Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Tips om fönsterputsning

  • Baluba79 12 november 2009

    Jag bor i villa (enplans) och jag putsar alltid mina fönster på utsidan med varmt vatten och i det har jag hällt koncentrerad spolarvätska. Eftertorkar (inte på hela glaset, där använder jag skrapa, utan bara kanterna och nertill) med gammalt lakan som jag har rivit till behändiga bitar. Insidan (och mellan rutorna) putsar jag antingen med vatten+yes eller vatten+ättiksprit, använder skrapa och torkar runt med lakan. Alla har sina metoder så det är alltid intressant att läsa.
    Tack för mig :)

  • Mistys 12 november 2009

    Jag anlitar fönsterputsare, värt varenda krona. Inte dyrt alls. Har ganska stort hus och han tar 500 kr (vitt). Vet att han tar Yes och t-röd blandat i en 10 liters hink med vatten. Har aldrig haft så fina fönster som nu och fort går det. Sååååå skönt (Y)

  • Lenael 12 november 2009

    Först en gammal microtrasa och vatten, sen nytt vattten och en särskild slätare microtrasa som inte lämnar några ränder. Den är till fönster och speglar.(Y)

    :o Bäst av allt sen jag bytte metod har min man tagit över fönstertvätt sysslan. Helt underbart (L)

  • boz1965 12 november 2009

    Okej, så bästa fönsterputsningsmetoden är att sätta gubben på jobbet? :p

  • amoz 12 november 2009

    Jag håller med Lenael om att de finaste fönstren får man med just microtrasor och bara vanligt vatten.(Y)

  • Lenael 12 november 2009

    :D Bra du löste det.
    Bara synd att jag inte kläckte det många år tidigare.
    Men metoden är bra vem som än utför den.
    Fönstren blir fina.

  • Erajscha 12 november 2009


    Men på ett sätt har hon en poäng. Man ska tänka på att glas faktiskt är en vätska, om än ytterst trögflytande. Tydligast ser man det på gamla fönsterrutor, de är vågiga som glaset har runnit neråt. De brukar också vara tjockare nertill än upptill. Så att göra spår i glas är inte svårt ens med tidningspapper om man inte gnuggar upp det först.



    jag vet, jag försökte bara skämta till det lite...

  • Matglad-54 12 november 2009

    :p Jag har köpt nån´ting som heter galltvål(flytande), ska vara bra till allt som har med rengöring att göra. Har inte prövat det än men det skulle vara super när man t.ex putsar fönster, en liten skvätt i vattnet som man har när man ska putsa....Det låter väl bra eller hur?! Ska prova det när lusten infaller!!!

  • Buspippi 12 november 2009

    Jag har med haft problem med att få fönstrena rena utan flammor. Men min pappa gav mig tipset att använda något billigt diskmedel (ej Yes) o det blev bättre men nästa gång tänker jag leja någon för det var inget kul...

    Lycka till med putsandet..

  • boz1965 12 november 2009

    Skrivet av Matglad-51 den 12 nov 2009

    :p Jag har köpt nån´ting som heter galltvål(flytande), ska vara bra till allt som har med rengöring att göra. Har inte prövat det än men det skulle vara super när man t.ex putsar fönster, en liten skvätt i vattnet som man har när man ska putsa....Det låter väl bra eller hur?! Ska prova det när lusten infaller!!!


    Galltvål är kanon mot fläckar på kläder. Det tar vinfläckar, gräsfläckar, blod, olja och mycket mer. Brukade alltid köpa det med hem när vi var i Italien förr i tiden, när det inte fanns att köpa i Sverige.

  • Lenael 12 november 2009

    Fick en galltvål för flera år sen som jag har använt på fläckar innan jag lagt kläderna i maskinen.
    Fungerar jättebra och är så dryg. Nu är den slut men nu kan man ju köpa en ny här hemma.

    Har aldrig testat den på fönstren.

  • pennypenny 13 november 2009

    Fösterputsning går ofta som en glans om väl kommer igång,
    Det tråkigaste är ju inte fönstren utan alla ting som är i vägen *suck*

    Jag använder vatten med yes enbart någon droppe och kompliterar med ättika
    på vintertid. putsar av det en gång slarvigt och en gång noga med skrapa däremellan.
    Använder därefter en typ av kökshanduk/miracle inhandlad på lidl. Den är suverän, Lite
    storlek att hålla i och framförallt mjuk. Torkar av fönstret som om det vore något du diskade i
    köket och vips så är de såååå blanka.

    Tips!!!!!. Det fungerar lika bra på glasen och kristallen. De blir så blanka.
    Vill du ha något riktigt blankt ska du först diska dem i grönsåpa sedan polera med denna trasa.
    Det flesta matrial blir som nytt.

  • frucaos 13 november 2009

    Suck, här kvittar det hur fint det blir så sitter det ändå smuts på insidan ... punkterade fönster (som kostar för mycket att byta ut) och som inte går att öppna ... Ibland undrar jag varför jag överhuvudtaget försöker!
    Har förresten hört att de behöver putsas var 14e dag om smutsen inte ska äta sig in i glaset, som visst är ett levande material och "flyter" lite. Men vem orkar det??

  • AnneAlaniva 13 november 2009

    Jag tvättar mina fönster med Smart microduk för fönster och spegel och varmt vatten
    Det går snabb och är samtidigt miljövänligt.

  • hakannyzell 19 november 2012

    Om du bor i Stockholm ring en fönsterputsare med 30 års vana
    Nyzells Fönsterputs www.fonsterputsare.com Tel 08-938864
    Pris ex 3 rum kök 500 kr 4 a 600 kr(Y)
    Vi gör så du ser bättre ut !

  • Countrygirl 19 november 2012

    Ringde fönsterputsaren använde rutavdraget och fick alla fönster putsade på en eftermiddag. Otroligt bra. Kommer aldrig mer att putsa fönster. Värt varenda öre ca 180:- x 3 timmar.

  • MosterNettan 19 november 2012

    Skrivet av Mithrandir den 12 nov 2009

    Okej, så bästa fönsterputsningsmetoden är att sätta gubben på jobbet? :p


    Det stämmer det. Under dom drygt 20 år jag var gift, behövde jag aldrig tvätta ett fönster. Han skötte rutorna och jag tog hand om resten. Perfekt kombo!

    Nu för tiden får jag göra allt själv. Det är tur jag bara har två fönster och en helglasad balkongdörr.

    Jag använder några droppar diskmedel i ljummet vatten, blaskar på ordentligt. Sen är det fönsterskrapan uppifrån och ner, torkar bladet torrt efter varje drag.

  • rosatalo 20 november 2012

    http://www.pixmania.se/se/se/4134819/art/karcher/fonsterputsare-wv50.html

    Jag har köpt en fönsterputsare av märket Kärcher och är supernöjd. Den fungerar hur bra som helst, lämnar inga ränder, det går på nolltid. Om du klickar på bifogad länk, kolla längst ner på sidan på recensionerna från kunder som köpt denna manick Jag köpte från Pixmania och var nöjd med affären, allt gick snabbt och smidigt. Flera av mina vänner har köpt en egen efter att de testat min.

  • hakannyzell 20 november 2012

    Skrivet av Lena den 12 nov 2009

    Skrivet av boz1965 den 12 nov 2009

    Ring fönsterputsaren! 08-938864 Nyzells Fönsterputs

    Skämt åsido. Jag brukar torka efter med tidningspapper, det gör susen. Fick tipset av städerskan på mitt gamla jobb.


    Men snälla sluta med det om du inte vill ha repiga fönster...Mina är hur repiga som hälst tack vare tidningspapper

  • heronsweden 12 maj 2014

    använder alltid välfuktad microduk. Sedan torkar jag torrt med en torr microduk.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.