Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Citronsyra i citrondricka

  • BirgitSievers 7 mars 2009

    Hej!

    Jag har ett recept på god citrondricka.

    Enligt originalreceptet skivas 3 citroner och blandas med 2 kilo socker, sen häller man på 30 gram citronsyra som blandats med 2 liter kallt vatten.
    Allt röres till sockret smält.

    Vid servering späds med vatten.

    Mina barn tycker dock att det är för sött och jag har experimenterat fram att 6 citroner passar bättre.

    Min undran är: Vad har citronsyran för uppgift att fylla?


    Citronhälsningar

    /Birgit

  • LaJefa 8 mars 2009

    puffar denna tråden...för jag är oxå intresserad av svar på frågan...misstänker att det har med konserverings tiden att göra...men skulle vilja veta om den måste vara med när man gör saft.

  • lilas 8 mars 2009

    Citronsyra (E330) finns naturligt i många frukter, men kanske framförallt då i citroner. Ju mer citronsyra desto surare frukter. Det används för att få en syrligare konserv och har dessutom en viss konserverande verkan.
    Citronsyra är dessutom ett miljövänligt alternativ vid rengöring(Y). Jag brukar hälla i ca 2 msk i diskmaskinen varannan vecka och köra den på snabbkörning. Det tar bort både smuts och beläggningar. Fungerar även bra att ta bort rost med citronsyra.:)

    Mvh Lilas.

  • Nettan75 8 mars 2009

    En liten fråga, om barnen tycker att den är för söt, kan man inte skära ner på sockret då?

  • XYZ 8 mars 2009

    Citronsyran är nog bara där för att det blir så h******s sött annars. Sockermängden används säkert för konserverande effekt. Eftersom saften inte är kokt möglar-jäser den lätt. Brukar göra flädersaft och citron-myntasaft som normalt har samma proportioner som ditt recept. Jag tar ca 800g socker istället (fortfarande ca 30g citronsyra) och sen förvarar jag alltid saften I FRYSEN. Häller den i 2-liters glassbyttor.Sen kan man "karva loss" 1-2dl saftkoncentrat när man ska ha en kanna. Är den lite för hård ställer jag hela byttan i micron nån minut först.
    Blandar man i glas kanske man kan frysa i istärningspåsar istället.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.