra olika plankstekar, jag gillar de med lax och oxfilé :P
    Brukar "bränna av" mina plankor en stund i ugnen innan jag lägger på kött/fisk och mos för jag tycker det smakar mer ek om maten då :)


    Lax låter spännande. Skulle vilja prova att göra plankstek i helgen, men har inga plankor, går det bra ändå? Eller det kanske är eksmaken som är det viktiga? Lägger du på grönsaker och sås efteråt?


    Bortsett från hela grejen att det ser kul ut och är en inarbetad rätt mm så kan man lika gärna göra samma sak på en vanlig ungsäker tallrik.

    Ursprungligen så sågade man sänder trasiga ekfat som hade använts till att lagra whiskey, kognac och liknade. Dom plankerna användes bara en gång men tillförde en hel del smak. Sådana går inta att få tag på längre.

    Men köp en planka och gnid in den med whiskey, kognac och liknade, så får ni en liknade rätt enligt orginalet.

  • jbson 27 januari 2011

    Det är väldigt gott och blanda i hop en liten röra på tomathalvan... olivolja, vitlök, persilja och ströbröd, S & P.

  • umen 28 januari 2011

    Kan man inte blanda i antingen whiskey, kognac el. liknande i oljan, när man oljar in dem innan användningen? Det måste väl gå. Får gömma whiskeyflaskan där hemma, så det finns något kvar när det nalkas plankstek.
    Tack för alla förslag. {eat}

  • soccermum 28 januari 2011

    Skrivet av Piffilina den 27 jan 2011

    Skrivet av soccermum den 26 jan 2011

    Man kan göra olika plankstekar, jag gillar de med lax och oxfilé :P
    Brukar "bränna av" mina plankor en stund i ugnen innan jag lägger på kött/fisk och mos för jag tycker det smakar mer ek om maten då :)


    Lax låter spännande. Skulle vilja prova att göra plankstek i helgen, men har inga plankor, går det bra ändå? Eller det kanske är eksmaken som är det viktiga? Lägger du på grönsaker och sås efteråt?


    hej.. Tror säkert det går fint att göra detta på ugnssäkert fat men det ser både festligt ut samt ger lite eksmak med plankorna.. Jag gör som såhär när jag gör med lax (filé) att jag steker eller grillar laxen nästan färdig med salt och citronpeppar eller vitpeppar, lägger den på plankan, spritsar potatismos (med en äggula i) runt kanten och dekorerar med grön eller vit sparris och en körsbärstomat.
    In i ugnen på grill (250 grader) ca 10 minuter och sedan klickar jag på beasås och toppar med alfalfagroddar :P
    Lycka till!

  • frokenviol 29 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 29 jan 2011

    Skrivet av Piffilina den 27 jan 2011

    Skrivet av soccermum den 26 jan 2011

    Man kan göra olika plankstekar, jag gillar de med lax och oxfilé :P
    Brukar "bränna av" mina plankor en stund i ugnen innan jag lägger på kött/fisk och mos för jag tycker det smakar mer ek om maten då :)


    Lax låter spännande. Skulle vilja prova att göra plankstek i helgen, men har inga plankor, går det bra ändå? Eller det kanske är eksmaken som är det viktiga? Lägger du på grönsaker och sås efteråt?


    hej.. Tror säkert det går fint att göra detta på ugnssäkert fat men det ser både festligt ut samt ger lite eksmak med plankorna.. Jag gör som såhär när jag gör med lax (filé) att jag steker eller grillar laxen nästan färdig med salt och citronpeppar eller vitpeppar, lägger den på plankan, spritsar potatismos (med en äggula i) runt kanten och dekorerar med grön eller vit sparris och en körsbärstomat.
    In i ugnen på grill (250 grader) ca 10 minuter och sedan klickar jag på beasås och toppar med alfalfagroddar :P
    Lycka till!


    Det låter verkligen gott, måste jag prova :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.