Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rödvinssås

  • ajse 9 november 2010

    Måste man ha riktigt vin eller kan man ha matlagningsvin när man gör rödvinssås??

  • Cassiopeya 9 november 2010

    Det beror ju på vad för rödvinssås du ska göra :) Finns t o m recept på rödvinssås utan rödvin, men när jag gör använder jag alltid riktigt vin, och helst ett riktigt gott. Vinsmaken påverkar ju smaken på såsen. Har bara provat vitt matlagningsvin i soppa, det var okej.

  • Amika 9 november 2010

    Jag använder bara matlagningsvin när jag lagar mat, jag har aldrig vanligt vin hemma. Och jag tycker det blir jättegott att göra rödvinssås på det. Och har heller aldrig fått klagomål från mina lite mer vin bevandrade vänner. :)

  • Lunchdax 10 november 2010

    När man använder vitt vin i såser mm kan man byta ut det mot exempelvis citron sa alltid min mamma, och så gör jag alltid. Om det går med rött vet jag inte.

  • 7201 10 november 2010

    Klarar inte av matlagningsvinerna........BLÄ !!!!!
    Min personliga åsikt.

  • soccermum 10 november 2010

    Skrivet av 7201 den 10 nov 2010

    Klarar inte av matlagningsvinerna........BLÄ !!!!!
    Min personliga åsikt.


    Kan bara hålla med.. Min personliga åsikt också-gillar inte alls matlagningsvinerna...

  • MosterNettan 10 november 2010

    Spara alla vinslattar du du har i islådor och frys in. Ta fram några kuber när du behöver, till sås, grytor och framförallt i köttfärssås. Spelar ingen roll om du har olika sorter i samma islåda.
    Ibland fyller jag på mina lådor när jag öppnar en flaska vin, det är inte många centiliter som går åt.
    På det sättet slipper du matlagningsvinerna som smakar vinäger...

  • soccermum 10 november 2010

    Skrivet av MosterNettan den 10 nov 2010

    Spara alla vinslattar du du har i islådor och frys in. Ta fram några kuber när du behöver, till sås, grytor och framförallt i köttfärssås. Spelar ingen roll om du har olika sorter i samma islåda.
    Ibland fyller jag på mina lådor när jag öppnar en flaska vin, det är inte många centiliter som går åt.
    På det sättet slipper du matlagningsvinerna som smakar vinäger...


    (Y)

  • Cassiopeya 10 november 2010

    En annan smart grej är att köpa en liten flaska istället för en stor. Finns ju tom i 2 dl förpackning. Gör man en större gryta eller sås är det ungefär vad som behövs :) Perfekt om man inte har vin i frysen eller om man inte känner för att köpa en stor flaska \o.

  • fredrik69 30 juni 2011

    Jag har använt både matlagningsvin och "vanligt" vin när jag har gjort rödvinssås och fått bra resultat på bägge. Det är ju så mycket annat som ska ner i såsen så det vekar som om vinet inte är helt utslagsgivade. Kanske att jag tycker att riktigt vin gett något bättre resultat , men det kan vara inbillning då jag faktiskt vet om det. Annars så tycker jag om ovanstående förslag om att ta vara på sina slattar är lysande, det ska jag börja med. (Y)

  • jas65 30 juni 2011

    Tekniken med matlagningsvinerna är att man får reducera dem för att smaken skall komma fram. Jag ser inga problem med dem.

    Matlagning är lite som kemi.

    Mvh Höfta inte med vin när du skall göra sås för rödvin såsen skall innehålla samma vin som du dricka till maten.
    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.