Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sauternes vs Tokaj

  • Solitarie 22 oktober 2011

    Är normalt inget fan av dessertviner, men sedan jag smakat Tokaj har jag insett tjusningen med ett riktigt gott dessertvin som får smaklökarna att sjunga. Blev tipsad om Sauternes som tydligen ska vara väldigt bra, men vilket ska man köpa? Är det någon som testat och har bra rekommendationer? Vore roligt att jämföra dessa viner, då en Tokaj med 6 puttonys är något alldeles speciellt.

  • boz1965 23 oktober 2011

    Har du testat ett gott muscatelvin nån gång? Om inte, så gör det. (Y)

  • Solitarie 23 oktober 2011

    Nej, är som sagt nybörjare i världen av dessertviner. :)
    Hur är smaken ungefär och vilket ska man köpa?

  • boz1965 23 oktober 2011

    Jag brukar köpa det här vinet: La Salle Muscat, artikelnummer: 2554. Det aktuella priset hittar du systemets hemsida: http://www.systembolaget.se/. Sist jag köpte så låg priset kring 70.-

  • Solitarie 23 oktober 2011

    Tack för tipset! Får googla eftersom bolagets hemsida verkar ligga nere för tillfället...

  • hanstom 23 oktober 2011

    tokaj=syrligt oxiderat fikon/sauternes=honungsaromatisktrussinsyrligtvitvin/muskat0sötvin.
    välj själv tycker jag sauternes har störst finnes och passar till mer än dessert

  • Solitarie 23 oktober 2011

    Skrivet av hanstom den 23 okt 2011

    tokaj=syrligt oxiderat fikon/sauternes=honungsaromatisktrussinsyrligtvitvin/muskat0sötvin.
    välj själv tycker jag sauternes har störst finnes och passar till mer än dessert



    Har du smakat royal tokaj nån gång? Själv har jag varit på plats i Ungern i Tokajdistriktet och haft förmånen att få smaka olika tokajviner, från torra till söta med olika finesser. Tokajviner oxideras överhuvudtaget inte längre, har inte gjort sen början av 1990-talet., åtminstone inte hos stora producenter. Det är viner som inte finns att köpa i Sverige, överlag har Systembolaget ett uruselt utbud från Ungern som är ett mycket bra vinland. Där finns viner som överglänser den finaste av fransoser. Men det är min åsikt.

  • rostok 27 november 2011

    Hej, vad jag vet så smakar muskatelviner lite med sherryton i, medan vissa söta muskatviner smakar mer som Sauternes, ex Muscat de Beaumes de Venise. Den senare bedöms av många som lika bra som en dyr Sauternes, trots att den är mycket billigare.

  • Wildthing 28 november 2011

    Köper man Sauternes får man i viss mån betala för namnet men det går inte att komma ifrån att de gör goda grejor där. Precis som för alla andra typer av vin får man ungefär det man betalar för. går man upp i pris får man ett mer komplext och mer välbalancerat vin nän om man köper de billigare.

  • HallonQ 6 januari 2012

    Synd att jag inte var medlem här när denna tråd var aktiv{ :(

  • soccermum 6 januari 2012

    Skrivet av HallonQ den 6 jan 2012

    Synd att jag inte var medlem här när denna tråd var aktiv{ :(


    Skadar aldrig med ännu en åsikt ändå så dela gärna med dig av din erfarenhet :)

  • mistralwind 6 januari 2012

    personligen tycker jag att dessertviner passar till olika slags desserter.
    Tokajier - gärna till något knäckigt typ äppelkaka, eller creme brulee, medan sauternes funkar strålande till mögelost. Olika stil, men lika goda! jag gillar muscateler med, också rejält knäckiga i smaken. Perfa till choklad! (Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.