Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Årets årgångsblossa...

  • boz1965 16 september 2009

    ...dissas av Systemet. Vill du köpa den får du beställa ur beställningssortimentet, för i butikerna kommer den inte att finnas.

    Läs mer här: http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article5780282.ab

  • mariaengstrom 16 september 2009

    någon som vet vad det är för smak på årets?

  • boz1965 16 september 2009

    Mandarin, har jag för mig.

  • Lenkan 16 september 2009

    Jag är så nyfiken på glögg med mandarinsmak, det låter som om det skulle kunna funka riktigt bra...men så får jag inte dricka den :(

  • safir74 16 september 2009

    Sån tur att jag redan har förhandsbeställt den.

  • The_mama97mia 16 september 2009

    ok tack Boz för tipset, tycker det är kul med årgångsglöggen
    kanske bra att förhandsbeställa, men vad gör dom med beställningarna? ¨är det först till kvarn? det brukar ju vara så "limited editions" så man sällan eller aldrig hinner på...

  • boz1965 16 september 2009

    Skrivet av mama97mia den 16 sep 2009

    ok tack Boz för tipset, tycker det är kul med årgångsglöggen
    kanske bra att förhandsbeställa, men vad gör dom med beställningarna? ¨är det först till kvarn? det brukar ju vara så "limited editions" så man sällan eller aldrig hinner på...


    Som jag har förstått det så är det först till kvarn som gäller.

  • boz1965 16 september 2009

    Men det finns ju å andra sidan 700.000 flaskor tillgängliga i år.

  • familjenlundin 16 september 2009

    Årets smak är clementin, finns att förbeställa på blossa.se :)

  • boz1965 16 september 2009

    Okej, jag VISSTE att det var någon form av citrus... :p

  • redd 16 september 2009

    Kommer hoppa den i år, det finns många nackdelar med svenska systemet inkl div. korruption. Men har aldrig upplevt att kvaliten på varorna har varit ett sånt (bortsett från dom absolut billigaste sorterna då som "bara" varit acceptabla).

    Duger det inte åt systembolaget får det faktiskt vara.

  • boz1965 20 september 2009

    Jag är övertygad om att Årgångsblossan smakar alldeles utmärkt även i år - precis som alla föregående år, så jag har också förhandsbeställt ett par flaskor som jag ska hämta om någon vecka eller så... Att man väljer bort Blossan misstänker jag har andra orsaker än enbart smaktester.

    För att utveckla min tankegång om att det nog är mer än bara smaktester som ligger bakom Systembolagets beslut att inte ta in årets Årgångsblossa: Systembolaget har ett förflutet där mutor sattes i system för att vissa importörer skulle få ut sina viner i butikernas hyllor. Detta är ett FAKTUM. Folk har blivit dömda för mutbrott i samband med detta. Att det som skedde (sker?) ute i butikerna bara skulle stanna vid några butikschefer är för mig osannolikt. Det som sker "på golvet" speglar hela företagsandan. Det enda brottet enligt denna "anda" var att de blev påkomna med att ta mutor - inte att de faktiskt gjorde det. Detta är den stora faran med alla monopol - att det ofrånkomligen sitter ett litet fåtal personer med all makt i sina händer och som styr och ställer efter egna intressen. Därför anser jag att, inte bara Systembolaget, utan ALLA statliga monopol - utan undantag - måste försvinna. Hade man kunnat köpa alkohol på ICA eller CityGross hade vi aldrig ens haft den här frågeställningen. Det funkar alldeles utmärkt för exempelvis danskarna, varför ska just vi svenskar omyndigförklaras och inte ha förtroendet att bestämma själva över var vi ska köpa midsommarsnapsen, nyårsskumpan etc.? Vill man ha kvar Systembolaget så OK, men de ska inte ha monopol på försäljningen. Så länge det finns monopol kommer det också att finnas korruption inom desamma.

  • jimboz 20 september 2009

    Hembränt en flaska rödvin och en näve russin brukar brukar dom dricka där uppe i Norrland ...

  • boz1965 20 september 2009

    Sett på en T-Shirt: "Absolut Hemkört - smaken du aldrig minns!" :D

  • Gnurf 20 september 2009

    Vilken smak!??

  • boz1965 20 september 2009

    Skrivet av Gnurf den 20 sep 2009

    Vilken smak!??


    Hemkört??? :p

  • Gnurf 20 september 2009

    Kan man få Blossa hemkört!?? :o

  • boz1965 20 september 2009

    Skrivet av Gnurf den 20 sep 2009

    Kan man få Blossa hemkört!?? :o


    Hör med din lokala langare... :p

  • lollo58 2 oktober 2009

    Svar till boz1965.
    Det är ju tur att du vet! Jag har själv varit anställd på Systembolaget i 10 år
    och visste inte detta.:o

  • annica_johansson 2 oktober 2009

    Om jag har fattat era inlägg rätt menar ni att bolaget inte tar hem den nya årgångs glöggen?
    Bolget här hade. Har precis varit och köpt tre flaskor:p
    Det var ganska många i hyllan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.