Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Alkoholfritt

  • amorboy 21 januari 2008

    tänkte det skulle vara kul om man kunde tipsa varandra om alkoholfria drycker så att även jag som är Nytkterist kan få litye nya tips på drycker o drinkar =).

  • 21 januari 2008

    Skrivet av amorboy den 21 jan 2008

    tänkte det skulle vara kul om man kunde tipsa varandra om alkoholfria drycker så att även jag som är Nytkterist kan få litye nya tips på drycker o drinkar =).


    är själv nykterist, och tipsar om denna sida:
    http://www.systembolaget.se/MatochDryck/Drinkar/Alkoholfria/
    (Y)(Y)

  • amorboy 21 januari 2008

    Tack så mycket =)... konstigt att jag missat den sidan.. jag har ju varit in o kikat på dem alkoholfria dryckerna som säljs på systemet men helt missat drinktipsen=)..

  • lennali 21 januari 2008

    Här kommer några recept:
    CAR DRIVER
    4 cl ananasjuice
    2 cl pressad citronsaft
    1 cl grenadin
    ginger ale
    ananasskiva
    Blanda fruktsaft och grenadin med is i ett högt glas. Fyll på med ginger ale och dekorera med ananasskivan.

    JORDGUBBSDRINK
    100g mixade jordgubbar
    3 cl sockerlag
    1 cl pressad citronsaft
    sodavatten
    citronskiva
    Skaka jordgubbsmixen, sockerlagen och citronsaften kraftigt med is i shaker. Sila av i högt glas och fyll på med sodavatten.

    EXOTIC LEMON
    1 skivad kumquat
    10 cl passionsfruktjuice
    1 cl pressad citronsaft
    bitter lemon
    Blanda den skivade frukten med saften i ett högt glas som är till hälften fyllt med krossad is. Häll på bitter lemon.

    FLORIDA COCKTAIL
    5 cl grapejuice
    2,5 cl apelsinjuice
    2,5 cl citronjuice
    Några stänk sockerlag.
    Häll detta i en shaker. Skaka och häll i longdrink glas, toppa med soda.

    SHIRLEY TEMPEL
    Ett longdrink glas med Ginger Ale och ett par stänk av grenadine, mycket is och en apelsinskiva som dekoration.

    VIRGIN SEABREEZE
    9 cl cranberryjuice
    9 cl grapefruktjuice
    Mixas och serveras i highball-glas med is.

  • amorboy 21 januari 2008

    Tack så hemskt mycket =) nu längtar jag tills jag ska arrangera nästa festliga tillställning så jag får en chans att pröva några av dessa förslag =) en liten fråga bara. såg på en del tips på systembolagssidan att man ska använda olika syrap o sånt.. vart köper man dessa?

  • lennali 21 januari 2008

    Syrup
    Är egentligen som en likör, fast alkoholfri. Det mest kända märket är Monin, som främst finns att köpa i specialbutiker och hos grossistfirmor. Ett svenskproducerat märke är Saturnus som finns att tillgå i de flesta matvarubutiker. Du kan ersätta syrups med koncentrerad saft. Beroende på saftens kvalitet kan du behöva ta en något större mängd saft än syrup.

  • amorboy 21 januari 2008

    aaah tack för det =) tur att man kan lära sig nåt nytt varje dag =)

  • lenajeanette 21 januari 2008

    Jag älskar öl men inte alkohol, så vill man ta en öl är inte Jever dumt, finns på systembolaget, och på ica köper jag Carlsbergs alkoholfria.

  • Okänd 21 januari 2008

    Då är vi 3 nykterister då.Har inte druckit på flera år och låter nog bli i fortsättningen också. Va kul att inte vara ensam torrboll,haha.

  • amorboy 21 januari 2008

    hehe ja men jag ser mig inte som en torrboll.. jag röjer fan så mycket mer idag när jag är nykter på krogen än dem gångerna jag raglade in o söp mig asradar o inte minns nånting..

  • tina62 21 januari 2008

    Skrivet av lennali den 21 jan 2008

    Syrup
    Är egentligen som en likör, fast alkoholfri. Det mest kända märket är Monin, som främst finns att köpa i specialbutiker och hos grossistfirmor. Ett svenskproducerat märke är Saturnus som finns att tillgå i de flesta matvarubutiker. Du kan ersätta syrups med koncentrerad saft. Beroende på saftens kvalitet kan du behöva ta en något större mängd saft än syrup.





    Snälla lennali
    kan du inte skriva in dem ibland recepten.

  • lennali 21 januari 2008

    Skrivet av tina62 den 21 jan 2008

    Skrivet av lennali den 21 jan 2008

    Syrup
    Är egentligen som en likör, fast alkoholfri. Det mest kända märket är Monin, som främst finns att köpa i specialbutiker och hos grossistfirmor. Ett svenskproducerat märke är Saturnus som finns att tillgå i de flesta matvarubutiker. Du kan ersätta syrups med koncentrerad saft. Beroende på saftens kvalitet kan du behöva ta en något större mängd saft än syrup.





    Snälla lennali
    kan du inte skriva in dem ibland recepten.


    Ja, Tina det kan jag men i morgon får det bli, ska söka mig till sängen nu, Natti Natti

  • lennali 22 januari 2008

    Skrivet av lennali den 21 jan 2008

    Skrivet av tina62 den 21 jan 2008

    Skrivet av lennali den 21 jan 2008

    Syrup
    Är egentligen som en likör, fast alkoholfri. Det mest kända märket är Monin, som främst finns att köpa i specialbutiker och hos grossistfirmor. Ett svenskproducerat märke är Saturnus som finns att tillgå i de flesta matvarubutiker. Du kan ersätta syrups med koncentrerad saft. Beroende på saftens kvalitet kan du behöva ta en något större mängd saft än syrup.





    Snälla lennali
    kan du inte skriva in dem ibland recepten.


    Ja, Tina det kan jag men i morgon får det bli, ska söka mig till sängen nu, Natti Natti


    God morgon
    Nu finns recepten bland mina recept, för dig tina och alla andra som vill ha. Alla recepten börjar med "Alkoholfritt - drinkens namn", ligger så fint på rad (behöver inde söka).

  • amorboy 22 januari 2008

    Det tackar man för =)
    nu är det ju enkelt att spara ner drinkarna i kokboken så vet man vart man har dem när man behöver dricka nåt fräscht =)..
    återigen ett stort tack.

  • evaldo 22 januari 2008

    Det finns en uppsjö av drycker och varianter så vi har bara att blanda och vraka.
    Dricker inte alkoholhaltiga drycker, men klagar inte ändå.

  • amorboy 22 januari 2008

    Klagar o klagar gör väl oftast inte jag heller. men ibland kan jag inte hålla tyst om jag stör mig på folk som glamoriserar effekterna av alkoholen men så har jag ju också sett många av nackdelarna med egna ögon. men visst jag ska inte klaga i onödan på folk. vill folk dricka är det deras ansvar men nu startade jag ju inte denna tråden för den sakens skull utan för att jag tycker det kan vara trevligt att få byta dryckestips med andra människor.
    finns ju massvis av forum där man kan diskutera angående öl o vin o liknande så det är väl på tiden att man även kan uppmärksamma dessa alkoholfria drycker..

  • Amika 28 januari 2008

    JAg dricker oftast inte heller alkohol, det kan gå år mellan gångerna. :)
    Jag har bland annat en drink som heter SueEllens nightmare bland mina recept. Jag tyckte namnet var lite roligt faktiskt. :)

  • markus 28 januari 2008

    En råsaftcentrifug gör hela jobbet.. Behövs ingen alkohol för att göra en fruktdrink god...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.