Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sushi

  • Meela 25 december 2012

    Hej, jag är inte helt säker på vart jag ska lägga denna tråd, så jag lägger den här. :)

    Jo det är så att jag älskar sushi, har dock bara gjort egen en gång och det var hos en väninna, men nu i jul så fick jag ett helt sushi kit i julklapp allt ingick utom laxen (förstås) så här är min fråga:

    Vart kan man få tag på fisk och hur ska man göra? Är det bara att köpa färsk lax ur charken? Måste man inte frysa den i så fall och hur färsk bör den vara?

    Oj många frågor men tror ni förstår vad jag vill veta iaf :) Hoppas det finns någon här som har några idéer! (jag bor i Karlstad för övrigt om någon vet något bra ställe att köpa från)

  • elleave 9 januari 2013

    Hej! Jag har oxå köpt ett kit och ska prova att göra nästa vecka, ska bli så spännande! :) Jag har dock tänkt fuska och använda gravad lax.

  • walterego 9 januari 2013

    Det finns fryst lax i bitar drygt 1 hg ivarje bit och "hänger ihop" ca 4 st.
    Det behöver inte vara "rå" fisk i Sushi. Prova med böckling, räkor etc. Det är gott.
    Vasabi är ju ganska lätt att blanda till men det är minst lika gott med egen riven pepparrot. Glöm inte att skölja riset väl för kokning (grötris passar utmärkt)

  • Amika 9 januari 2013

    Du kan köpa färsk fisk i charken på din lokala butik. Men be om så färsk lax som möjligt och gärna odlad i Norge. Och så fryser du in den i 2 dygn för att vara på den säkra sidan. :) Du kan även be dem skära bort skinnet på laxen åt dig.
    Tänk på att skära i så tunna, tunna skivor som möjligt. Skär laxen i längder som är ca 2-3 cm breda och så skär du så tunna skivor som du bara kan. :) Och kom ihåg att jätteräkor är en av de största miljöbovarna just nu. Så "vanliga" räkor, som är så stora som det går att få dem, är mycket bättre att använda. Och minst lika goda. :)
    Jag gör ofta sushi hemma och det är SÅ gott. Och roligt att hålla på med. :)
    Har du mer frågor så är det bara att du hör av dig.
    Mvh
    Jonna

  • Tussilago_Flikkan 9 januari 2013

    Håller med Amika, köper du helt färsk lax måste du frysa den i minst två dygn för att alla eventuella bakterier ska försvinna. Det bör man göra vid alla tillfällen då man ska äta fisken "rå".. så även innan gravning av lax.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.