Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp med förslag på mousserande vin!!

  • safir74 18 december 2008

    Jag behöver förslag på något gott mousserande vin att dricka på Nyårsafton. Jag gillar nämligen inte champange. Jag har testat Chapel Hill samt Freixenet Cordon Negro Brut och dem tyckte jag inte om (N)
    Vore tacksam för förslag (Y):D

  • systeryster 18 december 2008

    http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7711&Butik=0&SokStrangar=MOUSSERANDE+VINER%2c+s%u00f6ta%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3abland+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aFyllighet%3aFruktsyra%3a
    Jag tycker inte om när bubblet är för torrt eller som vi som inte förstår oss på det fina i kråksången säger, surt! Det jag brukar skåla i skulle förmodligen ingen finsmakare dricka på nyårafton, men jag tycker att det är gott.:p Gott Nytt år!:D

  • Erajscha 18 december 2008

    Du kanske skulle gilla något halvsött bubbel bättre? Typ Asti Cinzano eller svenska Amadeus?

  • safir74 18 december 2008

    Skrivet av systeryster den 18 dec 2008

    http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=7711&Butik=0&SokStrangar=MOUSSERANDE+VINER%2c+s%u00f6ta%3aAlla+l%u00e4nder%3aAlla+storlekar%3abland+annat%3a-%3aS%u00f6tma%3aFyllighet%3aFruktsyra%3a
    Jag tycker inte om när bubblet är för torrt eller som vi som inte förstår oss på det fina i kråksången säger, surt! Det jag brukar skåla i skulle förmodligen ingen finsmakare dricka på nyårafton, men jag tycker att det är gott.:p Gott Nytt år!:D


    Tackar. Såg att det fanns i liten flaska så i morgon är det jag som ska handla en sådan för att provsmaka. :D(L)

  • safir74 18 december 2008

    Skrivet av Erajscha den 18 dec 2008

    Du kanske skulle gilla något halvsött bubbel bättre? Typ Asti Cinzano eller svenska Amadeus?


    Länken som systeryster skrev in var Asti Cinzano. Tackar :D(L)

  • matnjutaren 18 december 2008

    Jag är inte heller någon njutare av champagne men...har du någon gång provat..Louis Roederer Carte Blanche? Det var en champagne som föll, i alla fall mej, i smaken. Den är halvsöt och riktigt "mumsig".:)
    Osäker på vad den kostar idag men den tillhör inte det billigare sortimentet, tyvärr.
    Drickvärd var den, verkligen. (Y)

  • Gnagett 18 december 2008

    Knutstorp Sparkling är ett svenskt mousserande vin gjord på vita vinbär. Mycket gott. Enda kruxet är att det måste beställas.

  • Matvagott 18 december 2008

    Skrivet av safir74 den 18 dec 2008

    Jag behöver förslag på något gott mousserande vin att dricka på Nyårsafton. Jag gillar nämligen inte champange. Jag har testat Chapel Hill samt Freixenet Cordon Negro Brut och dem tyckte jag inte om (N)
    Vore tacksam för förslag (Y):D



    Hejsan....

    Har du en soda strimmer????
    Om så är fallet ..Ta ett vitt vi som du gillar och kolsyra det..
    Kallasbra...

  • LillaJa 19 december 2008

    Här kommer ett förslag.
    Provade denna i onsdags, den blev godkänd av samtliga gäster.
    Det var nr 6505 pris 149:- Graham Beck Blanc de Blancs Brut (Sydafrika)
    perfekt till skaldjur, buffe´och tolvslaget (Y)

  • kristin1979 19 december 2008

    Personligen gillar jag caudarniau (eller vad den nu heter :-))
    Lättdrucken men inte föör söt.

  • monac 19 december 2008

    cinzano reserva mycket gott. halvtorr:)(Y)

  • monac 19 december 2008

    Tycker du att du vill lägga en slant...rekomenderar jag "gula änkan"(Y)

  • safir74 19 december 2008

    Skrivet av matvagott den 18 dec 2008

    Skrivet av safir74 den 18 dec 2008

    Jag behöver förslag på något gott mousserande vin att dricka på Nyårsafton. Jag gillar nämligen inte champange. Jag har testat Chapel Hill samt Freixenet Cordon Negro Brut och dem tyckte jag inte om (N)
    Vore tacksam för förslag (Y):D



    Hejsan....

    Har du en soda strimmer????
    Om så är fallet ..Ta ett vitt vi som du gillar och kolsyra det..
    Kallasbra...


    Nej har ju ingen soda streamer tyvärr :'(

  • Erajscha 19 december 2008

    Skrivet av matvagott den 18 dec 2008
    Hejsan....

    Har du en soda strimmer????
    Om så är fallet ..Ta ett vitt vi som du gillar och kolsyra det..
    Kallasbra...


    Man bör inte köra annat än vatten i Soda Streamern eftersom det är svårt att göra rent de delarna.

  • matnjutaren 19 december 2008

    Skrivet av matnjutaren den 18 dec 2008

    Jag är inte heller någon njutare av champagne men...har du någon gång provat..Louis Roederer Carte Blanche? Det var en champagne som föll, i alla fall mej, i smaken. Den är halvsöt och riktigt "mumsig".:)
    Osäker på vad den kostar idag men den tillhör inte det billigare sortimentet, tyvärr.
    Drickvärd var den, verkligen. (Y)


    Tänkte att..Va tusan! Man kan ju inte ge tips utan att veta priset. :p Vart inom systembolaget idag och tog reda på att denna delikata champagne..som är rosa färgad tillika, (L)går "löst" på ...håll i dej..355 riksdaler....:o Kanske dyrt? men attans vad gott det är. :D

  • matnjutaren 19 december 2008

    Skrivet av Erajscha den 19 dec 2008

    Skrivet av matvagott den 18 dec 2008
    Hejsan....

    Har du en soda strimmer????
    Om så är fallet ..Ta ett vitt vi som du gillar och kolsyra det..
    Kallasbra...


    Man bör inte köra annat än vatten i Soda Streamern eftersom det är svårt att göra rent de delarna.


    Vad BRA att du upplyste om det Erajscha! (Y)(Y)(Y)
    Det blir lätt ena "otäckingar" till bakterier i dom trånga gångarna.(N) Sånt inte alla kanske tänker på..så..än en gång..Tack!
    *Kram*/Marita

  • safir74 20 december 2008

    Hejsan!
    Nu i kväll har jag testat Asti Cinzano. Sött och gott var det. (Y) Påminnde lite om cider. Senare ska jag testa Henkell Trocken. :D

  • farmoringer 20 december 2008

    Asti Cinzano ska vi ha till nyår i år...

  • anluk 21 december 2008

    Själv älskar jag ju riktig champange men som sagt det är det ju inte alla som gör. Då kan jag precis som fler redan gjort varmt rekommendera Asti Cinzano. Mycket gott till en bra peng.

  • majamia 21 december 2008

    Lambrusco tycer jag är jättegott! Kan återkomma med närmre namn om du är intresserad. :-)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.