Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med er erfarenhet att saftkok.

  • asamariah 7 augusti 2008

    Kokade saft igår på nyplockade vinbär. Av 2 kg bär fick jag inte ens en halvliter saft. Är det så? Den blev dessutom rejält klumpig. Fast jag lät den rinna av själv i säkert 2 timmar så hade jag knappt 30 cl. Bärmassan var så otroligt tjock och kompakt. Jaag var tvungen att göra så så jag fått höra att man inte ska. Alltså klämma för att få ut mer saft. Var det därför den blev klumpig?

    Vad gjorde jag för fel som gjorde bär massan som jag kokade först så himla kompakt? Klämde jag sönder den mot grytkanten för mycket?

    Någon som har erfarenhet av saftmaja? Är det enklare att lyckas med den.

    Den färdiga (om än klumpiga) saften blev rätt god dock. Men jag slipper gärna klumpar och vill gärna kunna producera lite mer.

    Supertacksam för svar

  • zonale 7 augusti 2008

    Jag rårör alltid min saft. Det ger mer i utbyte och bevarar vitaminerna. Nog låter det som om din saft blev alltför koncentrerad men som sagt jag rårör min. Det kommer säkert någon som har erfarenhet av kokt saft, vänta bara en stund!!!!!!!:)

  • ikah 7 augusti 2008

    Hur mycket vatten hade du?
    Till 1 kg bär är det allt från 3-6 dl vatten.
    Saftiga eller välmogna bär har man allt från 3-4 dl och till vinbär har man mer ca 5-6 dl.

    Jag brukar koka saft när jag har lite bär men annars har jag saftmajan.
    Enklare vet jag inte om den är, mera disk blir det!:)

  • Bianca 7 augusti 2008

    Jag använder saftmaja när jag saftar. Det är suveränt enkelt. Man behöver inte rensa bären/frukten utan bara sockra uppepå den och vänta på att saften ska rinna ner. Enligt instruktion har man ju då redan fyllt och kokat upp vattnet i den nedersta behållaren. Jag brukar tappa ut saft och hälla över bären ett par gånger. Natriumbensoat till konservering och så är det bara att hälla på flaskor.

  • asamariah 7 augusti 2008

    Skrivet av ikah den 7 aug 2008

    Hur mycket vatten hade du?
    Till 1 kg bär är det allt från 3-6 dl vatten.
    Saftiga eller välmogna bär har man allt från 3-4 dl och till vinbär har man mer ca 5-6 dl.

    Jag brukar koka saft när jag har lite bär men annars har jag saftmajan.
    Enklare vet jag inte om den är, mera disk blir det!:)


    Jag hade 6 dl vatten. Så tricket är alltså att ha mer vatten då...hm. Svårt att veta hur mycket vatten man ska ha då ju. I mitt recept stod det 3dl till 500g bär. Och totalt hade jag 1000g bär (skrev nog fel först i frågan)

  • asamariah 7 augusti 2008

    Skrivet av Bianca den 7 aug 2008

    Jag använder saftmaja när jag saftar. Det är suveränt enkelt. Man behöver inte rensa bären/frukten utan bara sockra uppepå den och vänta på att saften ska rinna ner. Enligt instruktion har man ju då redan fyllt och kokat upp vattnet i den nedersta behållaren. Jag brukar tappa ut saft och hälla över bären ett par gånger. Natriumbensoat till konservering och så är det bara att hälla på flaskor.


    Kan man anävända frysta bär då också? Är lite lur på att frysa in bären och göra saften när jag har tillgång till en maja om ett par veckor.

  • asamariah 7 augusti 2008

    Skrivet av hubert06 den 7 aug 2008

    Jag rårör alltid min saft. Det ger mer i utbyte och bevarar vitaminerna. Nog låter det som om din saft blev alltför koncentrerad men som sagt jag rårör min. Det kommer säkert någon som har erfarenhet av kokt saft, vänta bara en stund!!!!!!!:)


    Oj, vilken rookie jag känner mig som. Hur rårör man den?

  • ikah 7 augusti 2008

    Frysta bär går alldeles utmärkt att använda.(Y)
    Bara att hälla de i saftmajan så sköter de sig själv.:)

  • zonale 7 augusti 2008

    Lägger upp min rårörda vinbärssaft men jag rårör hallon, jordgubbar, lingon, blåbär mm:)
    Rårörd svartvinbärssaft

  • Gnagett 7 augusti 2008

    Kokade saft när barnen var små. Då hade jag 6 liter röda vinbär, 1,5 liter vatten, 6 dl socker/liter avrunnen saft, 3 krm natriumbensonat, 3 krm kaliumsorbat. Saften skall helst inte självrinna mer än 30 minuter för att bevara vitaminerna.
    Det blir också gott att blanda i 1 liter jordgubbar i, blir lite sötare saft då. Man kan också koka saft på bärmassan, man följer då ett annat recept. Vill du ha det skriver jag gärna ner det också.

  • mariew64 12 augusti 2008

    Jag tar alltid reda på svartvinbärsbladen o gör saft på dom.
    Busenkelt!!
    3 dl blad
    1 citron skivas
    2p citronsyra
    1/2 dl vatten
    2kg socker
    natriumbensoat
    koka ihop allt o låt stå kallt i 5 dygn,sila edan i silduk o slå på rena flaskor.
    Blandas sen som saft...
    jag brukar göra flera satser samtidigt.

  • sonja55 12 augusti 2008

    Jag kokar endast bären i saftmajan utan socker , mäter sedan upp den saften som har blivit och kokar om den med socker. Tycker att det blir socker kvar som inte löser sig i saftmajan . (Y)(Y)

  • K-kristina 12 augusti 2008

    Jag kokar aldrig saft utan gör dricka ex Röd vinbärsdricka. Detta recept är perfekt har just ne sats på gång i kylen(Y)

  • MalinJ 12 augusti 2008

    Jag gjorde vinbär och körsbärssaft för ett tag sedan. Vet att jag fick klura lite för i min kokbok stod det att körsbär innehåller så mycket vatten och lite pektin att man knappt ska tillsätta något. Det var bara någon dl. vinbären innehåller naturligt mycket pektin och behöver därför mycket vatten när man saftar dem. Eftersom jag hade körsbären också minskade jag på vattnet lite, men den blev ändå koncentrerad. Och i år tycker jag den är mer koncentrerad än vanligt. Men jag kokar min själv på spisen med vanlig sil. Vet inte hur saftamajorna fungerar. :'(

  • bellekrus 13 augusti 2008

    Hejsan! Har ej så stor erfarenhet av att koka saft. Har dock gjort det och det gick bra. Men har hört av någon att om bären är dåligt mogna så kan saften geléa sig. Vet ej om det stämmer dock.

  • chamari 21 augusti 2008

    Jag gör som "sonja55" kokar bären i saftmajan utan socker men istället för att koka om den med socker så tappar jag upp den varma saften från saftmajan i en panna och rör direkt ner sockret.
    Saften är ju varm så sockret löser upp sig direkt.
    Man får ut mer saft när man inte sätter till sockret i majan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.