Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sommar -groggar & -drinkar

  • Okänd 12 juli 2010

    Mycket vatten på dagarna i värmen är nog så gott-gärna med gurkskivor, citron eller lime i :P
    Men visst är det riktigt gott med något annat i glaset ibland också, särskilt långa varma sommarkvällar:
    * passoá med sprite (passoá med vodka och sprite för den som vill ha starkare)
    * körsbärsvin med citronsoda, massa isbitar och en citronskiva
    * Martini bianco med sprite och massa is
    * mojito
    * bål t ex vita havet

    Listan kan nog göras längre med detta var vad jag kom att tänka på när du nämnde sommardrinkar :)

  • Okänd 12 juli 2010

    Skrivet av wimpan den 12 jul 2010

    Ursäkta om jag verkar trög{blowkiss} men Muddla...vad är det???


    Typ mortla fast ändå inte riktigt ;)

    Att pressa saft och kött ur frukt eller bär direkt i glaset med hjälp av en muddlerstav/muddlare. Då tar man vara på fruktens, bärets eller kryddans smak i sin helhet. Skär upp frukten i små bitar, ner i glaset, tillsätt socker och sedan muddlar du det, svårare än så är det inte.

    http://www.lyckasmedmat.se/product_info.php?products_id=64
    http://www.lyckasmedmat.se/product_info.php?products_id=861&osCsid=4ab65b2201b09c837709a3da732f5aa7

  • Miaria 13 juli 2010

    Skrivet av mama97mia den 11 jul 2010

    Frozen margarita kanske är ngt.

    Själv föredrar jag egentligen kallt vitt vin, men ska det drinkas så gillar jag en Margarita med salt. Eller en mojito. Eller en dry martini, men G&T är mer somrig.


    Ja Frozen M går altid hem men det var inte riktigt den jag tänkte på. G&T vet jag är en sommardrink för många men inte för mig. Vet inte varför jag inte gillar gin, men jag får helt enkelt inte ner det i strupen. Dry M går väl an men man vil ju testa lite nya smaker.

  • NicolinaZ 13 juli 2010

    Mousserande vin, gärna med en skvätt hemgjord saft i botten, blir läskande, festligt, inte allt för alkoholhaltigt och GOTT!

  • martina63 13 juli 2010

    Kallt mousserande med ett par frusna blåbär i glaset, blåbären åker -hiss-upp och ner och lämnar rödaktiga strimmor efter sig. Kul och gott!
    Sangria är alltid gott i värmen och kan göras både svag och stark efter eget tycket och smak.
    Mineralvatten kanske är bäst när temperaturen stigit över 30-graders strecket....(H)

  • NicolinaZ 13 juli 2010

    Vilket supertips med blåbären! Ska testas snarast! :-)

  • 123Linnea 13 juli 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 13 jul 2010

    Mousserande vin, gärna med en skvätt hemgjord saft i botten, blir läskande, festligt, inte allt för alkoholhaltigt och GOTT!


    Ja! Med, inte för söt, rabarbersaft!

    En ny sensation för mig - rabarbersaft (återigen - inte för söt) som späds med bubbelvatten. Riktigt fräsch och god, alkoholfri, sommarsrink!

  • 123Linnea 13 juli 2010

    Skrivet av 123Linnea den 13 jul 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 13 jul 2010

    Mousserande vin, gärna med en skvätt hemgjord saft i botten, blir läskande, festligt, inte allt för alkoholhaltigt och GOTT!


    Ja! Med, inte för söt, rabarbersaft!

    En ny sensation för mig - rabarbersaft (återigen - inte för söt) som späds med bubbelvatten. Riktigt fräsch och god, alkoholfri, sommarsrink!



    ... ha ha ha... "srink" - jo jag har smuttat på vinet...

  • jimboz 14 juli 2010

    Något för den som bränner hemma är ju att göra grogg på lingonsaft...Vargtass brukar gå hem...

  • NicolinaZ 14 juli 2010

    MÅSTE man göra den på hembränt??? Vodka och lingonsaft går väl bra det med (H)

  • jimboz 14 juli 2010

    Skrivet av NicolinaZ den 14 jul 2010

    MÅSTE man göra den på hembränt??? Vodka och lingonsaft går väl bra det med (H)


    Självklart kan man använda riktig sprit också..Men Lingondrickat är ju bra för att ta bort ev bismak på taskigt hembränt :)

  • festklasse 21 juli 2010

    En av mina personliga favoriter är väl en variant på en fidel castro
    Den andre kungen
    En riktig klassiker är ju en kanna kamikaze när man sitter och myser på en uteservering med några kompisar. :)
    Kamikaze (kanna)

  • asasto 21 juli 2010

    Det närmaste drink jag kommer när det är varmt under sommaren är nog österrikisk geschpritzer (med reservation för stavningen) = halvtorrt vitt vin utblandat med mineralvatten ca 50/50. I österrike får man det i ölsejdel men jag nöjer mig med mindre glas.

    Jag jobbar extra ibland på bolaget och har precis avslutat sommarjobbet, och ser man vad man kan bli ifall man dricker för mycket så får man nästan avsmak för alkohol. Det är inte kul att se samma människor stå utanför dörrarna varje morgon och funkar inte kontokorten och de inte har kontanter blir de nästan helt desperata. +Alla alkoholister som man ofta inte ser, alla är ju inte A-lagare och sitter på en parkbänk, men jobbar man på bolaget ser man även de kostymklädda männen och de äldre finklädda damerna som kommer och handlar en hyfsat stor mängd varje dag.

  • jimboz 21 juli 2010

    Det kallar jag Gi (Y)

  • The_mama97mia 21 juli 2010

    I denna värmen är det gott med många saker.
    EN iskall öl, uppskattar jag.

    Har skrivit tidigare i denna tråd o pratat mig varm (?) för frozen margarita.
    Nu har jag en annan favvis, Mastika (köpte i Bulgarien, typ Ouzo) - några cl med mkt is i.

  • Gnurf 21 juli 2010

    Nu ikväll i relaxen gjorde jag en drink med muddlade nyplockade jordgubbar, 6cl vit rom, krossad is och så Brämhults färskpressade apelsin/blodgrape juice. Det var en personlig favorit just denna kväll...(L)

  • charlottat 21 juli 2010

    Skrivet av Gnurf den 21 jul 2010

    Nu ikväll i relaxen gjorde jag en drink med muddlade nyplockade jordgubbar, 6cl vit rom, krossad is och så Brämhults färskpressade apelsin/blodgrape juice. Det var en personlig favorit just denna kväll...(L)


    Åhhh! Det lät riktigt gott, friskt och läskande!

    Jag är inte mycket för drinkar egentligen men en varm sommarkväll är det gott att ha nåt fräscht att sippa på när man hänger vid grillen och väntar på att det ska bli klart att äta. Rosé blandat med bubbelvatten eller sockerdricka/sprite beroende på hur sött man vill ha det, är gott. Passoa blandat med Scweppes indian tonic, eller bubbelvatten. För nån vecka sen blev jag bjuden på nån jordgubbslikör som jag inte vet namnet på, blandat med bubbel - ganska sött, men gott riktigt kallt med is i.

  • mrboy 22 juli 2010

    hmm, undrar om ja får till receptlänken här. Den funkar på sommarn i alla fall.

    Dagens MrBoy style

  • The_mama97mia 22 juli 2010

    Passoa och apelsinjuice är gott, mkt is i.
    Campari och apelsinjuice likaså, det är sånt jag bara tycker om på sommaren.

  • marwis 22 juli 2010

    Älskar vitt vin med lika delar Schweppes Russian! Enkelt och gott!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.