Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pris på Ankkött

  • Solprinsessa 25 januari 2010

    Har aldrig ätit Anka men tänkte testa på det nästa helg.
    Är det någon som har bra tips på vad man ska tänka på och framförallt vad kostar Ankkött?

    Supertacksam för svar!

  • Okänd 25 januari 2010

    De gånger som vi köpt anka har det varit på Netto.
    Det har varit hel fryst anka och den brukar kosta runt 35-40 :-/kg.
    Vad man gör med en anka?
    Stek den hel i ugnen, med någon fyllning!
    Pekinganka är nog bland det godaste som går att äta, ganska omständigt om man skall följa grunderna men det finns varianter som inte är så krångliga.
    Anka a la orange är en annan klassiker som brukar liva upp gästerna med sin härliga smak av apelsin.
    Servera gärna pommes parisienne, små kulpotatis, som tillbehör.
    Och så såsen förståss, den går inte att beskriva, den måste avnjutas!
    Lycka till med din anka.(Y)

  • Okänd 25 januari 2010

    Janne, lägg in pekinganka på MK så man får ett utförligt recept man kan skriva ut. Finns inget, svårt att hitta i kokböcker också.

  • Okänd 25 januari 2010

    Skrivet av danniella den 25 jan 2010

    Janne, lägg in pekinganka på MK så man får ett utförligt recept man kan skriva ut. Finns inget, svårt att hitta i kokböcker också.


    Pekinganka har jag inget eget recept på men här kommer en länk till ett recept som ger ett mycket bra resultat!

    http://www.aftonbladet.se/matvin/article435498.ab

    Hoppas att det smakar! (L)

  • MammaModesty 25 januari 2010

    brukar inte Lidl ha anka?? eller har jag drömt det.... jag har heller aldrig lagat anka.. men nu blev jag sugen.. ska kika o se om jag får tag på...

  • Okänd 25 januari 2010

    Skrivet av MammaModesty den 25 jan 2010

    brukar inte Lidl ha anka?? eller har jag drömt det.... jag har heller aldrig lagat anka.. men nu blev jag sugen.. ska kika o se om jag får tag på...


    Jo då, Lidl annonserade om ankbröst, jättebilligt!
    Vi kom lite sent, ca 1 timma efter att affären hade öppnat.
    Inta fanns det några ankbröst kvar inte, de var slut sade personalen, men det skulle komma mera dagen därpå. Jag frågade om de kunde lägga undan två paket åt mig, men se det gick inte för sig, skulle vi köpa anka fick vi komma tillbaka nästa dag.
    Vi var på plats och ryckte i dörren först av alla. Men inte fanns det någon anka i frysen! Den hade inte kommit ännu var svaret från den "trevliga" personalen. Ingen visste dock när leveransen skulle komma den dagen!
    Vi var tillbaka under eftermiddagen men då var ankan åter slut
    i frysdisken och det skulle inte komma mer heller.
    Jag sade till personalen att ta ner skylten utanför affären men han svarade "alltid lockar det väl någon"!
    Vi har inte satt vår fot på Lidl sedan dess, och kommer inte att göra det heller!

  • The_mama97mia 25 januari 2010

    Trist detta med lockpriser, men det verkar vara legio på varenda affär.

    Jag som gillar att se på matprogram på tv har noterat att anka, ankbröst etc väldigt ofta förekommer i de engelska matprogrammen. Har fått för mig att det är mycket fetare än kyckling, det ser ut så när dom steker det. Jag har inte provat själv men det kanske får bli dags för det om man snubblar över ngn liten duckling.

  • WiolaH 25 januari 2010

    Visst är anka mycket fetare än kyckling! Men det är enkelt att lyfta bort fettet om man kyler buljongen först. Sen är det ju fettet som gör den GODA anksåsen tycker jag (Y) (L) Man kanske kan lyfta bort bara en del av fettet?

  • boz1965 25 januari 2010

    Skrivet av WiolaH den 25 jan 2010

    Visst är anka mycket fetare än kyckling! Men det är enkelt att lyfta bort fettet om man kyler buljongen först. Sen är det ju fettet som gör den GODA anksåsen tycker jag (Y) (L) Man kanske kan lyfta bort bara en del av fettet?


    Jovisst, med ankfett kan man göra RIKTIG confit utan att använda grisister.

  • Okänd 25 januari 2010

    Det går alldeles utmärkt att göra en äkta confit med annat fett också:

    http://griskindspatrik.wordpress.com/2009/08/18/confit-de-porc/

  • jimboz 25 januari 2010

    Fråga Herr Paul vad priset är för en HON Anka är , då blir nog svaret "alldeles för dyrt " :)

  • Okänd 25 januari 2010

    Skrivet av jimboz den 25 jan 2010

    Fråga Herr Paul vad priset är för en HON Anka är , då blir nog svaret "alldeles för dyrt " :)


    Går det att göra confit på en HON-Anka?

  • boz1965 25 januari 2010

    Skrivet av jan-gunnar-j den 25 jan 2010

    Det går alldeles utmärkt att göra en äkta confit med annat fett också:

    http://griskindspatrik.wordpress.com/2009/08/18/confit-de-porc/


    Vitsen med en confit är ju att man ska använda djurets eget fett i den mån det finns. Monsieur Bocuse håller säkert med om den saken.

  • asasto 25 januari 2010

    Butiker med asiatisk mat brukar ofta ha anka i frysdisken.

  • The_mama97mia 25 januari 2010

    Jag tror ta mig sjutton att Citygross haft det också.

  • bernit 25 januari 2010

    Jag gör Anka 3-4 ggr per år - brukar köpa i Danmark eller Frankrike och då färska bröst, de ligger vakumpackade om två bröst. Köper jag i Sverige blir det i Göteborgs Saluhall, men ack så dyra.
    Anka a'la Orange är en favorit som alltid är omtyckt :p:p

  • boz1965 25 januari 2010

    Skrivet av bernit den 25 jan 2010

    ...Anka a'la Orange är en favorit som alltid är omtyckt :p:p


    Ja, det är inte kattskit precis. :p

  • Jasiri 27 maj 2010

    Om ni fortfarande har problem med att hitta anka så kan jag tipsa om att vi kommer att ha färsk anka (och gås) att sälja from i sommar. De är frigående utomhus med eget badvatten och slaktas i eget slakteri på gården, vilket betyder att det så småningom dessutom kommer att finnas etiskt framställda ank- och gåsleverprodukter.

  • HardStyler 28 maj 2010

    I Rinkeby finns en butik som heter J&D Saluhall som säljer jättebillig anka (och annat kött med för den delen) brukar ligga hela ankor i frysdisken och har kostat mellan 33-45 kr/kg de gånger jag har köpt. Oftast är ankorna från Tyskland och smakat jättebra! Senast fyllde jag med rotfrukter och svamp.

  • Solprinsessa 28 maj 2010

    Bor numera i Växjö.
    Nån som vet om någon föder upp eller tar in färskt ankkött i närheten?

    :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.