Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Sommarsaft-mitt bästa tips

  • Okänd 23 maj 2010

    Varsågoda, här kommer receptet på min absolut godaste sommarsaft (även om det finns fler mkt goda safter..ler..)
    Har ni något recept att dela med er av? Jag hittade just idag en saft av maskrosor och citroner som definitivt ska prövas snarast :)

  • EnsammaMamman 23 maj 2010

    Här är mitt bidrag, hela familjens favoritsaft
    Jordgubb och flädersaft

  • Amika 23 maj 2010

    Det här är mitt bidrag. Så himla god och väldigt somrig saft! (L)

    Fläder- och jordgubbssaft

  • Amika 23 maj 2010

    Skrivet av EnsammaMamman den 23 maj 2010

    Här är mitt bidrag, hela familjens favoritsaft


    Ha ha ha! Great minds think alike! :DD

    Lite kul att vi båda la in recept exakt samtidigt och som det verkar på namnet, samma saft! :D

  • Okänd 23 maj 2010

    Och ni lyckades därmed båda två pricka in ett recept jag faktiskt inte redan hade-helt perfekt! Ska absolut provas, blandningen låter jättegod! Tack :)

  • Shoutoutloud 24 maj 2010

    min snart 80åriga underbara granne brukar bjuda på hemgjord saft av vildhallon. den smakar så ljuvligt och är alldeles knallröd-rosa. det är verkligen koncentrerad sommarsmak på flaska. vet inte alls hur hon gör men jag ska be om receptet. har bara kännt henne i ett halvår men hon är redan en väldigt nära vän.

  • Marre73 25 maj 2010

    Imorgon ska jag göra iordning min sommarsaft, den har då stått i 3 dygn. Denna gång använder jag mig av hallon och röda vinbär, sist var det hallon och blåbär. Men efter denna saft får jag nog tigga åt mig bär för mina har tagit slut efter flitigt drickande i familjen(Y)

  • marwis 26 maj 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 25 maj 2010

    Imorgon ska jag göra iordning min sommarsaft, den har då stått i 3 dygn. Denna gång använder jag mig av hallon och röda vinbär, sist var det hallon och blåbär. Men efter denna saft får jag nog tigga åt mig bär för mina har tagit slut efter flitigt drickande i familjen(Y)


    Kokar du inte saften? Att saft med fläderblommort bara "står till sig" förstår jag, men saft av bär brukar i alla fall jag koka. Vad blir skillnaden?
    /Marie

  • sikaal 26 maj 2010

    TE72 om du gillar råsaft är detta ett "universalrecept". ;) Det är ju både vinsyra och Atamon i , så är man överkänslig är det ju bättre att koka.
    Rårörd saft

  • Okänd 26 maj 2010

    Skrivet av marwis den 26 maj 2010

    Skrivet av MaritaE73 den 25 maj 2010

    Imorgon ska jag göra iordning min sommarsaft, den har då stått i 3 dygn. Denna gång använder jag mig av hallon och röda vinbär, sist var det hallon och blåbär. Men efter denna saft får jag nog tigga åt mig bär för mina har tagit slut efter flitigt drickande i familjen(Y)


    Kokar du inte saften? Att saft med fläderblommort bara "står till sig" förstår jag, men saft av bär brukar i alla fall jag koka. Vad blir skillnaden?
    /Marie


    Vet inte exakta skillnaden men här har du -troligtvis- receptet Marita syftade på iaf :) Du får väl prova och se vad du tycker?
    Enkel och underbar saft

  • Okänd 26 maj 2010

    Skrivet av sikaal den 26 maj 2010

    TE72 om du gillar råsaft är detta ett "universalrecept". ;) Det är ju både vinsyra och Atamon i , så är man överkänslig är det ju bättre att koka.
    Rårörd saft


    TACK :) Vet inte riktigt vad atamon är men vinsyra är jag nog inte överkänslig mot så vitt jag vet ;) Ger vinsyra någon smak eller hur kommer det sig att man kan ta citronsyra istället om man inte gillar vinsyra? *nyfiken*

    När jag gör saft på svartvinbärsblad eller fläderblommor brukar jag använda citronsyra och i rabarbersaften har jag citroner men vinsyra har jag aldrig provat att ha i någon saft, är den bäst till t ex saft av vinbär?

  • sikaal 27 maj 2010

    Skrivet av TE72 den 26 maj 2010

    Skrivet av sikaal den 26 maj 2010

    TE72 om du gillar råsaft är detta ett "universalrecept". ;) Det är ju både vinsyra och Atamon i , så är man överkänslig är det ju bättre att koka.
    Rårörd saft


    TACK :) Vet inte riktigt vad atamon är men vinsyra är jag nog inte överkänslig mot så vitt jag vet ;) Ger vinsyra någon smak eller hur kommer det sig att man kan ta citronsyra istället om man inte gillar vinsyra? *nyfiken*

    När jag gör saft på svartvinbärsblad eller fläderblommor brukar jag använda citronsyra och i rabarbersaften har jag citroner men vinsyra har jag aldrig provat att ha i någon saft, är den bäst till t ex saft av vinbär?


    Jo, Atamon är konserveringsmedel, (besoesyrat natron sa man förr) Ett jättegammalt konserv. medel. Vinsyran/citronsyran är för att "dra ut" smakämnena i bären. Vinsyra räknas som "starkare" (surare/effektivare), smaken är ingen skillnad direkt.
    Hoppas att du förstår vad jag menar! (Gamla recept har oftast vinsyra)

    Råsaft har mer C-vitamin kvar, men halten sjunker fortare än hos kokt saft. Smaken på rå- och kokt saft är stor, särskilt på vinbär! (Min åsikt) Det är liksom olika sorter!

    Lena

  • Okänd 28 maj 2010

    Ok, tack Lena för infon :) Ska absolut prova lite rårörd saft i sommar :p

    Hittade ett mycket annorlunda saftrecept idag när jag surfade runt-hade ingredienserna hemma så när jag kom hem från arbetet nyss var jag tvungen att testa! Riktigt god faktiskt-den gör jag mer av på söndag för imorgon hinns inget saftande med..

    Basilikasaft

  • redd 28 maj 2010

    Ett tips till sommaren för dom som har plommon är att det fungerar utmärkt att ha i "röd" saft. hade ca 1/3 plommon när vi kokade upp på det vi hade i frysen och vart gott. En varning kan ju vara på sin plats, jag tror att det "dödar" dom rena smakerna, d.v.s. du kommer t.ex. inte kunna känna jordgubbssmaken eller hallonsmaken utan det smakar mer som köpesaft. Men skall man ha den som måltidsdryck eller till barn duger det utmärkt, inte minst med tanke på att man kan minska sockret och får ut dubbelt så mycket saft..

  • Okänd 29 maj 2010

    Tack för tipset redd :) Har fullt av plommon i frysen!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.