Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Receptprogram för PC

  • maxxess 13 augusti 2009

    En gång ungefär samtidigt som elden behärskades av människan (slutet av 80-talet?) körde jag ett DOS-program för recept som heter/hette MealMaster (MM). Det var egentligen genialt enkelt och jag har ca 2000 recept där, vissa riktigt bra som jag söker upp på en XP-maskin ibland då programmet inte fungerar alls under Windows 7 som jag kör nu på alla datorer utom en.

    Nu letar jag annat bra receptprogram för Windows, helst skall det kunna importera MM-recept men det är inget absolut krav, bara det har någon slags import från fil så går det säkert att lösa...

    Jag vet att man kan lagra recept här, och det gör jag, men jag vill ändå ha dem sökbara i min dator. Mina äldsta recept i MM är snart +20 år nu och vem vet hur länge en sajt lever? MM har jag kopierat och burit med mig dator efter dator... och till skillnad från en PDF från Matklubben så går det att kombinera olika sökkriterier.

    Drog igenom marknaden för ca två år sedan och testade säkert 10 olika program utan att hitta något som ens var bättre än gamla MM från 80/90-talet.

    Vad kör ni?

  • Emsenpemsen776 26 augusti 2009

    Jag tror det finns en hel del faktiskt, vet inte direkt vilket du använder men jag hittade lite olika här.
    http://www.programskaparen.com/Recept.htm

    http://www.alltompc.se/nyheter/?id=11586

    http://www.scandinaviansoft.se/cookbook/

  • vnordin 26 augusti 2009

    Tycker också det skulle vara intressant med ett receptprogram. Hoppas några som använder några idag kan ge tips vilket man kan välja.

  • Vickelina1 26 augusti 2009

    Jag tog hem scandinavian cokbook, och ska prova den.

    Den kostar sen 150 kr. Är den värd pengarna så kommer vi nog köpa den.

    Kram från mig

  • vnordin 27 augusti 2009

    Jag har också ladda ner scandinavian cookbook nu. Får se om några dagar vad jag tycker.

  • enAnnan 27 augusti 2009

    Tala gärna om vad ni tycker! Jag är nyfiken. :)

  • maxxess 29 augusti 2009

    Kan man få en länk till programmet? (om man googlar blir det många träffar...)

    edit: slarv av mig, det fanns länk högre upp i tråden. Skall testa!

  • maxxess 12 september 2009

    Scandinaviansoft Cookbook gick bort direkt utan något besvär.. När man söker på en ingrediens (onion exvis) så trädstruktureras alla recept under sina resp kategorier. Men måste alltså expandera trädstrukturer utifrån kategorier man lagt upp för att matchande recept ens skall synas med sin titel. Verkar inte finns importfunktioner heller så bye bye..

    Det är ju ganska förfärligt egentligen att ingen fått till ett bra receptprogram på de 20 år jag kört Meal Master. (tipsa mig om alternativ om jag har fel)

  • boz1965 12 september 2009

    Skrivet av maxxess den 13 aug 2009

    En gång ungefär samtidigt som elden behärskades av människan (slutet av 80-talet?) körde jag ett DOS-program för recept som heter/hette MealMaster (MM). Det var egentligen genialt enkelt och jag har ca 2000 recept där, vissa riktigt bra som jag söker upp på en XP-maskin ibland då programmet inte fungerar alls under Windows 7 som jag kör nu på alla datorer utom en.

    Nu letar jag annat bra receptprogram för Windows, helst skall det kunna importera MM-recept men det är inget absolut krav, bara det har någon slags import från fil så går det säkert att lösa...

    Jag vet att man kan lagra recept här, och det gör jag, men jag vill ändå ha dem sökbara i min dator. Mina äldsta recept i MM är snart +20 år nu och vem vet hur länge en sajt lever? MM har jag kopierat och burit med mig dator efter dator... och till skillnad från en PDF från Matklubben så går det att kombinera olika sökkriterier.

    Drog igenom marknaden för ca två år sedan och testade säkert 10 olika program utan att hitta något som ens var bättre än gamla MM från 80/90-talet.

    Vad kör ni?


    Det finns en gratisapplikation som heter DOSBox och som tillåter Vista och "sjuan" att köra gamla DOS-program i ett eget fönster på maskinen. Applikationen är egentligen utvecklad främst för äldre spel, men funkar för det mesta fint på andra program också. Så behöver du inte bli av med dina gamla recept heller.

    Länk till DOSBox: http://www.dosbox.com/

  • maxxess 12 september 2009

    Tack för tipset om Dosbox. Nu slipper jag starta VMware med en gammal XP.
    Fast det krävs ju en del knappande med Dosbox... kanske går att automatisera..
    [har inte läst på alls] Skrämmande är dock hur dåligt det är på fronten med receptrprogram, de få som finns har ju 10 år på nacken verkar det som.

  • Gutenisse 7 mars 2010

    Skrivet av maxxess den 12 sep 2009

    Scandinaviansoft Cookbook gick bort direkt utan något besvär.. När man söker på en ingrediens (onion exvis) så trädstruktureras alla recept under sina resp kategorier. Men måste alltså expandera trädstrukturer utifrån kategorier man lagt upp för att matchande recept ens skall synas med sin titel. Verkar inte finns importfunktioner heller så bye bye..

    Det är ju ganska förfärligt egentligen att ingen fått till ett bra receptprogram på de 20 år jag kört Meal Master. (tipsa mig om alternativ om jag har fel)


    Tar gärna emot förslag på hur du skulle vilja att sökresultatet presenterades istället.

    Från vilka program ska man kunna importera, i första hand?

    Med vänlig hälsning,
    Juri Salminen
    http://www.scandinaviansoft.se

  • maxxess 8 mars 2010

    Mitt rätt långa svar försvann i ett "något gick fel - försök igen" och vid nyttjande av "back" var skrivfältet tomt. Phuuu..

    Resultatet tror jag det flesta google-vana vill ha i en rak lista där titel och vissa detaljer syns och man kan sortera efter relevans, betyg eller datum.

    Det man vill kunna söka på är en kombination av många saker, exvis "ge mig allt i KATEGORI=FISK eller KATEGORI=GRATÄNG där INGREDIENS=TONFISK och INGREDIENS liknar TOMAT och portioner >=2" osv osv. (notera att versalerna omvänts, de flesta är inte så bra på SQL och boolean men vet vad man letar efter :)

    Vad gäller import så skulle jag personligen vilja importera MM-recept, men den marknaden måste ju vara obefintlig nu för tiden.. Däremot måste man ju kunna exportera recept (med bilder) till andra SC-ägare, och det tycker jag mig minnas SC inte hade.

    Andra viktiga funktioner är typade enheter.. Det underlättar rentav i längden vid inmatning.

    Det var över ett halvår sedan som jag hastigt gick över en mängd program, jag kan ha missat vissa saker.

  • redd 8 mars 2010

    Är det det här som du använde?
    http://www.mealmaster.com/
    Står ju att det skall fungera med windows7, kom ju rent av en uppdatering så sent som i oktober.

  • Gutenisse 9 mars 2010

    Tack för ett utförligt svar, maxxess!

    Ska helt klart ha dina synpunkter och förslag i åtanke inför kommande uppdateringar av programmet.

  • koriander91 9 mars 2010

    I Linux-datorer har vi som ni kanske vet stora databaser med gratisprogram att välja mellan.

    Ett exempel:

    Gourmet Recipe Manager is a gtk-based recipe organizer and shopping
    list generator intended for the GNOME desktop environment (though it
    does not need all the GNOME libraries). Gourmet can import
    Mealmaster(tm) files and can export recipes in a number of formats,
    including text, RTF and web pages. Gourmet also can calculate nutritional
    information for recipes.

    Ursäkta, men jag kör min Linux på engelska. Finns också på svenska, även om jag inte kan lova att GRM är översatt. Om inte, kan jag översätta det till svenska, om fler än en är intresserad.

  • redd 9 mars 2010

    Skrivet av koriander91 den 9 mar 2010

    I Linux-datorer har vi som ni kanske vet stora databaser med gratisprogram att välja mellan.

    Ett exempel:

    Gourmet Recipe Manager is a gtk-based recipe organizer and shopping
    list generator intended for the GNOME desktop environment (though it
    does not need all the GNOME libraries). Gourmet can import
    Mealmaster(tm) files and can export recipes in a number of formats,
    including text, RTF and web pages. Gourmet also can calculate nutritional
    information for recipes.

    Ursäkta, men jag kör min Linux på engelska. Finns också på svenska, även om jag inte kan lova att GRM är översatt. Om inte, kan jag översätta det till svenska, om fler än en är intresserad.


    Gourmet Recipe Manager is a simple but powerful recipe-managing application. Gourmet is intended for the GNOME desktop environment, but works on any platform that gtk supports, including windows.

    Så den går att ladda ner för windows
    http://sourceforge.net/projects/grecipe-manager/files/

  • Majbaggen 10 mars 2010

    OK, då fick jag en uppdatering av mitt förra program - SPIX - genom Scandinaviansoft Cookbook , som visade sig vara "samma sak"

  • maxxess 13 mars 2010

    Skrivet av redd den 8 mar 2010

    Är det det här som du använde?
    http://www.mealmaster.com/
    Står ju att det skall fungera med windows7, kom ju rent av en uppdatering så sent som i oktober.


    Det är en helt annan prdukt "Cookbook Wizard" som köpt domänen MealMaster, men den kanske är värd att testa ändå. Den skall ju kunna importera alla mina gamla recept om jag exporterar dem. GUI ser ju på bilderna inte så attraktivt ut men när det gäller sökning så kan det ju en del.

    Skall testas! Tack för tipset.

  • Countrygirl 13 mars 2010

    Vad är det för skillnad på att ha recepten i ett program och på matklubben?{question}

  • maxxess 13 mars 2010

    Skrivet av redd den 9 mar 2010
    Gourmet Recipe Manager is a simple but powerful recipe-managing application. Gourmet is intended for the GNOME desktop environment, but works on any platform that gtk supports, including windows.

    Så den går att ladda ner för windows
    http://sourceforge.net/projects/grecipe-manager/files/


    GTK+ är riktigt, riktigt fult, och alla nya fönster från RM öppnar i någon slags minimerad form. Importen från MM gick fel utan att exakt tala om var: File "gourmet\importers\importer.pyo", line 156, in _move_to_instructions
    KeyError: 'servings'

    Långsamt som bara den gick det också utan i/o på disk eller cpu-knaprande.

    Programmet använder inte hela fönsterytan om man inte ställer om inställningar, inga typade enheter osv osv. nag nag nag ;-)

    Låter som crap?
    Mmm, NEJ, jag *tror* jag gillar detta program och att det som första testade förslag kan ersätta mitt MealMaster! MM-importen verkar ha fått in det mesta. Man kan kombinera sökkriterier precis som jag vill. Man kan ha bild, och det finns import/export. Alltså det är simpelt men ändå mycket *funktionellt*

    Jag tackar och bugar för tipsen, det här kan nog fungera för mig.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.