Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ugnsbakad potatis

  • camillaf14 30 maj 2008

    Själv brukar jag alltid höfta med min olivolja. Och till det har jag salt, vitlök, pepparmix och absolut persilja!! Har nu köpt en färdig kryddmix på marknad med just dessa kryddor och lite annat gott. Den är helt outstanding till just ugnspotatis.
    Men tipset om plastpåse måste jag absolut testa och jag är dålig på att prova nya olivoljor. Måste bättra mig där (H)

  • ros 30 maj 2008

    :)Jag kokar potatisklyftorna i rikligt med vatten och grovmalt salt i ca 3 min. Häller av vattnet och lägger dem i en långpanna. Ringla över rapsolja eller olivolja. Salta och krydda med grovmalen svartpeppar, rosmarin och pressad vitlök. Blanda försikt omkring potatisen. Ta inte för mycket olja. Ev kan man röra om en extra gång för att potatisen ska bli jämnt bakade. Känn med en potatissticka när det är klart. Baka potatisen i 225°- 250° ca 20-30 minuter.(Y)

  • monac 30 maj 2008

    Skrivet av Matglad-51 den 30 maj 2008

    :p Tack för alla tips! Det där med plastpåsen var bra men även sprayflaskan... Men är lite skeptisk till olja så där på flaska.... vad är det för tilsatser månntro?.....(Y)


    hej matglad!
    Du fyller själv flaskan med din favorit olja & pumpar upp den med vaccum-tryck....inga tillsattser alltså!
    m.v.h.//Monac:)

  • tilda 30 maj 2008

    Använder smör- och rapsolja blandat med lite kinesisk soya.

  • Matglad-54 30 maj 2008

    Skrivet av monac den 30 maj 2008

    Skrivet av Matglad-51 den 30 maj 2008

    :p Tack för alla tips! Det där med plastpåsen var bra men även sprayflaskan... Men är lite skeptisk till olja så där på flaska.... vad är det för tilsatser månntro?.....(Y)


    hej matglad!
    Du fyller själv flaskan med din favorit olja & pumpar upp den med vaccum-tryck....inga tillsattser alltså!
    m.v.h.//Monac:)


    (Y)Ahaaaaa! Det ska jag prova...Tackar!

  • tilda 30 maj 2008

    Skrivet av tilda den 30 maj 2008

    Använder smör- och rapsolja blandat med lite kinesisk soya.

    Och penslar det över potatisarna. Jag tycker att det fastnar lättare på plåten om man använder olja än om man använder smör eller margarin.

  • enAnnan 30 maj 2008

    Jag lägger alla potatisklyftor i en vanlig plast/fryspåse. I med LITE olja och gosar runt allt, då behövs det nästan ingenting. Sedan ut på plåten.
    De olika Santa Maria marinaderna är oxå goda att ha, istället för olja. Och är man rädd för fett är de nästintill fettfria...

    Men lite fett behöver man, och olja är ändå bra fett.
    :)

  • monac 30 maj 2008

    så sant!:D

  • bernit 30 maj 2008

    Skrivet av IrreVirre den 29 maj 2008

    Jag använder olivolja eller smör. När jag använder smör ställer jag in plåten med smörklicken i ugnen först så det smälter. Sedan på med rotsakerna, flingsalt, svartpeppar, "tilltryckt" vitlök och gärna en färsk rosmarin-kvist.

    Fats jag använder rapsolja istället för olivlja.

    /BÅ :p

  • tantdrake 30 maj 2008

    Gör som Bianca och enAnnan. Olja eller marinad. Funkar båda två. Plastpåsen är en fantastisk uppfinning (Y)

  • nilsyvonne 31 maj 2008

    Skrivet av Matglad-51 den 29 maj 2008

    :) Hur mycket olja brukar ni ta över potatisen när ni ugnsbakar den? T.ex. klyftpotatis....


    racker med att spraya latt bade formen o spraya potatisen med nagon olja som tex Canola

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.