Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Björksav

  • imse 16 april 2009

    Vi tappar sav från våra björkar här ute, tre tappstationer som ger fin björksav.
    Det är gott att dricka men går fint att reducera också.
    http://mimmismat.wordpress.com/2009/04/16/tappning-av-bjorksav/

    Har du någon erfarenhet av björksav? Som dryck eller i annan form?

  • lena4 16 april 2009

    Hej imse!
    När vi käkade midda idag sa min grabb att han ställt en flaska vid en björk i skogen och börja samla sav, rann som sjutton sa han, drack upp det som blev då.
    Jag är inte så van med sånt ,vill oxå gärna ha tips.
    Lena

  • imse 16 april 2009

    Hej lena4!

    Man kan borra hål i björken och sätta i ett munstycke av ex. fläderträ som är mjukt och porös i mitten, lätt att ta ur så det blir en ihålig plugg. Sätt på en slang och led till ett kärl.
    Kika in på länken så har jag tagit bilder och berättar mer.

    Det går också bra att skära ett snitt i en gren och hänga på en PET -flaska. Lämpar sig till lite mindre mängder.

    Prova på det är ett spännande och roligt sätt att få ta del av vad naturen har att ge.

  • popik 17 april 2009

    Läste en annons i Allt om mat att de börjat sälja björkvin på systembolaget.

  • lena4 17 april 2009

    Hej popik !
    Det låter gott. Kan man göra sånt själv tro ? Eller vad kan man annars göra av björksav mer än att dricka det ?

  • Nettan75 17 april 2009

    Vill inte lägga sordin på det hela, men glöm inte att att tappa sav från träd INTE ingår i allemansrätten. Då lär man har tillstånd från markägaren.

    Annars tycker jag att det är en himla kul grej =) Vad jag vet kan man brygga mjöd på det dessutom.

  • imse 17 april 2009

    Bra Nettan att du tar upp att det inte ingår i allemansrätten. Vi har egna björkar som vi tappar ifrån. Annars kan man be markägaren om lov, det funkar också.

    Vi puttrar på i vår stora gryta och det skall så småningom leda till Björksirap. :)

    Kom med mer förslag det är ett spännande tema tycker jag! :D

  • lena4 17 april 2009

    Nettan : Jag har mer än 100 ha skog, så ingen fara. Mjöd lät kul.

    Men du imse....... vad är björksirap? hur gör man ? och vad använder jag den till?

  • MatHanna 17 april 2009

    Intressant ämne verkligen spännande och så naturligt dessutom.
    Följer ämnet med nöje!(Y)

  • imse 17 april 2009

    lena, vi reducerar björksaven kraftitg med ett riktigt lånkok. Vi har puttrat på i två dagar nu men snart kan jag visa med bild och text.
    Användningsområden precis som lönnsirap och honung, ett narturligt sötningsmedel i matlagningen på höjden och bredden.
    Återkommer i morgon!

    Ha en skön fredagkväll! :D

  • Nettan75 18 april 2009

    Underbart med så mycket skog och mark lena4! Min lilla tomt står det en björk eller två på men eftersom jag är lite allergisk brukar jag låta dem vara =)

    Tänkte mer på dem som inte har nån tomt, eller inte så stor men fortfarande kanske vill njuta av björken och vad den kan ge =)

  • anita_be 18 april 2009

    (Y)Jag har en kompis som har gjort vin på saven. Hon borrade hål och stack in ett grövre sugrör, stack ner i en hink, som hon gillrade fast mot björken.Fick( kunde) tyvärr inte smaka vinet, men jag föreställer mig att det blir gott.(Y)

  • imse 19 april 2009

    Nu har vi tappat sav i tre dygn och grytan har puttrat på där ute invid vedboden. Det är snart dags för sista steget till björksirap.

    http://mimmismat.wordpress.com/2009/04/19/bjorksav-blir-bjorksirap/

  • lena4 19 april 2009

    Så härligt det ser ut på dina bilder och vilken fin sida du fått till. Smakar björksirapen bra.?
    Används den som vanlig sirap?

  • imse 19 april 2009

    Tack Lena, det var roligt att höra!
    Mycket god med koncentrerad smak. Vi gör på lite olika sätt så vi kan jämföra dem emellan.
    Användningsområdet är som lönnsirap eller honung. Naturlig sötsättning till mat, bak och desserter.

    Det doftar så gott runt hela gården, men även inomhus, nu när sista saven kokas ihop.

  • lillawe 19 april 2009

    Jag brukar frysa in min björksaven och ta fram den vid behov.
    Vinet blir gott, min farbror brukade göra den!:)
    Men iår får det nog bli sirap! NÄR det nu blir vår här uppe i norr...:(

  • ros 19 april 2009

    :)Hej!
    Vilken fin "gryta". Det verkar väldigt avancerat.
    Vi försökte för några år sedan. Vi tappade bara 1 liter.

  • imse 19 april 2009

    Att frysa in lite av saven till senare är en god idé. Jag kanske kan bjuda på björksavsbål när dottern tar studenten !?
    Vin så gott! Jag läste att de tom gör champagne på björksaven nu.

    Jag bor ju högt beläget på ett berg i Värmlansskogarna. Vi har haft en ovanligt lång och kall vinter.
    Tjällossningen har visat sig och saven stiger i samband med detta i Björkarna. Du borde inte ha för långt kvar till savperioden i V-botten. Håll utkik! :D

  • imse 19 april 2009

    ros, vad kul att ni provat i liten skala. Man räknar med att få ut 2% björksirap på mängden sav.

    Grytan hoppas vi kunna använda vid fler tillfällen. Den är riktigt ståtlig där den står vid vedbon. :D

    Gjorde du sirap också?

  • ros 19 april 2009

    Nej, vi kom inte så långt.
    Vi ville bara testa

    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.