Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glöggfrågor

  • obue 3 december 2009

    Hej! I min familj gjorde vi aldrig egen glögg, så nu när jag gör det själv för första gången har jag lite frågor. Började med ett första prov igår som jag tänkte smaka av till 2a advent, sen gör jag kanske en sats till när det är slut med lite förändringar om det behövs.

    När jag letat recept verkar det finnas två huvudtyper av glögg - jäsa själv eller krydda/spetsa vin. Hur stor skillnad i smak blir det på dessa? Den vanliga som man köper, typ Blossa, är ju kryddat vin så det är det jag kör på nu med.

    I ca hälften av vinrecepten står det att man ska bränna av glöggen, i vissa fall för att smälta ner socker från ett galler men ibland verkar det göras bara för sakens skull. Eller smakens skull? Varför gör man det? Det bränner bort lite alkohol bara, eller? Den korta upphettningen kan väl inte påverka smaken så mycket?

    Min egen blandning är baserad på konjak, tänkte blanda ut den med en halva rött och en halva vitt sedan (dvs i två olika flaskor). En liten skvätt rödvin har jag i redan, men mest konjak. Tror ni det blir godare om man blandar med vin direkt? Hur länge ska konjakskryddsockerblandningen stå och samla smak? Ju längre desto bättre? Har läst allt från någon timme till minst två veckor...

    Tack!

  • Gnurf 3 december 2009

    Det var många frågor du :D Men att utgå från en konjaksblandning låter ju lovande :p Jag gör alltid egen glögg, av Blossa-typ. Blandar helt enkelt vin med kryddor och socker, värmer upp tills sockret smält och silar ifrån. Det blir gott direkt.men du kan även låta glöggen svalna av några timmar eller över natten och sen sila från kryddorna.

    Vad gäller spetsning av glögg, sk fortifiering, med konjak, brännvin, portvin osv osv så brukar jag göra det efter det att kryddorna silats bort, dvs i den färdiga glöggen alt glöggbasen.

    Gör man det i en stor gryta som några samlas kring kan det även vara lite snyggt och julmysigt att låta tex apelsinskal och kanelstänger ligga kvar å så serverar man med slev i muggar.

  • Gnurf 3 december 2009

    Jag glömde...gubben börjar bli gammal :p

    Det där med att effektfullt tända eld på spritindränkt Sockertopp å låta droppa ned i glöggen. Det har jag inte provat. Om du vill ha en lite bränd karameliserad socker karaktär så kan du ju karamelisera en del av sockret i en panna före du drar ner det i glöggblandningen (Y)

  • obue 3 december 2009

    Tack för svaren! Vad har du för kryddor i? Jag tog kanelstång, kardemummakapslar, nejlikor, pomerans, en bit ingefära, russin och krossad mandel. Tänkte sedan blanda i saffran i den vita glöggen när det är dags, hoppas det får en fin orangegul färg. Apelsinskal lät intressant, hur mycket tar du då?

    Har också hört om kryddpeppar, vanilj, enbär, anis, fikon och t o m coca cola som kryddning. Någon erfarenhet kring vad som funkar/förstör? Det verkar ju gå att stoppa i typ vad som helst så länge man har basen med kanel, kardemumma osv...

  • Gnurf 3 december 2009

    Samma kryddor som du...men nu senast till första advent så körde jag även med lite muskot och vaniljsocker. Vaniljstång funkar det oxå såklart, men det är inte alltid man har allt hemma i skåpet :) Pomerans använde jag dock inte, utan skalade bara av en sisådär 15cm av ytskalet från en apelsin (med potatisskalare). Basen var 2liter Umbala bib Rödvin. Saffran låter toppen (Y)

    Njae...jag experimenterar inte så mycket med glöggkryddningen utan är väl traditionalist på det området :p

  • Bumbis 3 december 2009

    Vi gör en supgergod glögg som är väldigt enkel. Vi köper en flaska tinktur på apoteket, blandar med lika delar rödvin och brännvin. Detta värms med socker så att det smälter. Mycket gott och STARKT.

  • kantomen 21 december 2009

    JAg gjorde glögg för första gången i år. Gjorde GP-glöggen och hällde uppden på flaskor i helgen.
    Det blev kanongott.
    Men ska nog kanske prova något annat recept till nästa år...
    Har ju fått en del tips här, men det finns säkert fler!?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.