Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Passane vin

  • kicki_ohm 15 oktober 2009

    Jag ska bjuda på middag och har följande meny:

    Parmainlindad melon

    Biff Wellington

    Crème Brûlé

    Förslag på dryck?

    Tänkte även bjuda på lite ostar senare på kvällen och tänkte mig lite rödvin till. Ostarna blir en blåmögelost (stark), tallegio och någon god camembert.

    Tack på förhand!

  • Darkanna 7 december 2009

    Jag antar att du redan haft middagen så det är väl försent att skriva.
    Men till ost tycker jag alltid det är godare med andra viner än rödvin, rödvin har man mest till hårdostar som Parmesan om man har en god Amarone till. Annars föredrar jag söta vita till mögelostar:)
    Man får inte glömma bort madeira och portvins hyllan heller, men som sagt beror dryck på val av ost! Kolla systembolagets hemsida, eller våran bok om Mat som finns i Systembolagets butiker:)

    Tll Creme Brule vet jag på rak arm att Moscatel de Setubal passar galant, den lilla flaskan, eller den större av annan producent, kan kolla upp artnr om någon är intresserad. Detta passar för att moscatel har en knäckigare smak som passar bra:) Det är alltså ett starktvin som smakar mkt bräntsocker, torkade frukt osv, transparant brun/kopparfärg:) supergott

  • The_mama97mia 8 december 2009

    Darkanna, tack vad trevligt med ngn som är duktig på viner, kan inte du bli MKs nya vinexpert?
    (Y)
    VI hade ju en fråga kockentråd där Kirunakocken var snäll o ställde upp på egen tid... Du kanske kan tänka dig göra ngt liknande????? FInns många som behöver råd och tips kring drycker.

  • Darkanna 8 december 2009

    Jag ställer gärna upp, jag hjälper ju flera kunder i butik varje dag redan så:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.