Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Lassi eller smoothie

  • Nhg9 1 januari 2011

    Har fundera på vad skillnaden är mellan Lassi och Smoothie?
    Och om det inte är någon skillnad, varför inte kalla det lassi som det hette från början då, eller??

  • soccermum 1 januari 2011

    Om det är som jag tror så är nog inte Lassi gjord på samma ingredienser som smoothies..

    Lassi (även kallad Ayran) är väl gjord på yoghurt, vatten, salt och ev kryddor (original) eller
    rosenvatten, frukt eller bär?

    En smoothie kan vara gjord antingen på:
    * enbart på frukt och bär
    * yoghurt och frukt eller bär
    * yoghurt, mjölk och frukt eller bär
    * yoghurt, juice och frukt eller bär

    Men jag kan ju ha fel.. ;)

  • The_mama97mia 1 januari 2011

    benägen att hålla med soccermum, det som är särskilt för lassi är väl just yoghurt basen?

  • Nhg9 2 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 2 jan 2011

    Om det är som jag tror så är nog inte Lassi gjord på samma ingredienser som smoothies..

    Lassi (även kallad Ayran) är väl gjord på yoghurt, vatten, salt och ev kryddor (original) eller
    rosenvatten, frukt eller bär?

    En smoothie kan vara gjord antingen på:
    * enbart på frukt och bär
    * yoghurt och frukt eller bär
    * yoghurt, mjölk och frukt eller bär
    * yoghurt, juice och frukt eller bär

    Men jag kan ju ha fel.. ;)


    Har läst flera recept där det är yoghurt som bas i Lassi men det är det ju i Smoothies också, sen hur man "kryddar" den varierar. Lassi med rosenvatten, bär eller frukt och detsamma för smoothies - juice, bär eller frukt ....
    Så egentligen förstå jag inte förklaringen ovan :(

  • elleave 2 januari 2011

    Utdrag från wikipedia:

    "Lassi är en traditionell sydasiatisk dryck, ursprungligen från Punjab i Indien/Pakistan, som görs genom att man blandar yoghurt, vatten, salt och kryddor som till exempel ingefära, kanel, muskot, chili, spiskummin och koriander till en skummande dryck. Eftersom användandet av yoghurt introducerades i Indien av turkar, är det möjligt att lassin har sitt ursprung i drycken ayran. Den påminner även om drycken doogh, som är populär i Mellanöstern.

    I modern tid har man börjat göra söt lassi, med socker, rosenvatten eller fruktjuice av t.ex mango, citron, jordgubbar eller sitafrukt. Saffranslassi är en specialitet i Rajasthan. Under 2000-talet började lassiliknande drycker lanseras i väst som drickyoghurt."

  • soccermum 2 januari 2011

    Skrivet av Nhg9 den 2 jan 2011

    Har läst flera recept där det är yoghurt som bas i Lassi men det är det ju i Smoothies också, sen hur man "kryddar" den varierar. Lassi med rosenvatten, bär eller frukt och detsamma för smoothies - juice, bär eller frukt ....
    Så egentligen förstå jag inte förklaringen ovan :(


    Skillnaden jag var ute efter var att Lassi är smaksatt med yoghurt+salt eller rosenvatten+frukt medan smoothies enbart är sötad dryck och då aldrig innehåller rosenvatten..

    Vore intressant att höra vad äkta "lassidrickare" säger, tycker de att lassi och smoothie är samma sak så har jag bara en (dålig) förklaring och det är att vi i västvärlden i allmänhet och Sverige i synnerhet verkar ha en förkärlek till att "apa efter" och se upp till USA där jag antar att ordet smoothies kommer ifrån från första början..

    Men som sagt, skillnaden för mig personligen var just sälta/krydda gentemot sött :)

  • soccermum 2 januari 2011

    Skrivet av elleave den 2 jan 2011

    Utdrag från wikipedia:

    "Lassi är en traditionell sydasiatisk dryck, ursprungligen från Punjab i Indien/Pakistan, som görs genom att man blandar yoghurt, vatten, salt och kryddor som till exempel ingefära, kanel, muskot, chili, spiskummin och koriander till en skummande dryck. Eftersom användandet av yoghurt introducerades i Indien av turkar, är det möjligt att lassin har sitt ursprung i drycken ayran. Den påminner även om drycken doogh, som är populär i Mellanöstern.

    I modern tid har man börjat göra söt lassi, med socker, rosenvatten eller fruktjuice av t.ex mango, citron, jordgubbar eller sitafrukt. Saffranslassi är en specialitet i Rajasthan. Under 2000-talet började lassiliknande drycker lanseras i väst som drickyoghurt."





    Hmm.. så egentligen borde vi kalla yoghurtbaserad kall dryck för just drickyoghurt om vi vill försvenska ordet och lassi eller faktiskt t o m ayran om vi vill behålla ursprungsordet och kalla fruktdrycker gjorda på enbart frukt för juicer kort o gott istället för smoothies {question}
    Eller för att försvenska det också: JOS. punkt. ;)

  • frucaos 2 januari 2011

    Fast en juice är ju tunnar i konsistensen än en smoothie! En bra smoothie ska gå bäst att äta med sked tycker jag ... och den ska vara baserad på äppeljuice, inte yogurt. Men det är ju en smaksak!

  • soccermum 2 januari 2011

    Skrivet av frucaos den 2 jan 2011

    Fast en juice är ju tunnar i konsistensen än en smoothie! En bra smoothie ska gå bäst att äta med sked tycker jag ... och den ska vara baserad på äppeljuice, inte yogurt. Men det är ju en smaksak!


    Ja det är verkligen en smaksak ;) De färdiga smoothiesarna man kan köpa som enbart är gjorda på frukt och bär är inte speciellt tjocka i konsistensen utan mer som om du tänker dej Brämhults färdigpressade joser och när jag gör själv gör jag endast med yoghurtbas och vill ha milkshake-tjocklek på den så den går att dricka med sugrör :) Äppeljuice är nog det sista jag skulle ha som bas då jag inte alls är förtjust i just äppeljuice ;)

  • Nhg9 6 januari 2011

    Skrivet av soccermum den 2 jan 2011

    Skrivet av Nhg9 den 2 jan 2011

    Har läst flera recept där det är yoghurt som bas i Lassi men det är det ju i Smoothies också, sen hur man "kryddar" den varierar. Lassi med rosenvatten, bär eller frukt och detsamma för smoothies - juice, bär eller frukt ....
    Så egentligen förstå jag inte förklaringen ovan :(


    Skillnaden jag var ute efter var att Lassi är smaksatt med yoghurt+salt eller rosenvatten+frukt medan smoothies enbart är sötad dryck och då aldrig innehåller rosenvatten..

    Vore intressant att höra vad äkta "lassidrickare" säger, tycker de att lassi och smoothie är samma sak så har jag bara en (dålig) förklaring och det är att vi i västvärlden i allmänhet och Sverige i synnerhet verkar ha en förkärlek till att "apa efter" och se upp till USA där jag antar att ordet smoothies kommer ifrån från första början..

    Men som sagt, skillnaden för mig personligen var just sälta/krydda gentemot sött :)


    Efter att ha läst på lite mer och läst allas inlägg här så förstår jag mycket bättre vad skillnaden är :D
    Men det har varit förvirrande att läsa recept som är så snarlika varandra.... :)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.