Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Platte International

  • Majainorr 26 maj 2009

    Har någon mer än jag råkat ut för detta elände?
    Ett Pop-upfönster från Platte International som hävdar att jag ska betala en räkning på 750:- för ett medlemskap jag inte har en aning om.
    Har tryckt bort det eftersom, men nu har de hotat med både inkasso och en stämning om jag inte betalar..
    Tog kontakt med konsumentvägledaren i min kommun som sa att jag inte skulle vara orolig i och med att jag inte tecknat något avtal med dem. Det verkar vara fler än jag som drabbats.
    Har sen Gogglat och funnit att det verkar vara ett spionprogram som lurar folk att betala för något de inte vill ha med skrämselmetoder.
    Har kört ett program som heter Ad-Aware Anniversary Edition, och nu har det försvunnit från min dator. Rekommenderas om någon av er drabbats.

  • jimboz 26 maj 2009

    Tack för tipset ! Jag ska vara vaksam på detta...Men handen på hjärtat, du har väl inte varit inne och porrsurfat min kära dam..Sådana sidor brukar vara indränkta i virus och trojaner. Hur jag vet det ? Jag är ju nästan religiös så jag har ju bara hört detta från någon..hahahaha

  • Majainorr 26 maj 2009

    Nej, inte det!
    Man kan visst få detta virus ändå! Tydligen! Och jag är inte ens särskilt religiös! :p

  • boz1965 26 maj 2009

    Skrivet av Majainorr den 26 maj 2009

    Nej, inte det!
    Man kan visst få detta virus ändå! Tydligen! Och jag är inte ens särskilt religiös! :p


    Man kan få virus genom att klicka på mejl också. Öppna ALDRIG ett mejl som kommer från någon du inte känner - släng det i papperskorgen direkt. Får du mejl med bifogade filer eller bilder* som du inte hade väntat dig, eller mejl på ett annat språk än ni normalt använder i brevväxlingen från en kompis - ring kompisen först och fråga om h*n har skickat det. Har h*n inte det så gör som med andra okända avsändare, skicka det i papperskorgen direkt.

    Var misstänksam, på gränsen till paranoid... "Just beacuse you're not paranoid doesn't mean everybody isn't out to get you."

    * JPEG-bilder kan innehålla virus (filändelser .jpg och .jpeg).

  • boz1965 27 maj 2009

    Om någon hade tänkt ringa telefonnumret som står på fakturan och klaga - GÖR INTE DET, det är ett betalnummer som kostar 19kr/minut och de drar ut på samtalet så länge de nånsin kan. Det är den vanliga visan: "vänta en liten stund, jag ska fråga chefen", "ett ögonblick, jag måste kolla så att det inte redan är inlämnat till inkasso" osv. - allt för att kunna dra så mycket som möjligt på din teleräkning.

    Här läser du kommentarer från andra drabbade: http://josefinsunnergren.se/2009/may/platte-international-in-my-as.html

    Du behöver inte oroa dig för att bli stämd eller att det går till inkasso. Har du inte, de facto, varit inne på en av deras porrsajter och registrerat dig så vet de inte vem du är trots att ditt IP visas på fakturan. Allt de har är ditt IP-nummer, inget annat. Att snappa upp en IP-adress är det lättaste som finns. Men de kan inte koppla numret till dig såvida de inte går till domstol med en stämning enligt IPRED, som de i så fall kommer att få avslag på eftersom IPRED inte är tillämplig här.

  • boz1965 27 maj 2009

    Vill du bli av med sk*ten så gå in på denna sida: http://www.lavasoft.com/
    Där laddar du ner programmet AdAware (gratis för hemmabruk) och installera det. Scanna sedan hela datorn och problemet är med största sannolikhet löst.

  • thomhem 27 maj 2009

    tack för tipset om ad-aware när det gällde platte fakturor, har heller INTE porrsurfat:@, och har ändå fått eländet på datorn. Fick bort eländet med hjälp av ad-aware:). Tack igen

  • boz1965 27 maj 2009

    Skrivet av thomhem den 27 maj 2009

    tack för tipset om ad-aware när det gällde platte fakturor, har heller INTE porrsurfat:@, och har ändå fått eländet på datorn. Fick bort eländet med hjälp av ad-aware:). Tack igen


    Det var så lite så... :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.