Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kaffe

  • flabban 18 januari 2009

    Jag är ingen stor kaffedrickare, men på morgonen är det ett måste och då blir det Gevalia mellanrost brygg, 2-3 koppar svart.

  • monfo 18 januari 2009

    Efter utprovning under många år som kaffedrickare (började när jag var 2) så har vi för tillfället stannat på Zoega. Min man och jag har lite olika önskan på styrka så jag brukar variera sorterna men Mollbergsblandning och Mezzo och blue java (tror jag den heter) är de vanligaste

  • majamia 18 januari 2009

    På morgonen vill jag ha vanligt bryggkaffe och vi använder zoegaskaffe och jag gillar med mjölk. Annars dricker vi mest espresso eller latte. Har en helautomatisk espressobryggare och till den köper vi hela bönor gärna ekologiska och rättvisemärkta. Vi har haft den i tvåår nu och det är svårt att klara sig utan den när man är borta, den får följa med till landet när vi är där.
    Det blir mycket gott kaffe! :D

  • farmormor 18 januari 2009

    Hemma dricker vi gevalia e-brygg bryggt i perkulator. På jobbet är det Arvid Nordquists classic. Dricker 4-5 koppar om dagen.

  • nene68 18 januari 2009

    Använder Gvalia kok i en gammal perkulatorkanna som man kokar på spisen.

  • lenajeanette 18 januari 2009

    Nescafé Lyx Mellanrost , eftersom jag är ensam kaffedrickare här hemma.

  • Gnurf 19 januari 2009

    Skrivet av redd den 18 jan 2009

    Dricker 7-15koppar om dagen på jobbet.
    Kanske 1-2koppar hemma per vecka.

    På jobbet är det kaffeautomat som gäller, Neskaffe
    Hemma är det Gevalia brygg eller Gevalia bistro i vakumkokare (känd som DonPedro).

    Ang. Zoegas tycker jag att det förvisso är starkt men saknar arom, som att drick 10%ig öl :/ Fast har inte testat det i Vakumkokaren ännu, kan ju göra underverk med smaken.


    10%...det är rejäla grejer det!! Det gillar Vi Norrlänningar att skölja ned Laxsnittarna med..:D På en tjänsteresa en gång hamnade jag på en pub i Bryssel, mitt emot hörnet där den lilla gossen står och pinkar, och beställde då en klosteröl vid namn Roquefort (som osten) på 14%. Ljuvligt smakrikt...:p

  • monac 19 januari 2009

    Skrivet av ullac den 17 jan 2009

    Hemma dricker jag Gevalia Brygg mellanrost, men på jobbet kokas vatten i vattenkokare och där är det Nescafé Lyx Mellanrost som gäller.



    Nescafé lyx här med! (L) de är godast!

  • Bianca 19 januari 2009

    Morgonen börjar med en kopp roiboste, antingen med smak av citrus eller en champagneblandning som är helt ljuvligt god. Sedan börjar allvaret. På jobbet går det väl ner nånstans runt 10 koppar per dag och zoegas mörkrost(gröna) är det. Återigen hemma blir det gärna en espresso efter maten. Läste häromdagen att man inte blir dement om man dricker kaffe så jag fortsätter väl med mina (o)sunda vanor (Y)
    Måste väl också erkänna att innan jag flyttade norrifrån så var det kokkaffe på Gevalia även för mig och det var alldeles utmärkt gott vad än alla säger! Sådetså. :D

  • Ingan 19 januari 2009

    Det blir nescafe' som det är bra pris på Lidl.(Y)

  • monas 19 januari 2009

    Nej inget nescafe utom i nödfall när man är borta
    som den skåning jag är så är det zoegas som gäller
    röd eller fonza även colombia går an.
    Det blir mellan 8-15 koppar om dagen.

  • JennyV 19 januari 2009

    Här dricker vi 2-6 koppar per dag med Löfbergs lila i en perkulator men för min del dricker jag lika gärna te! Det är lika gott vilket som!

  • Nusse 19 januari 2009

    (Y)

  • Nusse 19 januari 2009

    Jag gillar inte helt mörkrostat kaffe, utan föredrar mellanmörk rostning. Arvid Nordqvists Gran Dia är favorit just nu.(L)
    Jag är en kaffetunna av gigantiska mått mätt och dricker minst 10 muggar kaffe om dagen(och då är det milt tilltaget):p
    Undrar hur länge min mage pallar..:o

  • Babzan 19 januari 2009

    Ålskar att dricka kaffe på morgnarna, inget favorit kaffe bara det är starkt och utan mjölk och socker. Snabbkaffe duger också:D 3-4 muggar om jag har sovmorgon,sen kan jag klara mig utan till nästa dag.

  • Glitterfia 19 januari 2009

    För min del måste jag börja min dag med 4 koppar kaffe, gevalia bistro (perkulator) med en droppe mjölk i, menar verkligen bara 1 droppe :D
    Sen kan jag vara utan kaffe resten av dagen.

  • Amika 19 januari 2009

    Jag bjuder på zoegas, ibland gevalia och ibland Löfbergs lila. Men gevalia ligger mig varmt om hjärtat, jag bodde mitt emot gevaliapalatset i Gävle förut... Doftade ljuvligt. :)

    Men jag dricker bara kaffe hemma om jag får besök. Då blir det några koppar. Annars dricker jag mest ute på fik. :)

  • RazorTongue 19 januari 2009

    Dricker ca 2 koppar kaffe om dagen. Hemma blir det Gevalia mellanrost, eller Classic, och det varierar mellan Pressobryggare och vanlig e-bryggare. På jobbet blir det en latte av nåt slag.

  • Limparion 19 januari 2009

    Allt utom snabbkaffe, som jag tycker smakar rätt vämjeligt. Jag har inte riktigt valt en favoritsort, men oftast då man är fattig blir det någon billig sort som typ icas kaffe eller euroshopper (som nog smakar bättre än icas) men annars blir det gärna Gevalia mellanrost. Jag har också nåt vagt men trevligt minne av något Luleå specialkaffe med vaniljsmak, minns inte så noga vad det hette. Oftast blir det bryggkaffe hemma, men rätt vad det är står min sambo och kokar kaffe på spisen. I perioder dricks det också mycket te.

    Ha en bra dag! /Bea

  • Dunadain 20 januari 2009

    Jag dricker baljor med kaffe. Hemma lite mindre, men på jobbet desto mer. Dricker de mesta typer av kaffe, förutom "billighetskaffe" typ euroshopper m.fl. De smakar verkligen dåligt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.