Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på Burek????

  • 8 november 2000

    Underbart goda "snäckor" av filodeg(?) mfyllda med kryddstark köttfärs.Var hittar jag receptet? Det är viktigt med rätt kryddor etc.

  • 14 november 2000

    Burek är en slags ostpaj och heter Burek på serbiska. Receptet är lite långt så jag la in det i kokboken direkt. Sök där!

  • 5 augusti 2007

    Alltså, burek hittar man i många länder.
    Men det härstamma från turkiet, Ottmanska riket.

  • anluk 23 november 2007

    Behöver väl inte "bråka" om vilka maträtter som kommer från vart!!!!. Inte ens det svenskase svenska Köttbullen är ju egentligen svenskt från början. (L)

  • Amika 23 november 2007

    Skrivet av anluk den 23 nov 2007

    Behöver väl inte "bråka" om vilka maträtter som kommer från vart!!!!. Inte ens det svenskase svenska Köttbullen är ju egentligen svenskt från början. (L)


    *Skrattar* JAg håller med dig så fullständigt. :) Vad spelar det för roll? :)
    God mat är väl god var än den kommer ifrån?

  • dimitra 23 november 2007

    Vad sjutton! Vad spelar det för roll varifrån maten kommer. Det smakar ju gott vart man än är!!!!

  • irrevirre 23 november 2007

    Det tog ganska lång tid innan de som protesterar reagerade i alla fall.
    (tråden är ju från 2000 står det, hehe)

  • umen 23 november 2007

    :oNu är jag här igen med samma fråga om Burek.
    Jag träffade en kvinna från Bosnien som bjöd på burek-bullar. De var rullade som kanelsnäckor. Hon förklarade, att man la fyllning på deg som sedan rullades ihop. Denna tunna rulle, rullades sedan ihop som en kanelsnäcka.
    Finns det någon som känner till receptet?:)

  • irrevirre 23 november 2007

    Hej Umen,

    Jag hittade detta recept. Kan det vara det?
    Tycker det låter lite underligt med vattenkagen ... men så stod det .....

    BUREK:
    Deg:
    500 g mjöl
    1 msk salt
    1 msk olja
    2 dl
    ljummet vatten

    Blanda ingredienserna och arbeta samman till en smidig deg. Låt stå medan fyllningen förbereds.

    Fyllning:
    500 g köttfärs
    2 gula lökar
    salt
    svartpeppar

    Hacka löken och blanda tillsammans med köttfärssåsen och kryddorna.

    Vattenlag:
    2 dl vatten
    75 g margarin
    1 tsk salt
    Ska kokas i 5 minuter

    Dela degen i 3 delar och kavla varje del så den blir rund och tunn. Pensla med olja och skär degen i fyra längder. Fördela köttfärsen längst kanterna på varje längd och vik över resterande deg till långa rader. Ringla dem som bullar.
    Placera pajerna på djup plåt, grädda i mitten av ugnen i 225 grader i 30 minuter. Tag därefter ut plåten och häll på vattenlagen. Värm pajerna i ugn cirka 3 minuter.

  • Amika 23 november 2007

    Skrivet av IrreVirre den 23 nov 2007

    Det tog ganska lång tid innan de som protesterar reagerade i alla fall.
    (tråden är ju från 2000 står det, hehe)


    *Skrattar* Ja, det är den ju! Det såg jag nu när du skrev det... Jag kollar mest bara de som står under matprat när jag loggar in. :) Men ändå helt galet roligt att man kan börja bråka om en sån sak. :)

  • umen 24 november 2007

    Tusen tack för receptet. Jag känner igen det på hennes beskrivning. De är jättegoda. Hon berättade att de alltid kavlade ut degen på ett lakan som skulle ligga helt slätt.
    Fanns det inga mer kryddor i ? Det känns som om det saknades något.......Svårt att beskriva en smak...fyllig....eldig.....speciell.????:o

  • irrevirre 24 november 2007

    Skrivet av umen den 24 nov 2007

    Tusen tack för receptet. Jag känner igen det på hennes beskrivning. De är jättegoda. Hon berättade att de alltid kavlade ut degen på ett lakan som skulle ligga helt slätt.
    Fanns det inga mer kryddor i ? Det känns som om det saknades något.......Svårt att beskriva en smak...fyllig....eldig.....speciell.????:o


    Nää ... jag kan inte finna recept med mer krydda än salt och peppar i Burek. Men kanske hon gjorde en egen variant.
    Vitlök, mynta, persilja .... ja. jag gissar vad som kan tänkas i en sådan rätt ...

  • 11 december 2007

    Skrivet av BOSNA!! den 3 aug 2007

    Burek är bosniskt!!Fatta.

    jag är en äldre kvina från bosnien och jag vet att burek ursprunglit komer från serbien. min mamma har lagat burek
    1895. och hon har som alla andra fått recept från serbiska kvinor. Så bråka inte . Burek är inte vår den är serbisk.punkt.

  • Okänd 11 december 2007

    Jösses,vilken het debatt.Det är väl ett recept som söks???Vad det nu är för maträtt.

  • tuden 11 december 2007

    Ja jag håller med Liliane. Det spelar väl ingen roll huvudsaken är väl att maträtten är god.

  • anluk 15 december 2007

    Ok då vet vi att den är från Serbien. Kan vi sluta tjafsa om det och bry oss om maträtten istället??? Har aldrig provat men den låter intressant.

  • 23 januari 2008

    Burek (Börek/Byrek/Būrek/Burekas) är en maträtt med ursprung från Turkiet, men är vanlig på många håll från Balkan till Israel. Maträtten kan närmast liknas paj och den spreds förmodligen under det ottomanska rikets storhetstid. Burek är oftas gjord av tunn filodeg, och varvas med fyllning, i regel med ost- (feta eller keso), köttfärs-, eller grönsaksfyllning. Maträtten säljs vanligtvis i gatukök som fast food.

  • MammaModesty 23 januari 2008

    tack till senaste gästen som la in den informationen så det kanske kan bli slut diskuterat om vem som var först... lite långrandigt... och totalt ointressant... det viktiga är ju om det är gott eller inte.... så om det sedan var en fasters mormor från oman som hade en man från ryssland som hade sin kusins recept från turkiet där den gjordes av en kvinna från polen som hittat receptet i en ungersk kokbok som skrevs av en fransk man som var son till en kvinna från london. är faktiskt totalt oviktigt...

    :p:D:p

  • 8 mars 2008

    :DLänge sedan jag skratta så gott!Sökte ett gott recept på burek men fann en ´typisk´balkans strid istället!Krig även här alltså..Bakar själv burek som jag har lärt mig från min albanska man och då genom att ´dra´ut degen med händerna för att få den riktigt tunn.Kryddar köttfärsen med salt, cayennepeppar, lite röd paprikapulver samt en liten bit köttbuljong.Krydda lite starkare då degen tar bort lite av smaken.

  • tulipan 8 mars 2008

    Ja jisses.. behöva bråka om ursprunget av en maträtt.. löjligt..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.