Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hasselnötslikör

  • lasvedesina 26 augusti 2010

    Hej allihopa

    Finns det någon som har ett recept på en hemmagjord hasselnötslikör? I år här på Öland kommer det finnas massor med hasselnötter (stora är dom dessutom) och jag funderar på att göra min egna Frangelico. Har surfat runt på nätet men kan inte hitta något recept tyvärr :o(

    Hoppas det finns någon här i matklubben som kan hjälpa mig.

    Ciao Annika

  • FruAst 26 augusti 2010

    Hoppas du får svar, skulle vara intressant. Även om jag inte har några hasselnötter.{curl-lip}

  • boz1965 26 augusti 2010

    Hasselnötslikör

  • chrisq 26 augusti 2010

    (Y) köper färdig i tyskland hehe

  • Tant_Anita 26 augusti 2010

    Skrivet av chrisn den 26 aug 2010

    (Y) köper färdig i tyskland hehe


    Det var ju inte det hon frågade om. Hon ville göra själv.
    Ovanligt korkad kommentar!

  • lasvedesina 27 augusti 2010

    Tack för receptet boz1965.
    Vad får man tag på torkad angelikarot? Hua 3 månader var lång tid men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge :)

  • boz1965 27 augusti 2010

    Skrivet av lasvedesina den 27 aug 2010

    Tack för receptet boz1965.
    Vad får man tag på torkad angelikarot? Hua 3 månader var lång tid men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge :)


    Angelikarot kallas också "kvanne".
    Du hittar den här:

    http://borgebykryddgard.jetshop.se/

  • sju 27 augusti 2010

    Trevlig länk boz1965, den hamnar rätt i favoriter. :)

  • lasvedesina 27 augusti 2010

    Skrivet av sju den 27 aug 2010

    Trevlig länk boz1965, den hamnar rätt i favoriter. :)


    Håller med dig. Fanns ju massor med spännande saker. Hamnade även hos mig bland favoriterna :)

  • boz1965 27 augusti 2010

    Sju och lasvedesina: Ja, de är väldigt bra att handla av.

    Jag har handlat av dem ända sedan de enbart körde ut på marknader. Jag var själv marknadsknalle ett antal år på 90-talet, så det är där jag "känner" dem ifrån. Och jag har alltid varit nöjd med deras produkter.

  • boz1965 27 augusti 2010

    Skrivet av lasvedesina den 27 aug 2010

    ...men den som väntar på något gott väntar ju aldrig för länge :)


    Den som väntar på nåt gott väntar ALLTID för länge... :DD

  • NicolinaZ 27 augusti 2010

    Hur ska man veta när man ska skörda hasselnötterna? Vi har en hassel på landet, men tvekar i allmänhet så länge att ekorren hinner före... Men det skulle vara härligt med egna hasselnötter till jul! Hur får man dem att hålla?

  • zonale 27 augusti 2010

    Även jag har sparat länken, kanon, tack boz. Hade inte en aning om att roten kallas för kvanne.

  • lasvedesina 27 augusti 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 27 aug 2010

    Hur ska man veta när man ska skörda hasselnötterna? Vi har en hassel på landet, men tvekar i allmänhet så länge att ekorren hinner före... Men det skulle vara härligt med egna hasselnötter till jul! Hur får man dem att hålla?


    Jag brukar skörda dom när dom har blivit bruna och börjat trilla ner på marken. Jag brukar ha dom i en flätad träkorg som står mörkt och svalt, så även med valnötterna och dom brukar hålla ända till nästa höst men jag plockar ju alltid nya varje år så dom som är kvar från förra året kastar jag.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.