Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Chai latte hjälp, tack!

  • Dumlapumla 29 mars 2010

    Hej!

    Nu är det så att jag är jätte sugen på chai latte och jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med en ska!

    Det är så att vi har inget chia latte hemma så jag undrar om det går att göra på vanligt te? Som typ early gray eller kanske något smaksat som svartvinbär?
    Kanske det är någon som vet detta? Är nyfiken samtidigt som jag är otroligt sugen på chia latte!

    Hoppas någon kan hjälpa mig! // Me

  • mssalmonella 29 mars 2010

    Chailatte är väl inte te? Det finns ju chaite, men jag tror inte dom är samma sak.
    Sen smakar ju chailatte kardemumma. hmm

    Jag kan ha fel.

  • The_mama97mia 29 mars 2010

    http://www.recept.nu/1.16466/pelle_johansson/varma_drycker/chai_te_latte

    jag googlade på chai latte, det finns flera recept , det ska vara ett kryddigt te.

  • mssalmonella 29 mars 2010

    Four O'clock har ett jättegott Rooibos Chai te som kanske skulle funka till detta?

    Tror det är lite dyrare, men jag tycker iaf att deras te är värt priset! Otroligt gott!

    Annars finns det ju chaipulver som man kan köpa, men antar att du vet det!

  • mikaelaholmlund 29 mars 2010

    du kan säker använda ett vanligt te (låt det dra en stund så du får en del smak, men inte för länge så det blir bittert), om du istället smaksätter mjölken med bla ingefära, svartpeppar, kardemumma, nejlika och andra lite juliga kryddor. ha gärna i socker/honug i så förhöjs smakerna.

    Hoppas du lyckas!

  • Boobiebird 1 april 2010

    kopierat från ett annat forum på nätet;
    verkar jättebra!

    Chai - Indiskt te

    Det är kanske överdrivet att säga att det finns lika många olika recept på chai som det finns indiska tedrickare, men variationen är enorm. För dig som inte gillar eller är allergisk mot mjölk och för alla andra som vill prova kan vi även rekommendera te från Kashmir nedan.

    Ingredienser:
    1. 2 koppar vatten
    2. 1/2 tsk chai masala (köp i välsorterade butiker eller gör din egna enligt receptet nedan)
    3. 1 tsk Assam-te.
    4. 2 tsk socker
    5. 1 kopp mjölk

    Tillagning:
    1. Koka upp vattnet i en kastrull
    2. Tillsätt chai masala och låt koka en minut
    3. Tillsätt te och socker och låt koka en minut
    4. Tillsätt mjölken och låt koka upp
    5. När teet har börjat koka, ta av det från värmen och ställ tillbaka på plattan för att låta koka upp igen. Repetera detta mellan 5 och 7 gånger tills dess att vätskan har kokat ihop ordentligt
    6. Tag av från värmen och låt dra i 2 minuter
    7. Sila och njut!

    Chai Masala
    Följande ingredienser anges procentuellt så att du lätt kan göra den mängd tekrydda du önskar för att lätt och snabbt kan göra flera goda koppar i framtiden:

    Ingredienser:
    50 % ingefärspulver
    30 % kardemumma
    5 % svartpeppar
    5 % mald nejlika
    5 % muskotnöt
    5 % muskotblomma

    På vintern är det vanligt att man låter en eller ett par kanelstänger koka med i tet vilket ger en skön och värmande känsla.

  • Kazuo 8 maj 2010

    Mitt tips om du nu bara har Earl Gray är:
    - Använd endast varm mjölk (alltså inget vattnet).
    - Krydda latten med kardemumma (fungerar även med andra kryddor av liknande karaktär).
    - Använd ljus sirap som sötma (var dock noga med att röra om då och då så den inte samlas i botten på muggen).

    Om du nu har tillgång till andra teer så finns det ju de som är bättre lämpade men som ändå inte är chai, Liptons "Rooibos Spice" är ett sådant.

    Lycka till och hoppas det smakar!

  • escarboucle 8 maj 2010

    På min systers blogg: http://alillavickevire.blogspot.com/ Finns en länk till ett recept på egen chai-latte som är ganska lätt att göra..

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.