Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vilket märke köper du?

  • jollo10 4 januari 2011

    Vi köper endast ramlösa, när det kommer till bubbelvatten, ibland bubblar vi eget men annars alltid ramlösa inget loka här inte!

  • soccermum 4 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 3 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 3 jan 2011

    Jag föredrar Fontanas oliver, de är extra goda :p


    Äkta Kalamataoliver . yepp...

    Tänkte på Fetaost, där är det skillnad på märken med. Vad tycker ni är bäst? Zeta är fint men dyrt. Apetina kan duga.


    Köper helst svarta oliver och fetaost från en lokal pizzeria, maken till god feta finns inte i affärerna i närheten. Om jag mot all förmodan skulle köpa på ica eller coop o dyl köper jag aldrig apetina-tycker deras är för hård och jag är osäker men tror att det är komjölk i deras och det vill jag inte ha! Endast får- och getmjölk tack :)

    Vilket märke köper ni när ni köper Halloumiost? Jag har inte hittat något märke helt utan komjölk men vad jag däremot vet är att jag aldrig kommer köpa Fontanas grilloumi-vilket skämt! Den rinner och smälter runt hela grillgallret :(

  • Cassiopeya 4 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 3 jan 2011

    Skrivet av mama97mia den 3 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 3 jan 2011

    Jag föredrar Fontanas oliver, de är extra goda :p


    Äkta Kalamataoliver . yepp...

    Tänkte på Fetaost, där är det skillnad på märken med. Vad tycker ni är bäst? Zeta är fint men dyrt. Apetina kan duga.


    Kan vara lite marigt det där med svarta oliver. Många märken (i regel de billigare) har "svarta oliver" som egentligen bara är färgade gröna oliver som aldrig fått mogna ut ordentligt.


    Oj, det visste jag inte! Det förklarar smakskillnaden :)

  • soccermum 4 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 3 jan 2011

    Skrivet av mama97mia den 3 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 3 jan 2011

    Jag föredrar Fontanas oliver, de är extra goda :p


    Äkta Kalamataoliver . yepp...

    Tänkte på Fetaost, där är det skillnad på märken med. Vad tycker ni är bäst? Zeta är fint men dyrt. Apetina kan duga.


    Kan vara lite marigt det där med svarta oliver. Många märken (i regel de billigare) har "svarta oliver" som egentligen bara är färgade gröna oliver som aldrig fått mogna ut ordentligt.


    Har du något tips på bra märke eller hur man gör för att undvika detta..? Tror väl inte det står på burken att de färgat gröna oliver genom kemisk process?
    Finns ju en uppsjö av märken och alla märken i sin tur har mängder av varianter...

    Jag har hört att man alltid ska köpa med kärna i för att undvika falska svarta oliver men det är ju såå mkt smidigare utan *lat*
    De jag köper från "min" pizzeria är jättegoda, lite torrare/fastare än de man köper på burk som enl min åsikt kan vara lite för sladdriga men jag har verkligen ingen aning om de är äkta eller inte.. :(

  • Cassiopeya 4 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 4 jan 2011

    Skrivet av mama97mia den 3 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 3 jan 2011

    Jag föredrar Fontanas oliver, de är extra goda :p


    Äkta Kalamataoliver . yepp...

    Tänkte på Fetaost, där är det skillnad på märken med. Vad tycker ni är bäst? Zeta är fint men dyrt. Apetina kan duga.


    Köper helst svarta oliver och fetaost från en lokal pizzeria, maken till god feta finns inte i affärerna i närheten. Om jag mot all förmodan skulle köpa på ica eller coop o dyl köper jag aldrig apetina-tycker deras är för hård och jag är osäker men tror att det är komjölk i deras och det vill jag inte ha! Endast får- och getmjölk tack :)

    Vilket märke köper ni när ni köper Halloumiost? Jag har inte hittat något märke helt utan komjölk men vad jag däremot vet är att jag aldrig kommer köpa Fontanas grilloumi-vilket skämt! Den rinner och smälter runt hela grillgallret :(


    Har också hört att pizzeriornas feta ska vara bra, men det är väl samma sak där som med allt annat. Olika ställen olika kvalité? Vad har din pizzeria för märke? Brukar ju gå att köpa samma i specialaffärer :)

  • soccermum 4 januari 2011

    Skrivet av amoz den 3 jan 2011

    Soltorkade tomater väljer jag Santa Maria för den är klart bäst så även deras chilimarinerade vitlökar.


    Köper också bara Santa Marias soltorkade tomater *yummie*

    Skulle iofs bra gärna vilja ha tag på de tomater som pizzerior har på sina supergoda pizzor med mozzarella, soltorkade tomater och ruccola-har aldrig ätit godare! Funderar på om de har soltorkade körsbärstomater kanske?

  • soccermum 4 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 4 jan 2011

    Har också hört att pizzeriornas feta ska vara bra, men det är väl samma sak där som med allt annat. Olika ställen olika kvalité? Vad har din pizzeria för märke? Brukar ju gå att köpa samma i specialaffärer :)


    Har aldrig frågat faktiskt.. Man bara märker skillnaden på deras feta mot övriga pizzerior häromkring! Deras bara smälter i munnen :P Eftersom vi inte har någon specialaffär som säljer fetaost så är det ju dessutom smidigare att köpa på denna pizzeria ;)

  • Cassiopeya 4 januari 2011

    Har aldrig frågat faktiskt.. Man bara märker skillnaden på deras feta mot övriga pizzerior häromkring! Deras bara smälter i munnen :P Eftersom vi inte har någon specialaffär som säljer fetaost så är det ju dessutom smidigare att köpa på denna pizzeria ;)

    Aha...ja så kan det ju va. När det gäller oliver så köper jag alltid med kärna utom när vi ska göra pizza. Är så mycket godare och inte alls sladdriga. Kan jag rekommendera även om det är lite jobbigare! Glöm inte att varna gästerna bara, så de inte biter av den tand ;) :D

  • soccermum 4 januari 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 4 jan 2011

    Har aldrig frågat faktiskt.. Man bara märker skillnaden på deras feta mot övriga pizzerior häromkring! Deras bara smälter i munnen :P Eftersom vi inte har någon specialaffär som säljer fetaost så är det ju dessutom smidigare att köpa på denna pizzeria ;)

    Aha...ja så kan det ju va. När det gäller oliver så köper jag alltid med kärna utom när vi ska göra pizza. Är så mycket godare och inte alls sladdriga. Kan jag rekommendera även om det är lite jobbigare! Glöm inte att varna gästerna bara, så de inte biter av den tand ;) :D


    Haha.. oki.. Och här har jag stått och varit en snäll värd som kärnat ur alla oliver då jag bakat bröd, gjort paj eller gryta.. Inte undra på att jag tyckt det varit jobbigt.. Var överlycklig när jag hittade goda OCH urkärnade på pizzerian ;)

  • Cassiopeya 4 januari 2011

    Skrivet av boz1965 den 3 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 3 jan 2011

    ...Håller med maxxess om att ICAs egna produkter inte alltid håller måttet. Deras créme fraiche (köper alltid arlas) och tomatkross undviker jag. Däremot funkar deras köttbullar ;)


    ICAs gräddfil suger totalt. Vattnig och karaktärslös. Köper bara Skånemejeriers mejerivaror f.ö.


    Håller med! (Y)

  • Cassiopeya 4 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 4 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 4 jan 2011

    Har aldrig frågat faktiskt.. Man bara märker skillnaden på deras feta mot övriga pizzerior häromkring! Deras bara smälter i munnen :P Eftersom vi inte har någon specialaffär som säljer fetaost så är det ju dessutom smidigare att köpa på denna pizzeria ;)

    Aha...ja så kan det ju va. När det gäller oliver så köper jag alltid med kärna utom när vi ska göra pizza. Är så mycket godare och inte alls sladdriga. Kan jag rekommendera även om det är lite jobbigare! Glöm inte att varna gästerna bara, så de inte biter av den tand ;) :D


    Haha.. oki.. Och här har jag stått och varit en snäll värd som kärnat ur alla oliver då jag bakat bröd, gjort paj eller gryta.. Inte undra på att jag tyckt det varit jobbigt.. Var överlycklig när jag hittade goda OCH urkärnade på pizzerian ;)


    Haha ja de förstås. Jag äter oliver mest som tilltugg eller som snacks istället för chips. Mycket godare och nyttigare! Då är det inte så noga om de har kärnor eller inte ;)

  • chrisq 4 januari 2011

    (Y)jag är stor älskare av tonfisk men köper bara abbas produkter likaså vad gäller rom o sill

  • Mistys 4 januari 2011

    Skrivet av mama97mia den 3 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 3 jan 2011

    Jag föredrar Fontanas oliver, de är extra goda :p


    Äkta Kalamataoliver . yepp...

    Tänkte på Fetaost, där är det skillnad på märken med. Vad tycker ni är bäst? Zeta är fint men dyrt. Apetina kan duga.


    Tycker varken zeta eller apetina håller måttet. Inte om man ska jämföra med den feta ost man får i grekland. Deras är mer som plastbitar i jämförelse. Jag vill ha mjäll och lite smulig fetaost som man får på semestern. Finns ett märke , tror det heter cyprus eller liknande. Skrivet med grek liknande bokstäver. Den tycker jag är bäst hittills om man inte köper lösvikt överdisk förstås den är allra bäst!

  • netaave 4 januari 2011

    Vad gäller bulgur håller jag med elleave
    Fetaost kollar jag noga om den är på fårmjölk vill inte ha något annat
    Gräddfil har jag precis upptäckt Garant som är bl.a.Hemköps märke
    Oliver har jag just köpt i en affär där man har mkt mat från andra länder, dom är förpackade plasttråg och storlekssorterade, helt oslagbara
    Fullkornsris är nåt som det är stor skillnad på, föredrar Ica:s
    Sen har jag en ny favorit i Ica:s Sweet Mangosås, inte alls stark men otroligt fruktig o fräsch och kan användas till mycket.

  • martina63 4 januari 2011

    Skrivet av Misty09 den 4 jan 2011

    Skrivet av mama97mia den 3 jan 2011

    Skrivet av Cassiopeya den 3 jan 2011

    Jag föredrar Fontanas oliver, de är extra goda :p


    Äkta Kalamataoliver . yepp...

    Tänkte på Fetaost, där är det skillnad på märken med. Vad tycker ni är bäst? Zeta är fint men dyrt. Apetina kan duga.


    Tycker varken zeta eller apetina håller måttet. Inte om man ska jämföra med den feta ost man får i grekland. Deras är mer som plastbitar i jämförelse. Jag vill ha mjäll och lite smulig fetaost som man får på semestern. Finns ett märke , tror det heter cyprus eller liknande. Skrivet med grek liknande bokstäver. Den tycker jag är bäst hittills om man inte köper lösvikt överdisk förstås den är allra bäst!



    Håller absolut med, feta över disk direkt ur en jättebalja och oliver i lösvikt..Prova gratinerad feta som på kreta, blanda mosad feta med olivolja och oregano/lägg på lite hackad paprika och tomatskivor.Gratinera i ugn 20minuter. kanon makaron!

  • boz1965 4 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 4 jan 2011

    Skrivet av boz1965 den 3 jan 2011

    Kan vara lite marigt det där med svarta oliver. Många märken (i regel de billigare) har "svarta oliver" som egentligen bara är färgade gröna oliver som aldrig fått mogna ut ordentligt.


    ...Har du något tips på bra märke eller hur man gör för att undvika detta..? ...


    Jag har en länk du kan kolla om du vill: http://www.aktavara.org/guide.aspx?r_id=28964

  • soccermum 4 januari 2011

    TACK =))

  • Bumbis 4 januari 2011

    Det här med oliver är inte lätt. Det är ju ganska länge sedan som det kom fram att vissa märken färgade sina gröna oliver så att dom blev svarta när det gäller urkärnade. Tidigt i våras kom Fontana ut med en ny sort. Liten plåtburk med svarta urkärnade oliver som var utan tillsatt färg. Bra tänkte jag och köpte en burk. Dom smakade ingenting, inte ens salt. Jag ringde och klagade och undrade om det blivit något fel men nej dom skulle smaka så. Dom köper jag aldrig igen.

    Om man som jag tycker om "fetaost" på komjölk så kan jag rekommendera Apetinas men den stora blåa förpackningen, tror att det är 4-500 gram. Den är krämig och god, inte alls som dom små förpackningarna. Går utmärkt att frysa om man inte äter upp allt :p

  • Bumbis 4 januari 2011

    Skrivet av chrisn den 4 jan 2011

    (Y)jag är stor älskare av tonfisk men köper bara abbas produkter likaså vad gäller rom o sill


    Jag tycker oxå mycket om tonfisk och köper bara Abbas. Riktiga bitar och inte moset man får i billigare burkar.

  • flabban 4 januari 2011

    ICA´s hallonsylt, söt och god som sylt ska va.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.