Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kok-kaffe, hur gör man?

  • rosatalo 19 september 2013

    Jag har försökt koka kaffe ett par gånger. Gjorde det hos mormor på 70-talet när hon levde. Då blev det bra. Nuförtiden blir det inte bra. Vad är tricket, jag måste ha glömt det? Var snäll och beskriv exakt, hur du som kan, gör. Jag provar alla tips. Vore roligt att kunna använda min fina kaffepanna någon gång.

  • MosterNettan 19 september 2013

    Min fd svärmor kokade upp vatten kaffepannan. Sen tog hon pannan av plattan och måttade i kokkaffet i vattnet. Därefter fick det stå och sjunka och dra. Jag kommer inte ihåg hur länge det fick dra, men kaffet ska ju inte kallna...
    Hennes kokkaffe är det enda som jag tyckt om.

  • rosatalo 19 september 2013

    Undrar hur mycket kaffe till hur mycket vatten? Ska det vara ett mått till pannan har jag något svagt minne av. Jag vet inte varför jag misslyckas med något så skenbart enkelt som att koka kaffe, men har inte lyckats imponera på någon när jag kommit dragandes med pannan förväntansfullt förklarandes att nu ska det bli något alldeles extra idag till fika.

  • AngieH 19 september 2013

    Jag kommer från en lång rad kaffekokare!

    Du tar en kaffekopp, inte en stor mugg utan en liten "gammaldags" kaffekopp, och sen ett kaffemått till varje kopp + ett extra mått till pannan!

    Häll i kaffet från början, koka upp, dra av plattan. Sätt på den igen, koka upp och dra av igen. Häll lite kallt vatten i pipen och låt stå i några minuter så att sumpen sjunker.

    Lycka till! Och kom ihåg, drick inte sista klunken!

    Angiehults.blogspot.com

  • boz1965 19 september 2013

    Är inte "tricket" en liten nypa salt i kok-kaffet också? Tycker mig ha det i bakhuvudet nånstans...

  • svengelsk 19 september 2013

    Jag vill minnas att man tog 2 tsk kaffe per kopp, 1.5 dl, eller 250g till 5 liter vatten, när man kokade till många.

  • sikaal 21 september 2013

    Jag/vi gör såhär: Koka upp vattnet i kiteln, häll i kokkaffet, låt koka upp igen (rör lite så det inte pöser), låt dra några minuter, häll på en skvätt kallt vatten så det sjunker. Till 1 liter vatten tar jag 7 vanliga kaffemått, (lite rågade). Vårt vanliga husvagnskaffe! :-D Tänk på kvaliten på kaffet, jag tycker att "billigt" kaffe blir grumligt och tråkigt.
    Bli inte besviken på dem som inte gillar kokkaffe, det är ju inte alls samma sak som brygg.
    Lycka till!!

  • rosatalo 22 september 2013

    Tusen tack för alla råd, nu har det blivit riktigt kok kaffe i huset. Det där med salt i kaffet har jag inte testat än, har aldrig hört att man ska ha det i, men jag minns hur exklusivt vi tyckte det var när vi hade besök av resande folket, eller zigenare som de hette då. De blev ju inbjudna på kaffe och ville alltid ha lite salt i koppen, det tyckte vi var konstigt. Annars var de ju som alla andra fast med finare kläder tyckte vi barn och ungdomar.

  • Gnurf 4 oktober 2013

    Den allra viktigaste ingrediensen är dock att man ska sitta på en stubbe i en solig skogsglänta och se ut över en skogssjö...

  • rosatalo 4 oktober 2013

    Håller med. Får prova nästa sommar.

  • Anderstam 5 oktober 2013

    Skrivet av boz1965 den 19 sep 2013

    Är inte "tricket" en liten nypa salt i kok-kaffet också? Tycker mig ha det i bakhuvudet nånstans...


    Det stämmer med en nypa salt när man gör kaffet av smält snö.
    Därav uttrycket att samer har salt i kaffet.
    Smält snö är ju destillerat vatten och saknar naturliga salter.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.