Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Saft

  • jalapeno82 15 augusti 2010

    Har lite funderingar kring saft...
    Har precis upptäckt hur kul det är att göra sin egen saft :-)

    Mina funderingar är:

    1. Hur länge står sig saften om man INTE fryser den?
    Jag har mina i flaskor i matkällaren där det är mörk och svalt.

    2. kan jag göra saft på frysta rabarber?
    Om ja, ska man minska vattenmängden då?

    Hittade ett recpet här på mk på rabarbersaft.
    Man skulle ha 1.8 liter vatten till 1 kg rabarber.

    Jag har tagit reda på 2 kg rabarber som jag skurit i bitar och tänkte lägga i frysen. Tänkte dubbla receptet på saft sen och göra på 2 kg rabarber. Enligt grundreceptet skulle jag då ha 3,6 liter vatten.

    Vad tror ni?

  • Eery 15 augusti 2010

    jag är superdålig på att följa recept.. kokar mycket saft och höftar vilt, en tumregel jag brukar använda är att jag täcker "saftmaterialet med vatten och kokar. sen mäter jag av när jag tillsätter socker men det brukar jag minska mängd på ganska rehält eftersom jag inte tycker om för söt saft. hållbarheten har jag ännu sämre koll på, det brukar hinna gå åt här{curl-lip}

  • kekke46 15 augusti 2010

    Jag kokade svartvinbärssaft ifjol och den är lika fin än. Den är ångkokt i en saftmaja jag tillsätter sockret efter saften är klar, jag rör i sockret medan saften är riktigt het. Tillsätter lite atamon sköjjer också flaskorna med lite atamon blandat med lite vatten. Häll upp saften på heta flaskor. Ställ flaskorna kallt till. Har inget recept på den men saften får inte vara för sur då möglar den lättare.

  • frucaos 15 augusti 2010

    Med konserveringsmedel (natriumbensoat eller liknande) så håller det sig länge. Vi har saft från 2008 som stått i källaren (ganska svalt, 12-15 grader) som är bra fortfarande.
    Vattenmängd varierar beroende på bär/fruktsort så vitt jag förstår. Kokar du saft så är det inte samma mängd som om du rårör. Jag skulle nog hålla mig till receptet för att vara på den säkra sidan. Men du kan ju jämföra några och se om det är stora variationer ...

  • sikaal 15 augusti 2010

    2 kg rabarber, hur mycket är det i volym? Mitt recept på rårörd saft är på 3 l bär och 2 l vatten, (funkar nog inte på bara rabarber), bara så du har att jämföra med.
    Det går utmärkt att göra saft på fryst, jag fryser ofta och tar hand om när jag har mer tid!

  • jalapeno82 16 augusti 2010

    Skrivet av frucaos den 15 aug 2010

    Med konserveringsmedel (natriumbensoat eller liknande) så håller det sig länge. Vi har saft från 2008 som stått i källaren (ganska svalt, 12-15 grader) som är bra fortfarande.
    Vattenmängd varierar beroende på bär/fruktsort så vitt jag förstår. Kokar du saft så är det inte samma mängd som om du rårör. Jag skulle nog hålla mig till receptet för att vara på den säkra sidan. Men du kan ju jämföra några och se om det är stora variationer ...


    Okej, så det gäller att man har i konserveringsmedel?
    Tänkte jag skulle slippa det...
    Vad tror du annars, att den håller ett par månader?
    Anledningen till att jag fundera på om jag skulle minska vattenmängd, är ju att rabaraber blir rätt blöt när man tinar den, å andra sidan så blir det ju inte mer vatten i den egentligen....
    Så jag kanske ska göra så som du skrev, utgå från receptet.

  • jalapeno82 16 augusti 2010

    Skrivet av sikaal den 15 aug 2010

    2 kg rabarber, hur mycket är det i volym? Mitt recept på rårörd saft är på 3 l bär och 2 l vatten, (funkar nog inte på bara rabarber), bara så du har att jämföra med.
    Det går utmärkt att göra saft på fryst, jag fryser ofta och tar hand om när jag har mer tid!


    Är faktiskt lite osäker på hur mkt det är i volym. Skulle gissa på 1,5 liter, eller möjligen 2. Men som sagt, osäker på det.
    Vägde mina rabarber.
    När jag gjorde råröd saft på vinbär hade jag 5 liter vinbär och 5 liter vatten. Blev jätte bra. Hittade det recpetet här på mk.

  • jalapeno82 16 augusti 2010

    Skrivet av Eery den 15 aug 2010

    jag är superdålig på att följa recept.. kokar mycket saft och höftar vilt, en tumregel jag brukar använda är att jag täcker "saftmaterialet med vatten och kokar. sen mäter jag av när jag tillsätter socker men det brukar jag minska mängd på ganska rehält eftersom jag inte tycker om för söt saft. hållbarheten har jag ännu sämre koll på, det brukar hinna gå åt här{curl-lip}


    \o/

  • frucaos 17 augusti 2010

    Utan konserveringsmedel är det nog inte mer än 2 mnd nej. Jag har en äppeldricka utan - den måste frysas eller drickas upp under hösten.
    Men natriumbensoat finns ju naturligt i t.ex rönnbär - så det är inget "farligt" konserveringsmedel.

  • jalapeno82 17 augusti 2010

    Skrivet av frucaos den 17 aug 2010

    Utan konserveringsmedel är det nog inte mer än 2 mnd nej. Jag har en äppeldricka utan - den måste frysas eller drickas upp under hösten.
    Men natriumbensoat finns ju naturligt i t.ex rönnbär - så det är inget "farligt" konserveringsmedel.


    Jaha!!??!! Men det var ju bra!!!
    Annars känns ju tanken på att tillsätta sånt lite trist, men då kanske jag ska tänka om då :-)

  • Marre73 22 augusti 2010

    Jag kör mitt standard recept på saft,dvs tex 3l bär,rabarber och koka 3l vatten,slå över bären och låt stå 3 dygn,sila och rör i valfri mängd socker. Tillsätt natriumbensoat.Håller sig bra.Använd citron också till rabarbern.(Y)

  • NicolinaZ 23 augusti 2010

    Jag gjorde "saftmajesaft" på vinbär i fjol, och också på blåbär, de höll i sval källare ända till våren, UTAN konserveringsmedel, men med mycket socker. Tycker inte det gör något med mycket socker i blandsaft, för man har ju i så lite per glas, och dessutom dricker vi inte saft alla dagar hos oss...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.