Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

sagogryn

  • mickes_fru 30 januari 2010

    var kan ja köpa detta förutom i danmark?

  • liba0801 30 januari 2010

    Jag har sett det på ICA

  • Majainorr 30 januari 2010

    Såg att det finns på ICA Maxi.

  • solvik207 13 maj 2010

    Skrivet av mickes_fru den 30 jan 2010

    var kan ja köpa detta förutom i danmark?


    Sagogryn brukar finnas på *ICA Maxi. Fråga om dom har annars kanske dom tar hem det.

  • farmoringer 13 maj 2010

    Titta bland gryner och liknande så ser du det säkert..

  • AnneNi 13 maj 2010

    Har också sett det på Ica Maxi bland grynerna.
    Vad ska du göra med det?
    Jag har aldrig köpt och lagat något själv, men blir lite nostagisk för min farmor burkade ofta göra soppor och krämer med sagogryn när jag var liten och det var så gott tyckte jag!

  • wiklund73 13 maj 2010

    Nu blev jag nostalgisk. Hade nästan glömt av sagogryn. Min farmor brukade göra en jättegod soppa med sagogryn.:)

  • amoz 13 maj 2010

    Här är en till som fick nostalgiska tankar när sagogryn kom på tal.....minns att mor blandade sagogryn med torkad frukt (katrinplommon och äpplen) som hon sen kokte samman till en kräm och så gräddmjölk på det mmmmmmmm!!!!

  • UllaC 13 maj 2010

    Min mamma kokade ofta sagosoppa, hade då russin i soppan. Förr var sagosoppan röd, men så togs färgämnet bort i sagogrynen. Då hällde hon röd saft i soppan istället, för att få den vackra färgen på soppan. Och jag minns hur jättegott det var - visst är det nostalgi så säg!

  • amoz 13 maj 2010

    Skrivet av ullac den 13 maj 2010

    Min mamma kokade ofta sagosoppa, hade då russin i soppan. Förr var sagosoppan röd, men så togs färgämnet bort i sagogrynen. Då hällde hon röd saft i soppan istället, för att få den vackra färgen på soppan. Och jag minns hur jättegott det var - visst är det nostalgi så säg!


    Ja just det, sagogrynssopa med russin åt man också, och grynen var ju röda och granna. Undrar hur farligt det var med det där färgämnet egentligen?{question}....jag menar om man tagit någon skada tro:p

  • Tillberga 13 maj 2010

    min farmor kokade kisselvälling
    välling på sagogryn,,,de kittlades i munnen därav namnet
    och sen "vanlig" sagosoppa på saft och russin förstås

  • UllaC 13 maj 2010

    Det var nog inte farligare det amoz, än nått annat vi fått i oss. Skall man lyssna på allt som är farlig är det lika bra att sluta äta! {starving}

  • solvik207 21 juni 2010

    Skrivet av mickes_fru den 30 jan 2010

    var kan ja köpa detta förutom i danmark?


    Jag fick tag i det i en speceriaffär med finska varor i Sthlm.

  • idea_ 22 juni 2010

    Finns på ICa Kvantum i lilla boden bland havre och mannagryn, så jag tror nog att de flesta ICA affärer har hemma eller kan ta hem om man frågar.

  • zissi 16 oktober 2011

    Nu är jag också på jakt efter sagogryn till julen. Vi har i ca 30 års tid gjort fruktsallad med sagogrynsröra i, jättegott och allas favorit. Nu var jag på ICA-Maxi (i en större grannstad) där de alltid haft det, men för ett halvår sedan utgick produkten ur deras sortiment fick jag reda på igår. Ringde till Citygross som brukar ha det mesta, men ack nej, inte där heller.

    Vore så tacksam för namn och ev. telefonnummer till butiker i både Sverige och Danmark som har sagogryn i sitt sortiment. Tack!

  • zissi 16 oktober 2011

    http://www.allergimat.com/images/blank.gif
    Fick nyss se att man kan beställa sagogryn i länken här ovan. Tacksam för mer tips.

  • zissi 17 oktober 2011

    Tack Solvik 207 att du tipsade om en finsk butik i Stockholm som hade sagogryn. Eftersom sagogryn utgått ur ICA-Maxi´s sortiment och inte heller finns hos Coop, City Gross, Willys och andra stora kedjor så letade jag rätt på en finsk butik i vår stora grannstad och ringde dit nyss. De hade potatisgryn- eller kulor vilket är samma sak som sagogryn. Är superglad, julen är räddad!

  • bakakaka 17 oktober 2011

    Undrar om det finns någonstans i Blekinge, Skåne eller i södra Småland?<_<

  • zissi 18 oktober 2011

    Potatisgryn och sagogryn är inte alls samma sak insåg jag efter att ha varit i den finska butiken och köpt potatisgryn.
    Nu har jag beställt från allergimat.com (se länken ovan). Där har de äkta sagogryn, känner igen påsen som sett likadan ut i säkert 30 år. Man var tvungen att handla för 100:- så nu har vi sagogryn några år framöver. Frakten 100:- också, men det är det värt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.