Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Söker en asiatisk frukt!!

  • RinaN 26 december 2008

    Hej! Jag letar efter en asiatisk frukt som kallas "Jackiefrukt"
    Har letet efter den i alla livsmedelsaffärer men hittar den inte någonstans! Någon som vet var i Göteborg kan jag finna den frukten?:'(

    Mvh R

  • Nettan75 26 december 2008

    Vet du hur den ser ut??

  • elpatron 26 december 2008

    Det är en asiatisk frukt som kan bli stooooooooooor, upp till 50 kg säkert.. kolla med
    Antalya Frukt AB
    Telefon: 031-7073004
    Grönsaksgatan
    411 04 GÖTEBORG

    eller googla..tror den heter Jackfrukt egentligen :)

  • RinaN 26 december 2008

    Den är gul och ser ut lite som jättemajskorn. Hört att den även kallas för "elefantöron" Och det ser faktiskt ut som stora elefantöron, dessutom finns frukten i b l a Thailand där Elefanterna ät tokiga i denna frukt. Det är världens godaste frukt, så otroligt söt!!! Den finns koncerverad i burk och är mycket dyr att köpa.
    Letar även efter koncerverad Guavafrukt, tacksam för all hjälp jag kan få!!!(Y)

  • elpatron 26 december 2008

    Japp, jag googlade och fann dessa fakta:

    Jackfrukt (Artocarpus heterophyllus) är verklig tungviktaren bland frukterna. Denna taggiga melonformade frukt kan bli mycket stor och väga upp till 50 kilo. Jackfrukt är nära besläktad med brödfrukt och har odlats sedan länge i Indien, varifrån den spridits över Sydostasien och Filippinerna.

  • RinaN 26 december 2008

    "jackfrukt":) tack så hemskt mycket för tipset, Ska absolut kolla upp affären. Kommer att köpa hem massor av burkar och bara njuta av den!!!
    Kan verkligen rekommendera Jackfrukt och glass, underbart gott!!:p

  • RinaN 26 december 2008

    Varför kan man inte finna denna frukten i en vanlig livsmedelsaffär? Allt annat kan ju hitta, men inte den:(

  • elpatron 26 december 2008

    Skrivet av RinaN den 26 dec 2008

    Varför kan man inte finna denna frukten i en vanlig livsmedelsaffär? Allt annat kan ju hitta, men inte den:(


    Det är inte lätt att hitta thaibasilika eller citrongräs eller andra exotiska färska kryddor i "vanliga" affärer heller tyvärr (N)
    Hoppas du hittar den, säg gärna till VAR isf så ska jag inhandla o prova den...eller om du bjuder in mig på en glass med Jackfrukt :p

  • RinaN 26 december 2008

    *ler* frukten är så drömmande frisk och god att det blir svårt för mig att dela med mig av den(L)
    Jag tycker verkligen att du ska prova! Ännu bättre blir det när man liksom gör en exotisk fruktsalland på jackfrukt, guava, mango, Lichti (vet ej hur dessa frukter stavas) ,Rambutan (tror jag den heter), bananer och papaya. Detta skall serveras med en god hemmagjord gräddglass:) ...and It´s gonna take you to heaven my friend!!!:D

  • elpatron 26 december 2008

    Skrivet av RinaN den 26 dec 2008

    *ler* frukten är så drömmande frisk och god att det blir svårt för mig att dela med mig av den(L)


    Ok, hehe, men jag kan ju äta glassen och titta på när du äter frukten då :D *S*

  • RinaN 26 december 2008

    bra idé, jag får ändå ont i magen av glass=)

  • elpatron 26 december 2008

    Skrivet av RinaN den 26 dec 2008

    bra idé, jag får ändå ont i magen av glass=)


    Hehe, oki, inte jag av glass... då kan vi ta en efterrätt ihop nån gång... :D(Y)

    Den bästa indiska rest förresten i Gbg, ligger på hörnet av Järntorget/Andra Långgatan vid 7-11-butiken... MUMS där (L)

  • RinaN 26 december 2008

    ha ha...hur ska vi kunna ta fika ihop, jag bor i Göteborg och du är från yttre rymden:p
    Har aldrig fikat med en marsmänniska:D

  • elpatron 26 december 2008

    Skrivet av RinaN den 26 dec 2008

    ha ha...hur ska vi kunna ta fika ihop, jag bor i Göteborg och du är från yttre rymden:p
    Har aldrig fikat med en marsmänniska:D


    lol, jag har ju mitt exotiska skepp som tar mig med Warp 10 till vilken plats jag vill på 10 min :D:p

    Btw, jag är INTE som E.T som dricker med fingret, hehe :)

  • babbs 27 december 2008

    Kolla i asiatiska mataffärer. De brukar ha jackfrukt på burk.

  • RinaN 27 december 2008

    tack, det ska jag göra:)

  • Schnitt 4 oktober 2009

    Skrivet av RinaN den 26 dec 2008

    Hej! Jag letar efter en asiatisk frukt som kallas "Jackiefrukt"
    Har letet efter den i alla livsmedelsaffärer men hittar den inte någonstans! Någon som vet var i Göteborg kan jag finna den frukten?:'(

    Mvh R




    Hej!
    Jackfruit på burk i sockerlag finns tt hitta i asiatiska lilla butiken på grönsakstorget t.ex.
    Biligt o kul!
    Prova även lichi om du inte redan gjorde det! Supergod frkt!

  • Abbesnabb 20 mars 2011

    Jackfruit och en hel del annat asiatiskt finns att få tag på hos http://www.sarisaristore.se.

  • 93emm29 9 augusti 2011

    Jag hittade Jackfruit i thaiaffären i Ronneby, Mkt rolig affär och denna tråden inspirerade mig att köpa just den frukten. Längtar efter att få smaka på den, bör den avnjutas på ngt speciellt rät?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.