Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemgjort vin

  • kajsa36 9 mars 2008

    (Y) Skulle så gärna vilja prova att göra eget "vitt" vin från grunden... (ingen färdig sats)... men kan inte hitta ngt recept är det någon som har ngt recept att dela med sig av??? :p:p:p

  • anluk 9 mars 2008

    Tror jag har maskrosvin någonstans, skall leta upp det och lägga ut det. Återkommer.

  • kajsa36 9 mars 2008

    :p Tackar,,,, vore kul om någon provat oxå så man kan få höra vad som tycktes...:p:p:p(Y)(Y)

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Hej,
    jag har nerskrivet "Tumregel" för 20 L vin.
    1) förkultur i typ PETflaska - 1 dl konc juice/bärmassa, 1-2 hg socker löst i vatten, vinjäst ett kuvert. Detta får jäsa ca 3 dygn, ska komma igångbra.
    sedan ska du ha minst 4 liter must (bär/fruktmassa el dyl)
    svavling behövs 1-2 g
    Jästnärsalt 4 g
    Vinsyra 20-30 g
    socker ca 4 kg (matas på 2 kg i början, efter 1 v 1 kg till, efter 3 v 1 sista kg).

    Bra att ha - jäshink typ 25 L, lättare att diska o rengöra än glasdamejeanner tycker jag. Ett bra jäsrör o bra tätning till behövs. Sen ska man veta att det luktar en del under jäsningen.....


    Det är mkt länge sen jag gjorde eget vin, det blev väl inte alltid så lyckat. Bäst har jag för mig att det blev på riktigt fina bär o frukt, svartvinbär är ypperligt, hallon mkt trevligt men ack så lyxigt. Jordgubbar om man får tag på billigt när det är säsong...

    Man kan också använda sig av den avrunna bärmassan efter man saftat o sätta vin på resterna....

    Maskrosvin gjorde jag en sommar, det var mkt jobb med men väldigt intressant smak! Det gör jag gärna igen, sökte recept på nätet, tror att Allt om Mat publicerade ett recept också just innan det blev förbjudet att göra eget fruktvin. Är det lagligt nu???? :)

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Här kommer ett till:
    Reidars apelsinvin ca 15 L, 6 veckors sats.

    4 kg socker
    1 hg vanliog bakjäst
    25 gram hjorthornssalt/bikarbonat

    10 apelsiner - tvättas och klyftas
    3 citroner - dito
    10 potatisar - skalas och skivas
    8 L vatten

    Blanda ihop, står 14 dgr, sila bort "grejset"
    Stå ytterligare 14 dagar, sila, tappa upp på flaskor
    stå 14 dagar till. Klart.

    Det här minns jag som tämligen alkoholstarkt men faktiskt rätt gott. Har för mig att jag också använde detta som bas för egen glögg. Apelsinsmaken var ganska framträdande.

    /Mia

  • kajsa36 9 mars 2008

    :o ops... ja nog tror jag att det är lagligt... kanske ska ta reda på det först ...:o men tack så mycket för receptet.....(Y)

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Det är med hemgjort vin som med mkt annan matlagning , man utgår från ett grundrecept o sen är det fritt fram för egen inspiration. Det är det som är så kul. Jag blir sugen att prova igen. O sen blir man duktigare på det ju oftare man gör det. Riktigt bra hemgjort vin är en rolig gåbortspresent med. *ler*

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    NU såg jag att du skrev Vitt vin.
    Ngt jag aldrig testat själv, men kan tänka mig att det ska gå bra att experimentera med är ju fläder! Jag älskar fläderblomssaft - det gör jag varje år.

  • anluk 9 mars 2008

    Här kommer receptet på maskros vin. Har aldrig testat själv men vet att min mammas moster ofta gjorde det.

    7 liter maskrosblommor
    1 kg russin
    Saft av 4 citroner
    6 mg B-vitamin
    4 g jästnärsalt
    vinjäst, se mängd enligt paket
    2,5 kg socker


    Koka upp 7 liter vatten. Lägg maskrosor, russin och citronsaft i en stor jästhink och slå över kokande vatten. Rör om. Täck över med en handduk och vänta tills temperaturen sjunkit till 20 grader. Mät med termometer innan du tillsätter jästnärsalt, jäst och B-vitamin. Rör om och ställ att jäsa. Blommorna bilder ett lock som ska tryckas ner några gånger om dagen då och då för mer smak. Efter 4 dagars jäsning tappar du om vinet och tar bort maskrosor och russin. Rör i sockret så att det löser sig och justera upp mängden med ljummet vatten till 10 liter. Låt jäsa vidare med jäslås tills jäsningen avstannat efter några dagar. Sockerhalten ska ha sjunkit rejält. Smaka på det också. Dra om det till ett nytt kärl utan bottensatsen. Vinet gör då ett sista ryck och efter något dygn kan du avsluta gäsningen med lite vinsvavla för att vara säker på att det inte fortsätter jäsa efter buteljering.
    Ger ca 10 liter vin.

  • The_mama97mia 9 mars 2008

    Hej Anluk, när jag gjorde maskrosvin (tyvärr har jag inte kvar receptet) har jag för mig att det var viktigt att inget grönt fick finnas med på själva blomman, alltså bara de små gula pillidutterna. Det var det som var så himla pyssligt. Vet du ngt om det??? /Mia

  • anluk 9 mars 2008

    Nej vet faktiskt inget om det. Mammas moster är död så henne kan jag tyvärr inte fråga och som sagt jag har aldrig testat receptet själv. Skall höra med mamma om hon vet, återkommer.

  • Lindanemon 19 mars 2008

    Jag gjorde en gång en sorts sherry, den var gjord på rödbetor och fantastiskt god (L). Men när mitt hus brann ner, försvann även det. Finns det hos någon av Er?

  • Lovis 19 mars 2008

    Jag har ett, är det detta ?
    Sherry av rödbetor

    10 stora rödbetor
    1/2 kg russin
    4 l vatten
    50 gr jäst
    1 ½ kg socker
    1 skiva grovbröd
    Skrubba rödbetorna. Koka dem i 4 tim. Kasta rödbetorna och sila spadet. Mät upp och späd till 4 l igen. Koka det med sockret. Häll över i en spann med russinen i. Låt svalna till 35 gr. Bred jästen på grovbrödet och lägg ovanpå, med jästen neråt. Täck över med plastfolie. Stick några lufthål med nål. Låt stå 5 veckor.

  • Lindanemon 19 mars 2008

    Det påminner helt klart om det gamla receptet, kommer ihåg att man skulle bre jäst på en skiva bröd.
    TACK :D
    Skall helt klart prova detta i sommar, när mina rödbetor kommer upp.

  • Lovis 19 mars 2008

    Har inte själv gjort det men min mamma har, och det blev väldigt gott som du säger.

  • Queenie 19 mars 2008

    Vore kul om ni kunde skriva in era vinrecept här på matklubben så att man kan spara dem i sin kokbok.

  • The_mama97mia 20 mars 2008

    Jag undrar om ngn har recept på vin av sherrytyp som man gör på hel råg????

    Jag ska skriva in mina recept på vin. Det är kul att ha en sån här tråd, man kan rapportera om lyckade och mindre lyckade experiment....
    :)

  • kocken22 23 oktober 2008

    OK.. Till att börja med.. Använd aldrig vanlig bakjäst. Ta vanlig vinjäst istället.
    Har gjort rödbetssherry en gång och den var på vanlig bakjäst. Gjorde om den några år senare och använde vinjäst istället, det blev mycket bättre.
    Vinjästen jäser renare än vanlig bakjäst. Och den har inte några bismaker.

    Ett forum som är bra kommer här...
    http://www.bryggforum.nu/

    Där fins recept, tips och mycket mycket mer.
    Är själv en flitig inskrivare på forumet...

    Uppe i tråden diskuterades det maskrosvin...
    När man ska göra maskrosvin ska det mesta av det gröna vara bortklippt...
    Jag plockade maskrosor, klippte av det gula med sax. jättesmidigt... Lite grönt gör inget...
    Maskrosvinet ligger nu och lagras. Det ska lagras i ett år innan man ska dricka det..Den som väntar på något gott....
    Jag har inte ens smakat på det men det är starkt, 22 % fick jag upp det till...

    Är det någon som vill ha receptet så hojta till...

  • The_mama97mia 23 oktober 2008

    Kocken22, tack! Hojtar!!!! Vill gärna ha receptet!

  • boz1965 23 oktober 2008

    Skrivet av kajsa36 den 9 mar 2008

    (Y) Skulle så gärna vilja prova att göra eget "vitt" vin från grunden... (ingen färdig sats)... men kan inte hitta ngt recept är det någon som har ngt recept att dela med sig av??? :p:p:p


    Jag har en gammal bok om hembryggning av vin från Saturnus-bolaget. Den är från 40-talet.

    Geeeeeez! Det finns vinrecept där vars smak inte är från den här världen...

    YUMMY!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.