Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Recept på Tusenbladskaka från Finland efterlyses!

  • kerstinlisbeth 21 november 2008

    Det här är en tårta, där man kavlar bottnarna tunt, tunt emellan handdukar eller smörpapper. Tror att man har kall kokt potatis i degen. Man har äppelmos emellan och överst strör man pudersocker eller florsocker, som det heter i Sverige. Har någon receptet?
    Undrar Kerstinlisbeth

  • Roseda 21 november 2008

    Hej, i en bok som heter Stora boken om bakning ( ICA) finns det en tårta som heter Tusenbladstårta den är gjord på smördeg som man gör själv eller köpt djupfryst! Fyllningen där är vaniljkräm, vispgrädde och äpplemos och som garnering florsocker som siktats över eller marsipan utskuren som en julstjärna eller rött vinbärsgele som läggs i ett stjärnmönster!! Hoppas att mitt bidrag kan vara något av värde...:)

  • kerstinlisbeth 21 november 2008

    Hej vad fint att du hittade den! Skrev kaka fast jag tänkte på tårta föstås.
    Ibland uppfattas det annorlunda t.ex. när jag säger Runebergstårta så tror man här att det är en stor tårta och så är det bara en liten bakelse. Likaså med jultårta, som är en liten smördegsstjärna med mos av katrinplommon i mitten
    Tack för receptet! Skall baka den när jag får gäster snart!
    Novemberhälsningar från kerstinlisbeth

  • Tillberga 21 november 2008

    Tusenbladstårta

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.