Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på Burek????

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    den här debatten kan ju illustrera varför vi aldrig får fred i världen. O så säger en del att om kvinnorna styrde så skulle vi inte bråka... Hmmm... :o
    Det finns ett recept på Burek/börek/whateever här som jag sparat i min kokbok. Det är med ostfyllning, jag gjorde det till kräftfesten i höstas o skar upp i mindre bitar (fingersnacks), det var väldigt uppskattat.
    När jag var i Istanbul för ngt år sen så fanns det särskilda börek-restauranter - mkt take away varianter. De flesta var med ost fyllning, fanns också med köttfärs, en del med spenat etc. Det är ett spännande material att jobba med. Kul att göra små festcigarrer med fyllning i också.
    Det är skoj att jobba med filodeg, men man måste vara snabb.

  • jas65 9 mars 2008

    Burek är en maträtt från Västra delen av Knäred i Hult i Småland där gammal Ida tillagade den till sina trogna drängar en gång på 1878 över öppen spis. idag så serveras den som smålänsk nationalrätt i Hästsveda i Elisabetht's gatukök tillsamans med Patric.
    Den är baserad på en pajdeg med olika starka kötträtter i.:o
    Höfta mera och var glad
    Anders

  • 15 april 2008

    Hejhej , Jag är bosnisk och jag ska säga er att "burek" kommer från bosnien, för ordet "burek" betyder kötdeg lite konstigt med det är skit gott ! min mamma gör det och jag vet att de e bosniskt det har det alltid varit..(Y)
    alternativet är också sirnica, vilket istället för kött finns ost inne i degen det är också riktigt gott !
    allt är bosniskt från början till slutet , inte turkiskt !:D

    tack o hej !

  • Ernst76 15 april 2008

    Är det bara småbarn här:o, fan va löjligt. Jag tror jas65 har rätt:D

  • Lange 15 april 2008

    Heja Jas65 och Ernst76. Kan inte någon som håller i denna "klubb" helt enkelt ta bort alla dessa ovidkommande inlägg skrivna av personer som inte ens vågar stå för dom? Skrivet av gäst står det alltid när det är något riktigt dumt. RENSA BORT DET SNÄLLA NÅGON!!

  • GodareMat 15 april 2008

    Skrivet av Lange den 15 apr 2008

    Heja Jas65 och Ernst76. Kan inte någon som håller i denna "klubb" helt enkelt ta bort alla dessa ovidkommande inlägg skrivna av personer som inte ens vågar stå för dom? Skrivet av gäst står det alltid när det är något riktigt dumt. RENSA BORT DET SNÄLLA NÅGON!!


    Ett litet förslag... Tillåt inte gäster att skriva i forumet, så är risken minimal att det blir en massa skräp som i den här tråden. De flesta andra forum krävs att man är medlem och inloggad, varför inte här också?

  • sme 15 april 2008

    Gott är det iaf, speciellt med Keso, eller äpple fyllning, och vi kallar det "pitta" (kroat)

  • zonale 15 april 2008

    Har med förvåning läst denna tråd bakåt och det bekräftar bara ytterligare det de flesta medlemmarna tycker. Tillåt inte icke medlemmar att läsa eller skriva i trådar. Dessa hatiska inlägg kan vi bespara oss.(N)

  • mandelolja 21 maj 2008

    (Y) Tack! Äntligen fann jag vad det jag sökte. Jag har ätit det med spenat i och blev helt förälskad efter det och har tjatat på min arbetskollega som jag smakade dom hos. Helt underbart goda är dom!(L)

  • Smulpajen 21 maj 2008

    Herregud... inte konstigt att det aldrig blir fred på Balkan. Men håll med om att det är kul när det hettar till! Om det är någon som undrar var Turkiet fått sitt ö ifrån kan jag meddela att de lånade det från Sverige! Köttbullarna kommer från Turkiet. Kanske fick vi receptet när de fick ö-et!

  • Smulpajen 21 maj 2008

    Skämt åtsido. Varför får gäster skriva i våra trådar?Klubben är ju till för medlemmar.

  • lenajeanette 21 maj 2008

    Vill bara tillägga att vegeta används mycket i bosnisk mat.

  • Smulpajen 21 maj 2008

    Vad är vegeta?

  • lenajeanette 21 maj 2008

    Ett sorts bulongpulver/smakförstärkare proppfullt med natrumglutamat och andra härligheter.
    Finns numera på ICA o Coop, brukar stå i kryddhyllan.

  • anluk 21 maj 2008

    Vegeta använder jag mycket, tex när jag gör fyllda paprikor, köttfärsbiffar, stek osv osv. Kanongott.

  • farmoringer 21 maj 2008

    Skrivet av Smulpajen den 21 maj 2008

    Vad är vegeta?


    Jag tycker det är som en variant på aromat, fast med mycket mer smak..

  • Smulpajen 21 maj 2008

    Ja, nu vet jag! Det har jag ju sett. Kände bara inte igen namnet. Och eftersom ni säger att det är gott så ska jag prova det. Tack:)

  • The_mama97mia 23 maj 2008

    Tänkte jag skulle tillägga att jag har sett stavningen Böregi också.
    Fantastiskt gott är det som sagt.

  • jas65 15 juni 2008

    Vi lyfter upp denna tråd igen.

  • The_mama97mia 15 juni 2008

    Blir sugen på det nu, kanske man skulle göra en laddning till midsommar, det är ju fantastiskt gott som plockmat på buffé. Jag gjorde till kräftskivan förra året o det var en höjdare.
    (L)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.