Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

ett gott rödvin..

  • majamia 17 maj 2008

    säger bara oude kap <3

  • majamia 17 maj 2008

    säger bara oude kap <3

  • kajsa36 22 maj 2008

    Nu är jag här igen :p .. någon stans kan jag minnas att jag hört att det kan vara olika på rödvin hur dom framställs... prossesen med druvan alltså... om det är ett vin som man lätt får huvudvärk eller känner sig tung i huvudet av dagen efter...det ska finnas något vin som inte har samma bi effect... någon som vet???

    ( fniss jag vet ju att om man dricker för mycket så kan man få baksmälla dagen efter oavsätt vad man dricker) :p

  • Mobbaren91 22 maj 2008

    Skrivet av kajsa36 den 4 nov 2007

    skulle vilja ha hjälp med förslag på ett gott rödvin som man kan "sällskaps dricka" till.. som inte är så kraftfullt och tungt!! utan mer friskt och lätt drucket.. :o




    Lambrusco e jätte gott...

  • sajoh69 22 maj 2008

    Jag var nyss och köpte en flaska Periquita. Kostar 66:- (Y)

  • jannamia-78 6 juni 2008

    Min personliga favorit är Killawarra. Ett utmärkt rött sällskapsvin. Finns både på box och i flaska.
    Ett annat gottrött vin är "Candido Cappello di Prete"

  • tantdrake 6 juni 2008

    ännu en favvis.....
    Amarone.....lite dyrare.....finns i flera varianter.....underbart lättdrucket, mjukt och gott (L)

  • Bohnke-Oslo 7 juni 2008

    NU har jag faktiskt ett gott pratvin att rekomendera!
    Chatelle coteaux du Languedoc 2006
    Køpte vinet i tron på ett halvkraftigt bärigt vin med ek-karaktär.
    Pyttsan,rena "blasket"
    Men helt perfekt gott pratvin
    priset.....ingen aning

  • farmoringer 14 juni 2008

    Idag till min middag Kakao-chili marinerad älggryta
    så drack vi ANURA ett sydafrikanskt vin och det kändes som om det passade perfekt.....För oss i alla fall.. Priset kommer jag inte ihåg.

  • loll 29 juni 2008

    Mitt tips är:
    Viña Maipo Cabernet Sauvignon (nr 16510) :D
    Det är visserligen en box, men den håller ju ett tag så det är värt det! Kostar 188 kr (3000 ml) Kanske finns det på flaska också, vi köper alltid en box.
    Land Chile
    Distrikt Valle Central
    Alkoholhalt 13,0 %
    Färg Mörk, blåröd färg.
    Doft Fruktig, ungdomlig doft med inslag av örter, svarta vinbär och gräs.
    Smak Ungdomlig, fruktig smak med inslag av örter, svarta vinbär och slånbär.
    Användning Serveras vid cirka 16°C till grillade rätter av fläsk- eller lammkött.
    Eller att bara avnjutas som det är i goda vänners lag!

  • zonale 29 juni 2008

    Vilken bra idé, farmoringer, att tipsa om god mat OCH ett passande vin till!(Y) Kanske något att fortsätta med??:)

  • festmaten 29 juni 2008

    Visst är det en bra idè att fortsätta på. Måste tipsa er om det vi hade i går kväll, var suveränt gott!!
    Vi drack ett rödvin som heter Roodeberg, Sydafrika Western Cape
    och det var mycket gott ihop med:
    Medelhavspotatissallad
    Senapsmarinerad fläskfilé med pepparrot

  • Superbruden 29 juni 2008

    Jag älskar alla Amaroneviner. Gott som sällskapsvin och suveränt till mat.
    (Y)

  • zonale 29 juni 2008

    Håller med dig, kalasmad att Roodeberg är ett underbart vin. Har du testat Allesverloren?? En sydafrikan förstås(Y) Kanon!! Kul om vi kan hålla liv i den här tråden så vi fortsätter att tipsa varandra om goda maträtter och därtill passande viner!!(Y)

  • saxius 30 juni 2008

    En snäll druva så att du inte får så ont i huvudet:

    (Y) MERLOT (Y)

    Testa det. Det finns viner som bara innehåller denna druva.

  • sonja55 30 juni 2008

    Ett gott rödvin som vi tycker om är DROSTDY-HOF från Sydafrika passar bra till många olika maträtter (Y)(Y)

  • immelnbon 30 juni 2008

    Ett gott vin som har blivit min favorit är Selvarossa(Y) Mycket gott, det kan jag varmt rekomendera!!!

  • SEAbjrpn 30 juni 2008

    Lindemans röda tycker vi är gott.

  • Eltima 30 juni 2008

    (Y) Roodeberg är att rekomendera! Från första droppen i minnen smakar det ljuvligt!
    Lite dyrare, men värd varenda penning!

  • festmaten 2 juli 2008

    Skrivet av hubert06 den 29 jun 2008

    Håller med dig, kalasmad att Roodeberg är ett underbart vin. Har du testat Allesverloren?? En sydafrikan förstås(Y) Kanon!! Kul om vi kan hålla liv i den här tråden så vi fortsätter att tipsa varandra om goda maträtter och därtill passande viner!!(Y)


    Jag föreslog det här vinet, och min man var snabb att köpa det i present till min födelsedag igår. Återkommer när vi provsmakat.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.