Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Receptprogram för PC

  • maxxess 13 mars 2010

    Skrivet av Countrygirl den 13 mar 2010

    Vad är det för skillnad på att ha recepten i ett program och på matklubben?{question}


    idag: Det blir 0-bytefiler när du sparar din kokbok. Recepten finns fn. *bara* på webben.
    i framtiden: Vad händer när matklubben försvinner/blir uppköpt?
    idag: hur delar du recept till personer som *inte* vill bli med i matklubben?

    Matklubben är Getebra, men som alla webtjänster har man ingen kontroll. Därför vill jag ha recepten lokalt i datorn även om jag är nöjd användare av Matklubben.

  • Countrygirl 13 mars 2010

    Skrivet av maxxess den 13 mar 2010

    Skrivet av Countrygirl den 13 mar 2010

    Vad är det för skillnad på att ha recepten i ett program och på matklubben?{question}


    idag: Det blir 0-bytefiler när du sparar din kokbok. Recepten finns fn. *bara* på webben.
    i framtiden: Vad händer när matklubben försvinner/blir uppköpt?
    idag: hur delar du recept till personer som *inte* vill bli med i matklubben?

    Matklubben är Getebra, men som alla webtjänster har man ingen kontroll. Därför vill jag ha recepten lokalt i datorn även om jag är nöjd användare av Matklubben.


    Ok, det var en bra förklaring. När jag vill dela recept med folk som inte vill bli med matklubben kopierar jag och lägger in i mail eller i doc. Mina bästa recept sparar jag i doc på datorn.

    Ett program kanske vore en bra idé. :)

  • maxxess 13 mars 2010

    Skrivet av Countrygirl den 13 mar 2010
    in i mail eller i doc. Mina bästa recept sparar jag i doc på datorn.

    Ett program kanske vore en bra idé. :)


    Jag har 2000 gamla recept som importeras nu, det är guld värt att kunna söka på många olika saker, jag hittar direkt sådant jag själv skrivit in (något 100-tal) för kanke 10 år sedan. Övriga recept jag fått från andra är "bonus".

    Gourmet Recipe Manager testar jag just nu. Fult men väldigt funktionellt so far..

  • maxxess 13 mars 2010

    Om det är fler som testar Gourmet Recipe Manager så kan nedan vara bra att känna till:

    * skriva ut recept går inte (plugin saknas under Windows)
    * Lägg till bilder med svenska tecken går inte (döp om alla bilder/sökvägar, tack för det GTK))
    * Fliken Browse recipies krashar hela tiden hos mig när jag klickar mig ned i en kategori - både på XP och Win7.
    * Om bildfilen för recept finns på share som ej är mappad får man lura programmet för att hitta dit, för GTK har en egen fildialog (som Java) som inte visar nätverket (OK på 80-talet, verkligen...?)
    * Din orignalbild kommer ej med, programmet skalar själv ned bilden, något som ej kan ställas in (både bra och dåligt)
    * Det går inte att importera recept med nationella tecken i filnamnet
    * Det går inte (verkar det som..) att importera recept genom dubbelklick på .grmt) Detta skulle ja vara default för alla ovana.
    * Data sparas per användare, obra om man är många på en dator (går ej att välja), var och en har sina recept då..

    +den minimala receptbilden finns med vid export så bild dyker alltså upp hos mottagare vid import
    + importerade alla MM-recept jag hade (efter lite debugging/gissningslek och ändring i MM )
    +det verkar att gå fint att kopiera c:UserscccAppDataRoaminggourmet dvs hela databasen till en annan dator. Jag provade från Windows 7 -> Windows XP och det verkade gå bra. Portabelt, lätt att ta backup, det är superviktigt.
    +när jag gör copy/paste från matklubben så fixar GM flera ingredeinser på en gång. Suveränt!! Det går relativt snabbt att mata in recepten från matklubben i GM.

    Trots allt gnäll, detta program gör precis det jag ville ;-) Om man kan leva med ovan fel så är detta program rätt bra, trots att det ser så simpelt ut vid en första början. Det är ljusår bättre än MM i DOS Box-emulatorn och känns bättre än de jag testat tidigare.

  • spiral00 14 mars 2010

    Ett annat f¨rslag:

    Big Oven Recipe Software
    http://www.bigoven.com/recipe-software.aspx

    Den använder jag och den importerar tom från MealMaster

  • maxxess 19 mars 2010

    Än en gång råkade jag ut för "något gick fel - försök igen". Och så var hela svaret borta. Och inte kunde man använda "back".
    Nån timeout..

    Big Oven testade jag i min förra vända, då var sökning begränsad, annars hade jag inte dissat det. Är det bättre nu?

    Gourmet Recipe Manager är skitjobbigt under Windows då det bygger på GTK+ och speciellt tråkigt då alla fönster envisas med att öppna i miniformat. Ändå så är det bästa tipset så här långt.

    Annars, förutom att det inte finns verktyg för att ersätta enheter (exvis tb -> msk, tsp -> tsk osv) i databasen så verkar GRM göra allt jag ville:

    Limiting search to: vitlök, fågel in category, tai in category, gurk in ingredient
    (det är otroligt lätt att söka på grejor man råkar ha hemma i GRM)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.