Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dricktipps till Älg

  • solvik207 15 oktober 2010

    Hej

    Har en bit älg i frysen som skall lagas om en vecka.
    Någon som har ett bra vintipps.
    Pris inte så viktigt bara det är gott.

  • The_mama97mia 15 oktober 2010

    La Chasse var rätt bra, men nu är det ngt år sen jag testade. Lite skoj med en älg på etiketten.

  • poffa 15 oktober 2010

    Välj en fyllig Ripasso.

    http://www.amaroneguiden.se/bolaget_ripasso.shtml

    :)

  • Vetebullen 15 oktober 2010

    Pröva Roodeberg {cute}

  • solvik207 15 oktober 2010

    skall läsa på om dom

  • kristin1979 15 oktober 2010

    A Amarone (nr 12343)
    Klart värt det relativt höga priset!

  • Gnurf 15 oktober 2010

    Jo...ett Amarone blir nog toppen...

  • solvik207 15 oktober 2010

    Lutar just nu åt en Amarone...Tack kristinnylen

  • 7201 15 oktober 2010

    Casillero del diablo (vet ej hur det stavas) cabenet sauvignon,brukar vi ha till älgkött....
    Eller Chill Out (cabernet sauvignon)..........och då gillar inte jag rödvin annars..o_O.....
    Men till Älg är båda otroligt goda.......(Y)

  • kristin1979 15 oktober 2010

    Det var så lite :-) men nu har jag hittat en som jag tycker ännu bättre om till älg! Hade glömt bort namnet.. morfar är jägare och serverade det här till den senaste älgfesten.
    Serego Alighieri Vaio Armaron Amarone (nr 2419)
    Den är fantastisk!

  • 7201 15 oktober 2010

    Skrivet av kristinnylen den 15 okt 2010

    Det var så lite :-) men nu har jag hittat en som jag tycker ännu bättre om till älg! Hade glömt bort namnet.. morfar är jägare och serverade det här till den senaste älgfesten.
    Serego Alighieri Vaio Armaron Amarone (nr 2419)
    Den är fantastisk!

    Skriver upp detta, så ska vi också testa detta vin för vi
    kör alltid samma (varierar mellan 2,se tidigare tips....)

  • vanillalover 15 oktober 2010

    Absolut inte Chill out, då det e alldeles för "blaskigt" tycker jag iallafalll :-)
    Skulle rekommendera Brolio ca 115 kr.
    Underbart vin!
    /Marie

  • Mistys 16 oktober 2010

    Tror inte älgen i sig kräver ett speciellt vin, mer hur du tillagar det. Jag menar att har du syrlig frukt sås krävs det ett speciellt vin. Har du gräddsås, ett annat. Älgkött är ju förhållandevis ganska lika nöt, lite kraftigare bara. Men ett Amarone bör klara även den lite svårare fruktsåsen. A Mano är också ett fantastiskt gott lite kraftigare, fylligare rödvin. Undvik de lätta , blaskiga det är mitt tips. Lycka till :)

  • solvik207 16 oktober 2010

    Jag tänkte göra köttet i stekpåse i ugnen med potatis till.
    Efter det har jag inte bestämt om sås eftersom det beror på vad man hittar för vin.
    Vet att det går att ha en enbärssås eller gräddsås till.

  • maca296 16 oktober 2010

    På bolaget finns ett prisvärt smakrikt vin som jag gillar :Robertson Shiraz Mourvèdre Viognier 2009 (nr 2062) 59:- .
    Ett öl som jag skulle tro smakar maffigt till en Älgstek är Stömsholsbryggeriets nya öl Malikatias, fast den är nog lite svår att få ag på.

    /mc

  • Wiola 16 oktober 2010

    Amarone helt klart det bästa
    Ett lite billigare alternativ Allegrini Valpolicella

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.