Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Dryck vid förkylning?

  • tilda 14 januari 2008

    Jag skulle behöva ett bra recept på någon dunderbrygd vid halsbesvär och hosta. Är det någon som har några bra tips?

  • Lena 14 januari 2008

    Värm en öl eller värm svartvinbärssaft och drick så varm som möjligt

  • SaraW 14 januari 2008

    När jag var liten och var förkyld, brukade min mamma koka upp mjölk och släppa ner några eukalyptustabletter i. Mjölken var söt och fungerade som slemlösande och minten lenade i halsen. Jag rekommenderar detta och det är riktigt gott också. Om du kan få tag i Kanolds eukalyptus-mentholpastiller förstås.
    För några år sedan hade jag rekommenderat tranbärsjuice eller något annat med mycket c-vitamin, men studier har visat att c-vitamin bara har profylaktisk effekt och har ingen verkan när man redan är förkyld...

    Krya på dig!

  • Deeessan 14 januari 2008

    Jag brukar göra te på kamomill, pepparrot eller ingefära. Man kan ju blanda pepparrot och ingefära eftersom det inte är så gott med bara pepparrotste. Det tycker i alla fall jag är bra (Y).

  • tilda 14 januari 2008

    Det är något med typ ingefära och vitlök jag är ute efter. Tack:)

  • joulanta 14 januari 2008

    Hej!
    Det klassiska att dricka när man är förkyld är honungs-te.
    Något annat som är bra är varmt te, vilken sort som man gillar, med vicks blå. Det blir väldig starkt och gott. Jag brukar använda Ecalyptos-halstabletter.
    Något som också är gott är Lumumba. Det är varm chokladmjölk med mörk rom i, gärna lite grädde till. Bra för både halsont och om man är frusen.
    mvh joulanta(Y)

  • Roosen 14 januari 2008

    Hej, fick ett recept av min gamla faster för många år sedan. Het mjölk med mycket pressad vitlök i, smakar ....men ger effekt, vitlök är kanon när man mår så dassigt. Även några droppar eucalyptys (tror det stavas så) och andas in under handduk över varmt vatten är inte heller dumt. Krya på dig. Och sov mycket:Z

  • lenajeanette 14 januari 2008

    Jag har lagt in ett recept på förkylningsdryck under mina recept.
    Test det, lindrar o lenar samt är jätte god.

    Lenajeanette

  • 14 januari 2008

    här är något:
    http://www.heksebua.com/boka/se/kjerringrad.php
    :D

  • tilda 14 januari 2008

    Skrivet av nelirotger den 14 jan 2008


    här är något:
    http://www.heksebua.com/boka/se/kjerringrad.php
    :D

    Vilka huskurer! Intressant.:D

  • Amika 14 januari 2008

    Mjölkprodukter är slembildande, så dem bör man undvika vid hosta...
    Men värm upp lite vatten, bara fingervarmt bör det vara. Lös upp en tesked honung i och pressa ner 1 msk citron. Det är viktigt att vattnet inte är för varmt. Då förstörs de verksamma ämnena i honungen och vitaminerna i citronsaften. Nu kommer det äckliga... Pressa ner en vitlöksklyfta i. Svälj. Vitlök är det enda naturmedlet vars verksamma ämnen tränger igenom lungvävnad. Smakar rent ut sagt fan, men frisk blir man... :) *Skrattar*

  • Amika 14 januari 2008

    Skrivet av Amika den 15 jan 2008

    Mjölkprodukter är slembildande, så dem bör man undvika vid hosta...
    Men värm upp lite vatten, bara fingervarmt bör det vara. Lös upp en tesked honung i och pressa ner 1 msk citron. Det är viktigt att vattnet inte är för varmt. Då förstörs de verksamma ämnena i honungen och vitaminerna i citronsaften. Nu kommer det äckliga... Pressa ner en vitlöksklyfta i. Svälj. Vitlök är det enda naturmedlet vars verksamma ämnen tränger igenom lungvävnad. Smakar rent ut sagt fan, men frisk blir man... :) *Skrattar*


    Riv gärna ner lite ingefära i också... Glömde skriva det. :)

  • imse 15 januari 2008

    Den här toddyn har jag gett till min man nu när han var förkyld, den var go för halsen.

    http://mimmismat.wordpress.com/2008/01/09/toddy-verkar-verka/

  • Queenie 15 januari 2008

    Whisky hjälper mot deet mesta

  • tilda 15 januari 2008

    Whiskey är så himla äckligt. Jag tror tom. vitlöksbrygderna är godare.:D

  • Svesse60 15 januari 2008

    Det som hjälpt mig och vår familj i många år är KanJang, det finns att köpa i vanliga mataffärer och på hälsokost. Jättegott och förkylningen går över mycket fortare, redan efter några dagar.

  • tilda 15 januari 2008

    Har testat Kan Jang ,men tyckte inte att det var så effektivt. Dessutom( hälsokost eller inte) så vill jag helst inte äta en massa tabletter i tid och otid.:)

  • 15 januari 2008

    Skrivet av Lena den 14 jan 2008
    Fast, om halsen är svullen och därmed extra känslig kanske man inte ska dricka så jättevarmt så slemhinnorna skadas? Lite lagom varmt skulle jag nog föreslå?
    Värm en öl eller värm svartvinbärssaft och drick så varm som möjligt

  • evaldo 15 januari 2008

    Hett svartvinbärsbrännvin river bra i halsen.
    Eller.
    Blanda svartavinbärsblad i en liten flaska vodka och låt stå en vecka eller så.

  • evaldo 15 januari 2008

    Skrivet av tilda den 15 jan 2008

    Whiskey är så himla äckligt. Jag tror tom. vitlöksbrygderna är godare.:D

    All medecin som är bra smakar alltid illa.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.