Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

KÖRSBÄRSSAFT

  • Heisjo 12 juli 2008

    Jag undrar om det finns någon som kan bidra på ett gott recept på körsbärssaft?
    Jag har ett jättestort träd med mogna bär i och jag vill gärna använda dem i år så de inte bara blir fågelmat:D

  • Poppie 12 juli 2008

    ICA.se

    Körsbärssaft
    Ingredienser
    Liten sats ca 5 dl
    1 l körsbär (ca 600 g)
    3 dl vatten
    3 dl socker
    ca 1/2 krm natriumbensoat

    Stor sats ca 4 liter
    4 l körsbär (ca 2 1/2 kg)
    1,2 l vatten
    12 dl socker
    1 tsk natriumbensoat




    Gör så här
    1.Skölj körsbären och lägg dem i en gryta. Häll på vattnet och låt koka upp.
    2.Koka bären under lock ca 15 min. Tryck bären med en sked på grytans kanter så att all saft rinner ur bären.
    3.Häll upp bären i en silställning eller ett tyg som lagts i ett durkslag. Låt stå och självrinna ca 30 min.
    4.Häll tillbaka saften i den rengjorda grytan. Låt koka upp. Rör ner sockret och rör tills det löst sig.
    5.Ta grytan åt sidan och skumma väl. Häll upp lite av saften i en kopp och rör i konserveringsmedlet. Blanda ner konserveringsmedlet i saften.

  • Poppie 12 juli 2008

    Skrivet av Poppie den 12 jul 2008

    ICA.se

    Körsbärssaft
    Ingredienser
    Liten sats ca 5 dl
    1 l körsbär (ca 600 g)
    3 dl vatten
    3 dl socker
    ca 1/2 krm natriumbensoat

    Stor sats ca 4 liter
    4 l körsbär (ca 2 1/2 kg)
    1,2 l vatten
    12 dl socker
    1 tsk natriumbensoat




    Gör så här
    1.Skölj körsbären och lägg dem i en gryta. Häll på vattnet och låt koka upp.
    2.Koka bären under lock ca 15 min. Tryck bären med en sked på grytans kanter så att all saft rinner ur bären.
    3.Häll upp bären i en silställning eller ett tyg som lagts i ett durkslag. Låt stå och självrinna ca 30 min.
    4.Häll tillbaka saften i den rengjorda grytan. Låt koka upp. Rör ner sockret och rör tills det löst sig.
    5.Ta grytan åt sidan och skumma väl. Häll upp lite av saften i en kopp och rör i konserveringsmedlet. Blanda ner konserveringsmedlet i saften.

    Ojsan, det sista kom inte med::@
    6. Häll upp saften, på väl rengjorda varma flaskor.
    7. Skruva på korken, låt kallna. Förvara saften kallt

  • Wombat04 12 juli 2008

    Poppie, kan du inte lägga ut ditt goda saftrecept på klubben?

  • Roggan 12 juli 2008

    Gud vad jag blev sugen på körsbärssaft!!!

  • Poppie 12 juli 2008

    Skrivet av Wombat04 den 12 jul 2008

    Poppie, kan du inte lägga ut ditt goda saftrecept på klubben?


    Det är inte mitt precis, jag goggla när Heisjo undrade om det fanns nåt om körsbärssaft. Så jag hittade det på ICA.se(Y)

  • Wombat04 12 juli 2008

    Jamen, lägg ut det ändå vetja! :) Du skriver ju bara ica.se som källa då ...

  • Poppie 12 juli 2008

    Skrivet av Wombat04 den 12 jul 2008

    Jamen, lägg ut det ändå vetja! :) Du skriver ju bara ica.se som källa då ...


    Jajaja, jag haaaaaaar gjort det nu:D Och vet du vad? Jag fick med en bild i receptet

  • The_mama97mia 12 juli 2008

    jag är såååå avis på alla som får tag på körsbär!
    :'(:(

  • Heisjo 13 juli 2008

    Tack så mycket, ska prova denna nu i veckan. Lovar att återkomma med resultatet om den då finns som recept(Y):D

  • Poppie 13 juli 2008

    Skrivet av Heisjo den 13 jul 2008

    Tack så mycket, ska prova denna nu i veckan. Lovar att återkomma med resultatet om den då finns som recept(Y):D

    Jag har lagt in receptet till dig:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.