Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Piña Colada till nyår

  • linaolsson 28 december 2008

    Hej!

    Jag har prövat göra Piña Colada drinkar tidigare men aldrig blivit nöjd. Nu tänkte jag pröva till nyår igen men vill att det ska bli gott!

    Är det någon som kan tipsa om ett riktig gott Pina colada recept?? :)
    / Lina

  • The_mama97mia 28 december 2008

    Hej och ojoj, har aldrig provat att göra själv... Kanske säkrast att testa med drinkmix?
    Vi ska nog ha en Mojito här på nyår. Gillar myntasmaken o lime...

  • Mymle 28 december 2008

    Jag har tyvärr inte något annat än frågor att komma med, jag försöker att överhuvudtaget komma på en välkomstdrinkt till nyår.
    Någon som har tips med recept till det?

    (kan inget om drinkblanding).

    (H)

  • systeryster 28 december 2008

    http://www.systembolaget.se/MatochDryck/Drinkar/Sota/PinaColada.htm

    Systembolaget har en väldigt bra hemsida med mattips och drinktips.Här är en länk jag hittade till pina colada recept
    Själv tycker jag vit vermouth är en bra grund till välkomstdrink, sedan kan man blanda i lite frukt och läsk så blir det festligt.Du hittar säkert något på systembolagets hemsida.:p
    Gott Nytt år!

  • linaolsson 29 december 2008

    Systeryster: har du prövat detta recept själv från systembolaget? Jag har hittat en dle på nätet nu med men tänkte att det är bättre att fråga någon direkt som kan tipsa om det verkligen är gott. Man vill ju hitta den där perfekta smaken liksom:p

  • systeryster 29 december 2008

    Nä jag tillhör den latare varianten så jag har bara testat färdiga mixer till pina colada, köpt på ica maxi. Säkert godare om man gör själv.:p

  • linaolsson 29 december 2008

    Hehe ok! Själv ska jag göra allt från scratch när jag gör drinkar....piña coladan ska jag lyxa till och ha i en annanas med riktigt kött i hade jag tänkt. Tror jag hittat ett recept nu som jag får pröva. Om jag lyckas denna gång ska jag lägga in den bland mina recept (Y)

  • bernit 29 december 2008

    5 cl rom (ljus)
    3 cl cocoslikör
    5 cl mjölk
    5-7 cl Juice av ananas
    Har du en blender kan duköra med isbitar annars blanda med krossad is och rör om
    Garnera med bär

  • The_mama97mia 29 december 2008

    bernit, du är en klippa.... detta låter gott.
    *ler*

  • matnjutaren 29 december 2008

    Jag har arbetat som bartender och mitt förslag är:

    4cl Rom
    16cl Ananasjuice
    8cl kokosmjölk

    Skaka allt med is i en shaker.
    Garnera med ananasskiva på kanten och gärna ett rött cocktailbär med, som en liten "färgklick".:)
    Servera i det glas du gillar, cocktailglas t.ex. :)

    Ljus eller mörk är en "smaksak" Jag själv föredrar ljus. :p
    Färsk egen-gjord är ju bäst..(Y) men det går alldeles utmärkt att använda färdig ananas juice med. :D
    Kokosmjölk finnes på burk eller, visst, du KAN använda den färska med från en kokosnöt men du vet ju hur det är i sången..."Far, jag kan inte få opp min kokosnöt, inte ens med hammare eller spik....":p

    Har aldrig provat varianten med vanlig mjölk men i mina öron låter det som det skulle bli lite..typ.."blaskigt".:o

    Ta inte illa opp bernit.menar ABSOLUT inget illa.(L)

    Lycka till linaolsson & GOTT NYTT ÅR!(L)

    *Kramar*/Marita

  • matnjutaren 29 december 2008

    OJ..glömde ju...
    Måste rätta dej bernit.."liiite bara"..:p(L)
    Krossad is är inget bra förslag för då blir drinken "vattenskadad". Det ska ju vara som en "krämig" drink, sååå, en isbit blir bra.
    För drinken är ju redan kyld av isen som silades bort i shakern..(som jag INTE skrev...Ooops..:o kom på det nu.):p

  • linaolsson 29 december 2008

    Åh vad gulliga ni är som hjälpt mig! Ska verkigen ta till mig av alla tips och försöka få ihop den aboslut bästa (L) Och ja jag kör nog med kokosmjölk och ingen mjölk denna gång....det har jag gjort alla andra gånger och det har som du säger Marita, blivit lite blaskigt. Sen tror jag det slutar med som i sången om jag tar från en kokosnöt hehe, så jag fuskar liiite med konserverad :p

    Tack alla!! och gott nytt år på er!
    (L)

  • bernit 29 december 2008

    Skrivet av matnjutaren den 29 dec 2008

    Jag har arbetat som bartender och mitt förslag är:

    4cl Rom
    16cl Ananasjuice
    8cl kokosmjölk

    Skaka allt med is i en shaker.
    Garnera med ananasskiva på kanten och gärna ett rött cocktailbär med, som en liten "färgklick".:)
    Servera i det glas du gillar, cocktailglas t.ex. :)

    Ljus eller mörk är en "smaksak" Jag själv föredrar ljus. :p
    Färsk egen-gjord är ju bäst..(Y) men det går alldeles utmärkt att använda färdig ananas juice med. :D
    Kokosmjölk finnes på burk eller, visst, du KAN använda den färska med från en kokosnöt men du vet ju hur det är i sången..."Far, jag kan inte få opp min kokosnöt, inte ens med hammare eller spik....":p

    Har aldrig provat varianten med vanlig mjölk men i mina öron låter det som det skulle bli lite..typ.."blaskigt".:o

    Ta inte illa opp bernit.menar ABSOLUT inget illa.(L)

    Lycka till linaolsson & GOTT NYTT ÅR!(L)

    *Kramar*/Marita

    Ingen fara eftersom smaken är delad som baken inte bara i två utan lika många delar som det finns individer (och drinkar)
    Som alltid är det en viss skillnad på när man jobbar proffesionellt och hemma, (samma med mat) ofta frågan om tillgång på råvaror -
    i mitt recept sätter cocoslikören smaken (+ mjölken) och visst jag kan hålla med om att det blir lite tunnt men å andra sidan får man ibland göra snedsprång !!- jag antar att ni inte dricker den ur konservburken från kokosmjölken istället för kokosnötskal ?? *ler*
    gott är det i alla fall och Gott Nytt År från mej också

  • SDMaya 30 december 2008

    Skrivet av matnjutaren den 29 dec 2008

    Jag har arbetat som bartender och mitt förslag är:

    4cl Rom
    16cl Ananasjuice
    8cl kokosmjölk

    Skaka allt med is i en shaker.
    Garnera med ananasskiva på kanten och gärna ett rött cocktailbär med, som en liten "färgklick".:)
    Servera i det glas du gillar, cocktailglas t.ex. :)

    Ljus eller mörk är en "smaksak" Jag själv föredrar ljus. :p
    Färsk egen-gjord är ju bäst..(Y) men det går alldeles utmärkt att använda färdig ananas juice med. :D
    Kokosmjölk finnes på burk eller, visst, du KAN använda den färska med från en kokosnöt men du vet ju hur det är i sången..."Far, jag kan inte få opp min kokosnöt, inte ens med hammare eller spik....":p

    Har aldrig provat varianten med vanlig mjölk men i mina öron låter det som det skulle bli lite..typ.."blaskigt".:o

    Ta inte illa opp bernit.menar ABSOLUT inget illa.(L)

    Lycka till linaolsson & GOTT NYTT ÅR!(L)

    *Kramar*/Marita


    Hej Hallo...
    Jag använder mig av samma som du... med fuskat en del i barer :P
    Och detta blir GOTT!

    4cl Rom
    16cl Ananasjuice
    8cl kokosmjölk Obs inte light!
    Och aldrig krossad is i mjölkdrinkar ... håller med, blir så blaskigt!
    Gott nytt år!
    SDMaya

  • calima 30 december 2008

    Jag och min man är galna i Pina Colada och har provat oss fram bland många recept. Det ska ju vara mycket kokossmak men jag tycker det blir för fett med kokosmjölk, så vi kör på Malibu istället. Helt perfekt!

    4 cl Golden Rom
    3 cl Malibu
    8 cl Ananasjuice
    6 cl Mjölk
    isbitar

    Blanda alla ingredienser i en shaker och skaka ordentligt. Sila upp i ett fint glas (så att du inte får med isbitarna) och dekorera ev. med en annanasbit.

    Lycka till och gott nytt år!

  • anluk 30 december 2008

    Mmmmm blir sugen på Pina nu ju! Världens i särsklass godaste drink i mitt tycke. Har dock aldrig lyckats själv med den men här fick man ju många tips och idéer.

  • Pirkko 30 december 2008

    Jag har en recept som jag har inte provat själv, men tänkte att någon kanske vill prova den här recepten.

    Pina Colada:
    Tillagning:
    4 cl ljus rom (bacard)
    2 cl kokosmjölk
    10 cl ananasjuice

    krossad is

    Häll all vätska till matberedare/mixer och kör någon sekund. Tillsätt krossad is och kör lite till.
    Häll till glas och dekorera med ananasskiva och körsbär.

  • linaolsson 2 januari 2009

    Här är mitt recept som jag gjorde på nyårsafton. Jag tog tips från alla och lyckades få ihop den godaste pina coladan jag någonsin smakat i alla fall...riktigt god!(Y)
    http://www.matklubben.se/matklubben/linaolsson/kokbok/?id=1701890&recipeid=57409

  • lillawe 2 januari 2009

    Synd att klockan har runnit iväg... blir så sugen på en PinaColda som nog är den godaste drinken!:@:':Z:'( vilka fina recept )

  • linaolsson 3 januari 2009

    Det är ju lördag idag lillawe!! :p Såklart du kan unna dig en pina colada:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.