Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemgjort vin

  • segerwitch 23 oktober 2008

    Skrivet av boz1965 den 23 okt 2008

    Skrivet av kajsa36 den 9 mar 2008

    (Y) Skulle så gärna vilja prova att göra eget "vitt" vin från grunden... (ingen färdig sats)... men kan inte hitta ngt recept är det någon som har ngt recept att dela med sig av??? :p:p:p


    Jag har en gammal bok om hembryggning av vin från Saturnus-bolaget. Den är från 40-talet.

    Geeeeeez! Det finns vinrecept där vars smak inte är från den här världen...

    YUMMY!


    :pDet tycker jag absolut att du skall lägga in som recept! hihi
    :p(Y)

  • Mellanbellan 23 oktober 2008

    Skrivet av mama97mia den 20 mar 2008

    Jag undrar om ngn har recept på vin av sherrytyp som man gör på hel råg????

    Jag ska skriva in mina recept på vin. Det är kul att ha en sån här tråd, man kan rapportera om lyckade och mindre lyckade experiment....
    :)


    Det kanske är denna:
    Sherry

  • LaJefa 23 oktober 2008

    Skrivet av mama97mia den 9 mar 2008

    Här kommer ett till:
    Reidars apelsinvin ca 15 L, 6 veckors sats.

    4 kg socker
    1 hg vanliog bakjäst
    25 gram hjorthornssalt/bikarbonat

    10 apelsiner - tvättas och klyftas
    3 citroner - dito
    10 potatisar - skalas och skivas
    8 L vatten

    Blanda ihop, står 14 dgr, sila bort "grejset"
    Stå ytterligare 14 dagar, sila, tappa upp på flaskor
    stå 14 dagar till. Klart.

    Det här minns jag som tämligen alkoholstarkt men faktiskt rätt gott. Har för mig att jag också använde detta som bas för egen glögg. Apelsinsmaken var ganska framträdande.

    /Mia


    Detta ska jag helt klart testa.....spännande. Mina apelsiner och citroner är inom kort mogna...hoppas att jag hinner sätta detta vin ...så att det är färdigt innan jul.

    Finns detta recept i din receptsamling??? Jag går in på din sida o tar en koll.

  • Limparion 23 oktober 2008

    Jag är sugen på att testa apelsinvinet... synd att det ska ta så lång tid innan man får smaka bara...:p

  • segerwitch 25 oktober 2008

    Skrivet av kocken22 den 23 okt 2008

    OK.. Till att börja med.. Använd aldrig vanlig bakjäst. Ta vanlig vinjäst istället.
    Har gjort rödbetssherry en gång och den var på vanlig bakjäst. Gjorde om den några år senare och använde vinjäst istället, det blev mycket bättre.
    Vinjästen jäser renare än vanlig bakjäst. Och den har inte några bismaker.

    Ett forum som är bra kommer här...
    http://www.bryggforum.nu/

    Där fins recept, tips och mycket mycket mer.
    Är själv en flitig inskrivare på forumet...

    Uppe i tråden diskuterades det maskrosvin...
    När man ska göra maskrosvin ska det mesta av det gröna vara bortklippt...
    Jag plockade maskrosor, klippte av det gula med sax. jättesmidigt... Lite grönt gör inget...
    Maskrosvinet ligger nu och lagras. Det ska lagras i ett år innan man ska dricka det..Den som väntar på något gott....
    Jag har inte ens smakat på det men det är starkt, 22 % fick jag upp det till...

    Är det någon som vill ha receptet så hojta till...



    :pHojt, hojt! vill också ha receptet(Y)

  • kocken22 26 oktober 2008

    Skrivet av kajsa36 den 9 mar 2008

    :o ops... ja nog tror jag att det är lagligt... kanske ska ta reda på det först ...:o men tack så mycket för receptet.....(Y)



    Nej, det är inte olagligt...

  • kocken22 26 oktober 2008

    Har nu lagt in receptet på maskrosvin i mina recept, kolla och sätt...

    Lycka till...

  • redd 26 oktober 2008

    Maskros rekomenderas, hade lite för ett par år sedan.. Var som att "dricka" en varm sommardag liggandes i gräset.
    Och man skall endast använda det gula ifrån maskrosorna, annars går det åt skogen Och mängden skall räknas ihoppressad och inte lös, blir en himla massa maskrosor. Men går ju att betala granungarna en slant för att göra det, ganska skoj att plocka blommorna på maskrosorna och lämna själken ;P

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.