Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Coca Cola-receptet

  • boz1965 15 februari 2011

    Nu har Coca Colas hemliga recept läckt ut:

    * Vätska från Coca: 1 centiliter.
    * Citronsyra: 9 centiliter.
    * Koffein: 3 centiliter.
    * Socker: 30 (oklar massa)
    * Vatten: 9 liter.
    * Limejuice: 1,8 liter.
    * Vanilj: 3 centiliter.
    * Karamell: 4 centiliter.

    Den hemliga smaktillsatsen 7X:
    * Alkohol: 2 deciliter.
    * Apelsinessens: 20 droppar.
    * Citronessens: 30 droppar.
    * Muskotessens: 10 droppar.
    * Koriander: 5 droppar.
    * Neroliolja: 10 droppar.
    * Kanel: 10 droppar.

    Källa: Daily mail och thisamericanlife.org.

  • amoz 15 februari 2011

    När min man fick diagnosen diabetiker så fick han också en dietlista. Där omnämns hur mycket socker det är i olika produkter. Coca-colan står för den största sockermängden, hela 90%.......

  • boz1965 15 februari 2011

    Jo, Cola har ju, precis som all annan "riktig" läsk, ett sockerinnehåll som inte är särskilt hälsosam. Och så undrar folk varför de blir överviktiga... {doctor}

  • triona 15 februari 2011

    och det sägs att det innehäller fosforsyran.
    om man lägger i en järnspik, den korroderar över natten.
    och om du spillar det över ditt tangentbord, det är det säkraste väg att förstöra det i den kortaste tiden.
    om den mänskliga kroppen skulle jag vilja inte ens tala här ...

    kära hälsninger
    triona

  • Erajscha 15 februari 2011

    järnspiken korroderar i sockerdricka också...

  • boz1965 15 februari 2011

    Fast myten om att en tand löses upp om den läggs i cola över natten har spräckts av både Mythbusters och Brainiac. Den blir kraftigt missfärgad men löses inte upp.

  • boz1965 15 februari 2011

    Tror det var Bosse Bildoktorn som använde cola som rostlösare.
    Och de två engelska städerskorna på teve löste upp rostränder i en toastol med cola.

  • croxie64 15 februari 2011

    Pappa hade en bilverkstad för många herrans år sen och han använde Cola som rostlösare. Han sa att det fungerade alldeles utmärkt.
    På grund av det så tog det lång tid innan jag ens smakade min första Cola.

    När det gäller receptet så tror i alla fall jag att Cola innehåller andra saker som inte finns på listan ovan. Om det är Coca Cola´s orginal recept vet man aldrig. Det är alldeles för enkelt att sprida rykten på Internet.

  • Amika 16 februari 2011

    Skrivet av boz1965 den 15 feb 2011

    Fast myten om att en tand löses upp om den läggs i cola över natten har spräckts av både Mythbusters och Brainiac. Den blir kraftigt missfärgad men löses inte upp.


    Nej, inte över en natt. Men min kompis mamma testade det på sin dotters tappade mjölktand när vi var små och på lite drygt fyra dygn tror jag det var (kan minnas fel i antal dagar) så hade tanden upplösts helt...

  • boz1965 16 februari 2011

    Skrivet av Amika den 16 feb 2011

    Nej, inte över en natt. Men min kompis mamma testade det på sin dotters tappade mjölktand när vi var små och på lite drygt fyra dygn tror jag det var (kan minnas fel i antal dagar) så hade tanden upplösts helt...


    Eller så kanske mamman helt enkelt plockade bort tanden för att ni skulle dricka mindre läsk? ;)

  • boz1965 16 februari 2011

    Skrivet av croxie64 den 16 feb 2011

    ...När det gäller receptet så tror i alla fall jag att Cola innehåller andra saker som inte finns på listan ovan. Om det är Coca Cola´s orginal recept vet man aldrig. Det är alldeles för enkelt att sprida rykten på Internet.


    Helt rätt att rykten och direkta osanningar florerar vilt på nätet, men receptet ovan kommer från ett fotografi smygtaget 1979 av det handskrivna originalreceptet från 1887. Källan är inte internet utan en av USA's mest välrenommerade tidningar, Daily Mail.

  • boz1965 16 februari 2011

    Lite kul användningsområden för cola:

    http://www.wisebread.com/51-uses-for-coca-cola-the-ultimate-list

  • knyppeltanten 16 februari 2011

    Det går bra att putsa koppar med ketchup också. Pappa var på en föreläsning om det och jag fick aldrig äta ketchup.

  • Nybagaren 18 februari 2011

    Ingen fosforsyra i receptet. (?) Coca är det pressad vätska ur Cocablad? Grovt mätt är det 1kg socker i 6st 1,5-liters Cocacola. (hoppas jag räknat rätt) Kommer receptet från Dricki-leaks? Tore

  • boz1965 18 februari 2011

    Skrivet av Nybagaren den 18 feb 2011

    Ingen fosforsyra i receptet. (?) Coca är det pressad vätska ur Cocablad? Grovt mätt är det 1kg socker i 6st 1,5-liters Cocacola. (hoppas jag räknat rätt) Kommer receptet från Dricki-leaks? Tore


    Läser du ett par rader längre upp så ser du att receptet kommer från den ansedda tidningen Daily Mail i USA. :)

    Och ja, kokaextraktet kommer från kokablad producerade på lagligt vis och importerade lagligt till Atlanta i USA där Colaessensen tillverkas (det är bara socker, vatten och kolsyra som tillsätts i bryggerierna utanför USA). De biprodukter som man kan tillverka kokain av säljs vidare till läkemedelsindustrin för vidare förädling till bl.a. smärtstillande medel. Coca Cola innehåller alltså INTE kokain som myten säger.

    Fosforsyra finns inte med i det ursprungliga receptet, som är det som har angivits ovan eftersom man inte tillsatte konserveringsmedel på den tiden.

  • boz1965 18 februari 2011

    Här kan du se det handskrivna originalreceptet:

    http://cache.blippitt.com/wp-content/uploads/2011/02/Coca-Cola-Secret-Recipe.jpg

  • kallebakom 23 januari 2013

    någon testat att blanda själv ? dricker mkt läsk utan att bli tjock,cola en favvo läsk

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.