Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Cappuccino!

  • 6 oktober 2000

    Hej! Jag har precis fått en espresso/cappuccino-kaffebryggare i present. Problemet är dock att jag inte lyckas få till något fint mjölkskum! Är det någon som har bra tips om hur man lyckas med detta?

  • 6 oktober 2000

    Du sa inte vilket märke, eller typ din nya maskin är, all espresso machines are NOT created equal. Jag antar att den är en 'billigare' variant, typ Krups eller något. Då är det rätt svårt få upp ett riktigt bra skum! Sådana små maskiner har ju helt enkelt inte kraft nog att skumma. Vattenbehållare är för små, och all vatten används för att göra espresso, och ingenting finns kvar till ången. Om du verkligen vill försöka, använd en rostfri behållare som stått i frys i 10 minuter, och kallkall mjölk (lättmjölk skummar bäst), och håll bringaren (inte mer än halvfull med mjölk) så maskinens munstycke är strax under mjölkens yta.Eller satsa på en litten Bodum 'handskummare', och skumma mjölken med den och använd espresso maskinen till espresso.Lycka till!Seashell (kan allt om kaffe)

  • 11 oktober 2000

    Det går faktiskt utmärkt att göra på spisen. Du ska ha lättmjölk och inget annat. Svag värme och vispa hela tiden. När den börjar skumma av sig själv vispar du jättemycket. Akta så at det inte bräns. När man lärt sig är det superenkelt och blir jättebra.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.