Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sommar -groggar & -drinkar

  • festklasse 11 juli 2010

    Groggar och drinkar finns ju utav alla slag. Det finns så många så att man blir vilse i den djungeln.

    Jag tänkte att det kan vara passande med några drinkar och groggar som passar till sommar värmen men som ändå har lite olika kvaliteer.

    Berätta lite om karaktären, vilka den passar till/ev inte passar till.
    Folk har olika smak, vissa går för söta drinkar, andra för beska, osv.

    Titta gärna och få variation, det måste finnas något för alla.

    // Fest klasse

  • lena4 11 juli 2010

    Vi älskar gin och grape tonic, mycket is och limeklyfta.
    Mycket svalkande i sommarvärmen.

  • jimboz 11 juli 2010

    Mojito säger jag, perfekt mot soltorka för den är lite sur men väldigt läskande och kan verkligen rädda liv i sommarvärmen

    Mojito

  • Mistys 11 juli 2010

    Rosévin och Fanta eller Sweppes Caribian, is eller.........
    Vittvin och Sprite, Is

    Två lätta svalkande drinkar som är perfekta i sommarvärmen. Inte så alkoholstarka vilket jag gillar, då kan man unna sig en till :)

  • cawn 11 juli 2010

    P7,vanilla ice....kärt barn har många namn men så här i 33 graders värme är den kanon.Vaniljvodka,apple sourz,toppa med seven-up eller bubbelvatten(mindre sötsliskigt då),massor med krossad is.Killarna säger att det är en tjejdrink men de gulpa glatt i sig den ändå.

  • boz1965 11 juli 2010

    Helt vanligt svalt (inte kallt) vatten med en klyfta citron i är den bästa sommardrinken tycker jag :)

  • 123Linnea 11 juli 2010

    Ta lite kall Cointreau i botten på ett lågt glas. Dippa en biscotti i.

    Om man är lite förutseende kan man förbereda denna drink genom att skära ett par jordgubbar i bitar, hälla på Cointreaun och låta det dra någon timme, först.

    Sååå gott!

    Och boz - vatten ÄR gott - men härligt med "riktiga" drinkar på sommaren tycker jag!

  • Dintan 11 juli 2010

    För mig är sommardrinken nummer ett Martini Bianco blandat med Sprite och isbitar.

  • idea_ 11 juli 2010

    När jag var yngre brukade mamma köra med två olika sommardrinkar som jag som vuxen har "adopterat" Den första är sommarklassikern "Slush", en isig sprit/juice blandning som förvaras i frysen och en till ett par matskedar i ett stort glas med fruktsoda eller sockerdricka är en 80-tals nostalgi. Den andra, mycket enkla drinken är en skvätt fruktstarkvin (finns i många varianter på alko, men systemet har i alla fall körsbärsstarkvin och nån svartvinbärsvariant tror jag också) med is och fruktsoda/sockerdricka/mineralvatten.

    En drink jag lärde mamsen att gilla var Nigellas Frozen Watermelondaquri (eller hur den nu stavas), men vatten melonen ska helst inte vara helt stelfrusen. Som en av de där isslushen som ungarna köper på macken, men i vuxenversion med mer naturliga smaker. Romsmaken kommer inte fram så väl så man kan satsa på en billig version. Så enkelt, frusen vattenmelon, florsocker, pressad lime och rom, i mixern tills slätt, avnjut.

  • Bumbis 11 juli 2010

    Finns bara en som passar i sommarvärmen. GT. (Gin och Tonic, för dom som inte vet).

  • mariaengstrom 11 juli 2010

    Sangria med jordgubbar och persika/nektariner i. Så gott!

  • FruAst 11 juli 2010

    Måste man blanda? En kall öl eller cider duger långt!

  • Miaria 11 juli 2010

    Är det någon som kan tipsa om en god frusen slash drink? Har sett det på matklubben men hittar det inte. Blev bjuden på det en gång o det får man kalla en god sommardrink som svalkar.{party}

  • The_mama97mia 11 juli 2010

    Frozen margarita kanske är ngt.

    Själv föredrar jag egentligen kallt vitt vin, men ska det drinkas så gillar jag en Margarita med salt. Eller en mojito. Eller en dry martini, men G&T är mer somrig.

  • Okänd 11 juli 2010

    Skrivet av boz1965 den 11 jul 2010

    Helt vanligt svalt (inte kallt) vatten med en klyfta citron i är den bästa sommardrinken tycker jag :)


    Jajjamän, ingen alkohol i solen. (Y) :z

  • Roggan 11 juli 2010

    Här är två av mina favoriter.
    Några procent
    Frappé
    Frappé är, som jag skrivit i kommentaren till receptet, god att spetsa med något passade... ;)

  • jimboz 11 juli 2010

    18 isbitar en apelsin och fyll upp med Dubonnet...För dom som vill ha vatten i sina groggar får väl helt enkelt utesluta spriten då
    (Y)

  • NicolinaZ 12 juli 2010

    En ny bekantskap som var både läskande och fräsch gjorde jag så här: Häll en skvätt zubrovka (=polskt buffelgräsbrännvin) över ett par isbitar i ett glas. Häll på äppeljuice och sist lite mineralvatten för bubblorna. Härligt i hettan!

  • lena4 12 juli 2010

    Håller med att vatten är bäst i värmen.

  • wimpan 12 juli 2010

    Ursäkta om jag verkar trög{blowkiss} men Muddla...vad är det???

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.