Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur länge kan jag spara alkohol?

  • stinalena 21 februari 2010

    Hej!
    Jag är ingen storkonsument av alkohol, men har ändå ett ganska stort alkoholförråd. Tänkte jag skulle behöva slänga ut en del som stått där hur länge som helst. Men jag har ingen aning om hur länge man kan spara de olika sorterna.

    Så, någon som vet??? Hur länge håller sig:

    Vitt vin
    Rött vin
    Champagne
    Mousserande vin
    Likör (Öppnade flaskor)
    Sprit såsom vodka (öppnade flaskor)

    Vissa sorter kanske man kan spara hur länge som helst, vad vet jag???

  • Amika 21 februari 2010

    Alla vinsorter som är oöppnade kan du spara hur länge som helst, alltså även champagne och mousserande vin.

    Likör, om det är grädde i, så som bailys amarula m.m. titta på flaskan om det står något datum. Annars, lukta titta och smaka.

    Ren sprit så som vodka m.m. kan du ha hur länge som helst, även öppnade flaskor.

    mvh
    Jonna

  • MatAnders 21 februari 2010

    Har aldrig haft det problemet :) men Amikas svar låter bra.

  • Gnurf 21 februari 2010

    Får jag Chans på dig!??? (L)

    Skrivet av stinalena den 21 feb 2010
    Jag är ingen storkonsument av alkohol, men har ändå ett ganska stort alkoholförråd...

  • Gnurf 21 februari 2010

    Jättebra svar Amika...förutom delen med "alla oöppnade vinsorter kan man spara hur länge som helst"...:)

  • boz1965 21 februari 2010

    Skrivet av Gnurf den 21 feb 2010

    Jättebra svar Amika...förutom delen med "alla oöppnade vinsorter kan man spara hur länge som helst"...:)


    Rätt! Vin är, om inte färskvara, så har det i vilket fall som helst begränsad hållbarhet. Låt vara att det handlar om årtionden (vid de rätta lagringsomständigheterna), men i alla fall.

  • The_mama97mia 21 februari 2010

    hehe... spara???
    *host*
    men håller med ovanstående talare...
    Ett tips - har du typ Baileys eller gräddbaserade likörer, förvara i kylen...

  • amoz 21 februari 2010

    Bra svar från Amika och visst är det så att vi litar lite dåligt på vår egen smak och lukt:o

  • Countrygirl 21 februari 2010

    Sprit och likörer kan man spara men vin kan bli riktigt surt och otäckt om man lagrar det. Det är bara vissa viner som passar för det. Använd vinet i såser och stuvningar. Det ger god smak.

    Eller bjud in vänner på en riktig brakfest!

  • stinalena 21 februari 2010

    Ok, tyckte nämligen att några av mina vita viner fått en lite grumlig gul färg. Men de har ju också legat där ett antal år.....Vi pratar 10-tal!

    Tack alla för svaren. ! Och japp gnurf. Jag är singel och öppen för alla förslag. (L) Haha

    Jag får väl kanske anordna en Matklubbsfest, så får vi ha bartömning helt enkelt!!! (Y)

  • FruAst 21 februari 2010

    Gör det vi kommer gärna och tömmer dina förråd. (Y)

  • Gnurf 21 februari 2010

    Ja herrejösses...jag flyger lätt ner till den Festen. Singelkvinnor, öppna för alla förslag OCH med ett stort barskåp. Det är hårdvaluta det...:p

  • jimboz 21 februari 2010

    Ett förslag är att anlita Schenker, Dhl eller Posten och fixa en körning precis utanför min dörr. Jag kan provsmaka allt och det som är något att ha skickar jag tillbaka :p

    Jag lovar X

  • Marre73 24 maj 2010

    Har rätt mycket själv och dricker väldigt sällan, det jag gör med tex likörer är att använda dem i bakverk, tex moccarutor och rulltårtor mm det blir kanon!(Y)

  • evelinamarina 20 maj 2013

    Slänger in en relaterad fråga i en tre år gammal tråd.. Men jag undrar lite hur länge en öppnad Bacardi Strawberry Daiquiri håller? Den är på cirka 14-15% tror jag.

  • Gutis 22 maj 2013

    Rödvin är bra o gott att ha i marinader nu när det är grilltider.

  • kallebakom 26 maj 2013

    kanske känner bekant som kan destilera om alltihopa ? det vore det bästa !

  • delinat 6 mars 2014

    Bara en bråkdel av alla viner på marknaden lämpar sig för särskilt lång lagring. Och om de gör det, bör de ju lagras under rätta omständigheter, alltså i vinkällare. Att ha ett billigt vitt stående i kylen i åratal eller i skafferiet är knappast att rekommendera!

  • klee 9 mars 2014

    alltid konserverade

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.