Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Irish Coffe

  • lyander 29 november 2008

    Hur blandar jag en god irish coffe, det e ju så gott.:)

  • bernit 29 november 2008

    Skrivet av lyander den 29 nov 2008

    Hur blandar jag en god irish coffe, det e ju så gott.:)


    4 cl Irländsk blended whiskey
    2 tsk farinsocker
    starkt bryggkaffe
    lättvispad eller skakad grädde

  • anluk 29 november 2008

    Mmmm blir riktigt sugen själv. Viktigt att det är farinsocker och inte vanligt socker.

  • LaJefa 29 november 2008

    Skrivet av bernit den 29 nov 2008

    Skrivet av lyander den 29 nov 2008

    Hur blandar jag en god irish coffe, det e ju så gott.:)


    4 cl Irländsk blended whiskey
    2 tsk farinsocker
    starkt bryggkaffe
    lättvispad eller skakad grädde


    4 cl Irländsk blended whiskey...var inte det lite väl snålt :D, eller serverar du kanske dem små och ofta istället :D

    Tycker om att dricka Irish coffeé i stora glas (alltså krävs mer än 4 cl whiskey)...gärna lite pudrad eller riven choklad på toppen av grädden.

    Skååååååååååååååål!

  • bernit 29 november 2008

    Skrivet av lajefa den 29 nov 2008

    Skrivet av bernit den 29 nov 2008

    Skrivet av lyander den 29 nov 2008

    Hur blandar jag en god irish coffe, det e ju så gott.:)


    4 cl Irländsk blended whiskey
    2 tsk farinsocker
    starkt bryggkaffe
    lättvispad eller skakad grädde


    4 cl Irländsk blended whiskey...var inte det lite väl snålt :D, eller serverar du kanske dem små och ofta istället :D

    Tycker om att dricka Irish coffeé i stora glas (alltså krävs mer än 4 cl whiskey)...gärna lite pudrad eller riven choklad på toppen av grädden.

    Skååååååååååååååål!

    Kan hålla med men då blir det också mer farinsocker och kaffe!!!!

  • lyander 29 november 2008

    Tack nu är nästa fredag räddad!(Y)(Y)

  • LaJefa 29 november 2008

    bernit!!! hur många cl kaffe beräknar du till 4 cl whiskey?
    Ska kanske erkänna att jag tar nog alltid lite extra whiskey...och mindre farinsocker...men det e bara för att jag inte dricker kaffe med socker i vanliga fall...tycker min Irish e jättegod i alla fall.

    Här kommer oxå ett annat litet tips...heter BellMonte..en god liten kaffe som många spanjorer tar ute på baren på morgonen för "att komma igång".

    2 cl billig konjak
    3 cl starkt kaffe
    1 cl sötad kondens mjölk

  • Gnurf 29 november 2008

    Åh fan La Jefa...jag äter Havegrynsgröt på morgonen...det kommer man igång bra på...:p

  • bernit 29 november 2008

    Skrivet av lajefa den 29 nov 2008

    bernit!!! hur många cl kaffe beräknar du till 4 cl whiskey?
    Ska kanske erkänna att jag tar nog alltid lite extra whiskey...och mindre farinsocker...men det e bara för att jag inte dricker kaffe med socker i vanliga fall...tycker min Irish e jättegod i alla fall.

    Här kommer oxå ett annat litet tips...heter BellMonte..en god liten kaffe som många spanjorer tar ute på baren på morgonen för "att komma igång".

    2 cl billig konjak
    3 cl starkt kaffe
    1 cl sötad kondens mjölk


    Har inte mätt men skulle tippa dubbelt så mycket kaffe som whiskey - skall kolla nästa gång (gör alltid i samma glas)

  • LaJefa 29 november 2008

    Skrivet av Gnurf den 30 nov 2008

    Åh fan La Jefa...jag äter Havegrynsgröt på morgonen...det kommer man igång bra på...:p


    Sorry killen men jag hatar havregrynsgröt...så en liten BellMonte låter bättre för mig:D

  • LaJefa 29 november 2008

    Skrivet av bernit den 30 nov 2008

    Skrivet av lajefa den 29 nov 2008

    bernit!!! hur många cl kaffe beräknar du till 4 cl whiskey?
    Ska kanske erkänna att jag tar nog alltid lite extra whiskey...och mindre farinsocker...men det e bara för att jag inte dricker kaffe med socker i vanliga fall...tycker min Irish e jättegod i alla fall.

    Här kommer oxå ett annat litet tips...heter BellMonte..en god liten kaffe som många spanjorer tar ute på baren på morgonen för "att komma igång".

    2 cl billig konjak
    3 cl starkt kaffe
    1 cl sötad kondens mjölk


    Har inte mätt men skulle tippa dubbelt så mycket kaffe som whiskey - skall kolla nästa gång (gör alltid i samma glas)


    Ok..då låter det bra..tror att jag kör typ samma mix i mitt stora glas. Kör gärna min Irish i stort glas så att jag slipper fylla på så ofta...hehe!

  • systeryster 30 november 2008

    Trixet är att blanda kaffet med farinsockret för att sedan hälla 4 cl Irländsk blended whiskey som en spegel ovanpå kaffet, genom att hälla det efter kanten på glaset, så att det lägger sig försiktigt ovanpå.Sedan klickar man i grädden lika försiktigt.Blir jättegott när man silar kaffet i genom whiskeyn och grädden, när man tar en liten klunk.:p

  • lillawe 30 november 2008

    Håller med systeryster men kan nog tycka att det blir lite "kasklikt", jag bor i norrland.....

  • Boundin 30 november 2008

    Gillar inte whiskey i vanliga fall, men i en Irish funkar det utmärkt! Provat med Jameson nu sist, ngt tips på annan irländsk whiskey som är god?

  • irrevirre 30 november 2008

    Visst är det gott!

    Så här brukar vi göra:

    Irish coffee

  • systeryster 30 november 2008

    kaffe karlsson är också gott.Lika förfarande men man byter ut whiskey mot cointreu och bailys.
    själv brukar jag då skippa farinsockret, det blir ju väldigt sött ändå.:p

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.