Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Överblivet rödvin, vad göra?

  • Ulrika91 12 december 2013

    Jag har två nästintill helt fulla, dock öppnade, rödvinsflaskor hemma. Ett gott vanligt rödvin, och ett jättesött (felköp) rödvin.

    Det vanliga rödvinet har jag frusit in och tänkte ha i grytor, men vad kan man göra med ett överblivet sött rödvin? Tips emottages tacksamt.

  • boz1965 12 december 2013

    Gör glögg av det.
    Köp aromatisk tinktur på apoteket och följ deras recept:

    (Ger 20 glas)

    1 fl Aromatisk tinktur (Apotekets)
    70 cl billigt rödvin
    70 cl rent brännvin (Renat eller Kron)
    1 dl Strösocker

    Häll vinet och spriten i en kastrull, värm blandningen, skall ej gå över 70°C eftersom alkoholen förångas vid lite över 78°C (använd termometer). Tillsätt flaskan med Aromatisk Tinktur. Smaka av med socker enligt personligt tycke och smak

  • pihal 12 december 2013

    Rekommenderar varmt denna kaka. Den kan verka krånglig och många ingredienser men den är väl värd att prövas.
    Mörk chokladkaka med rödvin och kolatäcke

  • AngieH 12 december 2013

    Gör glögg!
    Lite kanel, stjärnanis och apelsin gör säkert ett sliskigt rödvin till en god glögg. Balanseera sötman med lite citron eller så.

  • joesphmervin 18 maj 2016

    Jag skulle göra en smarrig tomatsås med lite extra hetta för att bryta det söta. Jag har en förkärlek till tomatsås och har faktiskt gjort en hemsida tillägnat ämnet. Kika gärna in http://tomatsas.nu/ här för att få lite inspiration på nya recept.

  • Pinglan52 21 maj 2016

    Sangria (H)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.